Hendrik Liewes: ‘Maak van je naam een merk met een aansprekende huisstijl’

Wat als je Opel-dealercontract na 56 jaar eenzijdig wordt opgezegd? Liewes Roden kreeg met deze harde realiteit te maken. Hendrik Liewes vertelt waarom het bedrijf desondanks een gouden toekomst tegemoet gaat.

De broers Hendrik en Laurens behoren tot de vierde generatie in het familiebedrijf. Overgrootvader Koert Liewes begon in 1924 als landbouwsmederij. Zodra zijn zonen Koert en Hendrik in de zaak kwamen, werd gestart met de handel in fietsen, motoren en landbouwwerktuigen. In de jaren ’50 volgen voorzichtig de eerste auto’s. Wanneer de autoverkoop in de jaren ‘70 in een stroomversnelling raakt, blijkt de garage in Tolbert al snel te klein. Ook omdat het familiebedrijf sinds 1967 succesvol dealer is van Opel. In 1979 volgt een nieuwe vestiging aan de Ceintuurbaan Noord in Roden. Ondertussen staat dan met Wim Liewes de derde generatie aan het roer. In 1994 worden alle activiteiten geconcentreerd in Roden, waar het bedrijf tot op de dag van vandaag te vinden is. “Over twee jaar bestaan we 100 jaar. Ja, dat is ook bijzonder. Al beseffen we ons dat soms te weinig. Daarvoor zijn we waarschijnlijk toch te veel nuchtere noorderlingen,” lacht Hendrik Liewes, binnen het familiebedrijf verantwoordelijk voor de verkoop en marketing. Zijn broer Laurens (links op de foto) is de techneut van de twee en dus logischerwijs verantwoordelijk voor de werkplaats. Vader Wim Liewes is nog altijd betrokken, maar laat de dagelijkse leiding aan zijn zoons.

Harde klap

D-day bleek te liggen in de tweede week van september 2021. Een delegatie van Stellantis kwam naar Roden met een harde boodschap: na 2023 is voor Liewes Roden geen plaats meer in de dealerorganisatie van Opel. Dit betekent het einde van een geschiedenis die startte in 1967 en vele successen kende. In de jaren ’70 en ’80 met kaskrakers als de Ascona, Rekord, Kadett, Astra en Vectra, maar ook zeker later nog getuige de prijs voor Opel Liewes in 2018 bij de Online Dealer Awards. “Het was zeker niet zo dat we deze beslissing niet aan zagen komen. Vanuit het oogpunt van Stellantis kan ik de keuze begrijpen. We zijn natuurlijk niet blind. Toch hebben we het wel ervaren als een harde klap, want je bent zo vergroeid met het merk Opel,” vertelt Hendrik Liewes. “Voor 1 november was alles Opel: de showroom, de occasions, de werkplaats. Als dat dan ophoudt, dan betekent dat wat.”

Mooie kans

In hetzelfde dorp stond Henk van Bergen al enige tijd voor een uitdaging. Na 36 jaar als garagehouder, sinds 2001 bovendien als de allereerste Bosch Car Service van Nederland, zocht de ondernemer naar een manier om van zijn vroegpensioen te gaan genieten. Maar de opvolging ontbrak. Totdat de heren Liewes en Van Bergen samen een kop koffie dronken en bleek dat de visies en wensen verrassend dicht bij elkaar bleken te liggen. Waar Liewes van oudsher vergroeid was met Opel, had hun collega even verderop zich gespecialiseerd in auto’s uit de VAG-groep. “We hebben nagedacht, maar niet te lang. Dit is een mooie kans”, vertelt Hendrik, terugdenkend aan het cruciale donderdagavondoverleg met zijn vader en broer. Ze besloten door te pakken en namen het besluit om Autobedrijf H. van Bergen over te nemen. “Een geschenk uit de hemel. Ons businessmodel moest om en vervolgens komt deze kans voorbij.”

Fijne club

De overname was beklonken voordat de delegatie van Stellantis Roden bezocht voor het slechtnieuwsgesprek. “Ik denk dat ze vol verbazing weer in de auto stapten, want we bleven nuchter onder de mededeling dat het contact zou stoppen,” lacht Hendrik. “In diezelfde week hadden we ook het contract met Henk gesloten.” In de weken erna werd de transitie grondig voorbereid: een nieuwe website, nieuwe uitstraling voor het pand en de showroom (van Opel-geel naar neutraal blauw) én de integratie van het monteursteam van Henk van Bergen. “Ons monteursteam groeide ineens met vijf mensen. Dit betekent: elf monteurs en elf bruggen. Inmiddels vier maanden verder kunnen we concluderen dat we een heel fijne club mensen bij elkaar hebben, die snel elkaars taal hebben leren verstaan.”

Ons doel is om een grote speler te blijven in de regio

Eigen koers

Liewes Roden onderscheidde zich altijd al binnen het dealernetwerk door ook een eigen koers te varen. Goed voorbeeld is het Youtube-kanaal waar onder meer nieuwe modellen werden voorgesteld met eigen video’s. Die creativiteit kan nu helemaal ongeremd vloeien. “We missen de regels en de eisen niet. We hebben er altijd mee kunnen leven, maar er was altijd wel iets. Nu ervaren we meer rust.” De nieuwe vrijheid wordt gewaardeerd door de vaste klanten. “Als dealer probeer je klanten altijd een auto van het ‘eigen merk’ te adviseren. We kunnen nu veel meer meebewegen met de wensen van onze klanten. Je ziet het nu ook letterlijk in de showroom: er is nu een balans tussen Opel, de VAG-merken en andere populaire auto’s.” Door de samenwerking met CarSelexy is ook de stroom jong gebruikte kwaliteitsoccasions gegarandeerd, inclusief uitstraling op dealerniveau.

