Het zal niemand zijn ontgaan dat Opel na ontelbare moeilijke jaren weer zwarte cijfers schrijft. Niet in de laatste plaats door de rigoureuze ‘ombuigingen’ die vanuit de nieuwe moeder Stellantis zijn doorgevoerd. Intrigerende vraag is dan natuurlijk: hoe nu verder? Het antwoord moet vooral komen van de nieuwe Opel-CEO. Zijn voorganger Michael Lohscheller heeft het schip na de overname gestabiliseerd. Die was ‘goed met cijfers,’ luidde kort samengevat het commentaar uit Parijs, ‘maar nu moet een volgende stap worden gezet.’ Lohscheller heeft zijn palmares voorheen inderdaad vooral verdiend als CFO bij onder andere Volkswagen en Opel. Hij vertrok naar het nieuwe Vietnamese EV-merk VinFast, maar wierp daar al snel de handdoek in de ring en is sinds februari president bij start-up Nikola in Phoenix, Arizona.

Opvallend detail is daarbij dat Hochgeschurtz jarenlange ervaring heeft bij Renault. Daar heeft ook de Stellantis-topman Tavares zijn sporen verdiend, voordat hij bestuursvoorzitter werd bij de Franse concurrent. Hij zag Lohscheller kennelijk als tussenpaus om de boel financieel op orde te brengen. Nu moet zijn opvolger het merk onder de vleugels van Stellantis richting de toekomst leiden. En naar een meer digitale tijd met een ander verkoopmodel. Dat kon je afgelopen zomer in elk geval concluderen uit de PR-teksten rondom de voor de buitenwacht verrassende transfer.

Toeval bestaat niet

Toeval bestaat niet, zou je bijna zeggen, want Uwe Hochgeschurtz’ eerste werkdag viel letterlijk samen met de wereldprimeur van de nieuwe Astra. Een sleutelmodel voor de toekomst zoals hij zegt, vooral ook omdat er in 2023 een volledig elektrische versie van komt. Twee in feite, als je de Sports Tourer meerekent. Hochgeschurtz schetst de situatie in een persgesprek: “Opel heeft de weg omhoog gevonden. De Corsa doet het heel goed en was in Duitsland – een zeer hard bevochten markt – bijvoorbeeld zelfs even het bestverkochte model. Overall wel te verstaan. Ons marktaandeel groeit en de financiële resultaten zijn steeds beter. Zo goed heeft Opel er al lange tijd niet voorgestaan.”

Die weg moet wordt verder gevolgd, zegt de CEO. Het merk wil zich onderscheiden van de anderen en een eigen ‘emotie’ oproepen. Lees: meer karakter uitstralen. Het wordt met één blik op hun design duidelijk dat met name de scherp gesneden nieuwe Astra en zeker de Astra Sports Tourer het merk een nieuwe lading geven. Net als de Mokka nieuwe doelgroepen willen aanspreken. In de Astra wordt daar een cockpitdesign met een enorm breedbeeldscherm aan toegevoegd. Het concept krijgt de kreet ‘Detox to the Max’ mee. De fysieke bedieningselementen zijn tot een minimum teruggebracht, zoals de internetgeneratie dat gewoon is op (andere) mobiele apparaten.

Door de Euro-7-norm vallen hele motorenfamilies weg

Geen weg terug

De toekomstige, volledig elektrische Opel Manta moet dat over twee, drie jaar als vlaggenschip en opvolger van de Insignia op nog grotere schaal doen. Tegen die tijd heeft die in Kaiserslautern geproduceerde accutechnologie en ultrasnelle laadtechniek. In een recent interview met Auto-Medienportal onderstreept de CEO dat de toekomst definitief elektrificatie is. Andere oplossingen voor het CO2-vraagstuk ziet hij in feite niet meer. En hij is niet de enige. “De EU heeft aan de industrie dermate scherp omschreven regels opgelegd dat praktisch alle fabrikanten hun R&D op elektrificatie richten. In Europa is er geen weg terug naar verbrandingsmotoren.”

De komende Euro-7-norm is weliswaar nog niet helemaal uitgekristalliseerd, meent Hochgeschurtz, maar zal tot gevolg hebben dat hele motorenfamilies wegvallen. Wat resteert zal veel duurder worden. Een extreem grote uitdaging voor een merk dat toch groot is in compacte modellen en traditioneel als betaalbaar geldt. De oplossing – zegt Hochgeschurtz – kan liggen in een voor de consument toch aantrekkelijke ‘total cost of ownership’. Door de voordelen van elektrificatie optimaal te benutten en aangepaste gebruiksconcepten te creëren.

Ondanks alles 2021 een succesjaar

Bij de lancering van de nieuwe Astra in Portugal schetst Opel-woordvoerder Martin Golka het huidige tableau. Ondanks alle maatschappelijke tegenslagen noteert hij positieve ontwikkelingen. “In Europa groeide ons marktaandeel naar 4,3 procent. Op de thuismarkt Duitsland zelfs naar 6,1 procent. Corsa en Mokka stuwen de verkopen op. In het VK zijn we bijvoorbeeld ook de grootste speler met elektrische bestelwagens. Daar was de Corsa vorig jaar overall de bestverkochte personenauto. Overigens is de elektrische versie in meerdere Europese markten meteen zeer belangrijk, met al een kwart van de verkopen. Ons credo was: ‘Opel gaat elektrisch’, maar inmiddels mag je zeggen: ‘Opel is elektrisch’. Nu al tien geëlektrificeerde modellen inclusief alle bestelwagens. Waaronder ook de Vivaro-e Hydrogen als technologiedrager en visitekaartje.” Die koers wordt zoals ook Hochgeschurtz al aangeeft versneld voortgezet. Binnen twee jaar zijn alle modellen geëlektrificeerd en in 2028 zijn ze zelfs allemaal volledig elektrisch. De nieuwe Astra sluit aan met plug-in hybrides en in 2023 ook een Astra-e EV-versie.

Lees ook:
Hendrik Liewes: ‘Maak van je naam een merk met een aansprekende huisstijl’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding