Audi stopt na 33 jaar met verkoop van TDI’s in Nederland

Audi Nederland voert een vernieuwde motorenstrategie in. Daarbij ligt de focus naast turbo-benzinemotoren met name op plug-in hybride- (PHEV) en volledig elektrische (BEV) aandrijflijnen. Dat betekent ook dat TDI dieselmotoren vanaf deze maand in ons land niet langer verkocht worden.

De keuze van Audi om de verkoop van diesels per april in Nederland te beëindigen, is een direct gevolg van de sterk afnemende vraag naar zelfontbranders in het premiumsegment. Slechts 1 procent van alle afgelopen jaar verkochte auto’s in deze categorie was nog voorzien van een dieselmotor. Ook de te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren spreken niet in het voordeel van de dieselmotor, aldus Audi Nederland.

Drie aandrijflijnen

Audi levert nu nog drie verschillende aandrijflijnen: plug-in hybriden (TFSI e), volledig elektrische auto’s (e-tron) en benzinemotoren (TFSI). Daarmee wordt de motorkeuze een stuk overzichtelijker. Zo zijn de Audi A1-, Q2-, A4-, A5- en TT-serie plus de Audi R8 er voortaan enkel met benzinemotoren. De A3, Q3, Q5, A6, A7 Sportback, Q7, A8 en Q8 bieden een keuze uit TFSI benzine- en TFSI e plug-in hybridemotoren.

Het merk biedt in Nederland bovendien een groeiend aanbod aan vol-elektrische e-tron-modellen. Naast de Audi e-tron en e-tron Sportback bestaat deze range inmiddels uit de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron, de Audi e-tron GT en e RS e-tron GT.

Lees ook:
Audi schrapt kleine modellen en focust op luxemodellen

Audi stopt na 33 jaar met verkoop van TDI’s in Nederland - Automobielmanagement.nl

Audi stopt na 33 jaar met verkoop van TDI’s in Nederland

Audi Nederland voert een vernieuwde motorenstrategie in. Daarbij ligt de focus naast turbo-benzinemotoren met name op plug-in hybride- (PHEV) en volledig elektrische (BEV) aandrijflijnen. Dat betekent ook dat TDI dieselmotoren vanaf deze maand in ons land niet langer verkocht worden.

De keuze van Audi om de verkoop van diesels per april in Nederland te beëindigen, is een direct gevolg van de sterk afnemende vraag naar zelfontbranders in het premiumsegment. Slechts 1 procent van alle afgelopen jaar verkochte auto’s in deze categorie was nog voorzien van een dieselmotor. Ook de te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren spreken niet in het voordeel van de dieselmotor, aldus Audi Nederland.

Drie aandrijflijnen

Audi levert nu nog drie verschillende aandrijflijnen: plug-in hybriden (TFSI e), volledig elektrische auto’s (e-tron) en benzinemotoren (TFSI). Daarmee wordt de motorkeuze een stuk overzichtelijker. Zo zijn de Audi A1-, Q2-, A4-, A5- en TT-serie plus de Audi R8 er voortaan enkel met benzinemotoren. De A3, Q3, Q5, A6, A7 Sportback, Q7, A8 en Q8 bieden een keuze uit TFSI benzine- en TFSI e plug-in hybridemotoren.

Het merk biedt in Nederland bovendien een groeiend aanbod aan vol-elektrische e-tron-modellen. Naast de Audi e-tron en e-tron Sportback bestaat deze range inmiddels uit de Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron, de Audi e-tron GT en e RS e-tron GT.

Lees ook:
Audi schrapt kleine modellen en focust op luxemodellen