Maak van je naam een merk

Eén van de belangrijkste lessen die Hendrik Liewes heeft geleerd is de kracht van de eigen historie. “We merken nu hoe sterk onze naam in de regio is. Collega-ondernemers die het dealerschap kwijtraken, wil ik op het hart drukken om te geloven in je firmanaam. Maak van je naam een merk met een aansprekende huisstijl. Ga uit van je eigen kracht en houd je ogen open!” Zeker de eerste weken van Liewes 2.0 waren spannend, maar al snel had men in Roden door dat het wel goed zat. “De reviews zijn en blijven goed. Dat geeft je houvast. Tegelijk staan we er ook zo nuchter in, dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken,” relativeert Liewes.

Online verkoop

Als exponenten van een jongere generatie zijn de broers Liewes ook actief met online verkoop. “Ik weet nog dat mensen riepen: ‘Een TV die koop je toch in de winkel en niet op internet! Inmiddels weten we met z’n allen beter. Zo zal het ook gaan met auto’s.” In de eerste corona-lockdown stampte Liewes in korte tijd een virtuele showroom uit de grond. Niet lang daarna werd de eerste auto volledig online verkocht. “Hier in het noorden gaat het misschien iets langzamer, maar online verkoop is niet te stoppen.” In Roden sleutelen ze dan ook gestaag door aan de digitale klantreis met compacte video’s en extra contactmomenten met prospects.

Toekomst

Nog zo’n niet te stoppen actualiteit is de steeds grotere stroom aan hybrides en EV’s. “Ik merk het bij vaste klanten. Ze twijfelen steeds vaker: verbrandingsmotor, hybride of elektrisch? Er zal een moment komen dat er meer EV’s rijden dan auto’s met verbrandingsmotor. Dat is een bedreiging ja, maar biedt tegelijkertijd ook kansen. Tegen die tijd moeten we zorgen dat we daar klaar voor zijn. Zowel qua kennis als verdienmodel.” De komende jaren zet Liewes in op een succesvolle toekomst met verkoop en onderhoud van auto’s en bedrijfswagens. De balans zal hierbij verschuiven van nieuw naar gebruikt. “Ons doel is om een grote speler te blijven in de regio.” Een ambitie die ook na de mededeling van Stellantis onverminderd heeft gebrand. “Wij zijn opgevoed met incasseren en doorpakken. ‘Wacht niet op de wind, maar ga zelf roeien’, zoals mijn vader altijd zegt.”

Lees ook:
Dealerrendement tot en met september op ruim 1 procent

Hendrik Liewes: ‘Maak van je naam een merk met een aansprekende huisstijl’ - Automobielmanagement.nl

Hendrik Liewes: ‘Maak van je naam een merk met een aansprekende huisstijl’

Wat als je Opel-dealercontract na 56 jaar eenzijdig wordt opgezegd? Liewes Roden kreeg met deze harde realiteit te maken. Hendrik Liewes vertelt waarom het bedrijf desondanks een gouden toekomst tegemoet gaat.

De broers Hendrik en Laurens behoren tot de vierde generatie in het familiebedrijf. Overgrootvader Koert Liewes begon in 1924 als landbouwsmederij. Zodra zijn zonen Koert en Hendrik in de zaak kwamen, werd gestart met de handel in fietsen, motoren en landbouwwerktuigen. In de jaren ’50 volgen voorzichtig de eerste auto’s. Wanneer de autoverkoop in de jaren ‘70 in een stroomversnelling raakt, blijkt de garage in Tolbert al snel te klein. Ook omdat het familiebedrijf sinds 1967 succesvol dealer is van Opel. In 1979 volgt een nieuwe vestiging aan de Ceintuurbaan Noord in Roden. Ondertussen staat dan met Wim Liewes de derde generatie aan het roer. In 1994 worden alle activiteiten geconcentreerd in Roden, waar het bedrijf tot op de dag van vandaag te vinden is. “Over twee jaar bestaan we 100 jaar. Ja, dat is ook bijzonder. Al beseffen we ons dat soms te weinig. Daarvoor zijn we waarschijnlijk toch te veel nuchtere noorderlingen,” lacht Hendrik Liewes, binnen het familiebedrijf verantwoordelijk voor de verkoop en marketing. Zijn broer Laurens (links op de foto) is de techneut van de twee en dus logischerwijs verantwoordelijk voor de werkplaats. Vader Wim Liewes is nog altijd betrokken, maar laat de dagelijkse leiding aan zijn zoons.

Harde klap

D-day bleek te liggen in de tweede week van september 2021. Een delegatie van Stellantis kwam naar Roden met een harde boodschap: na 2023 is voor Liewes Roden geen plaats meer in de dealerorganisatie van Opel. Dit betekent het einde van een geschiedenis die startte in 1967 en vele successen kende. In de jaren ’70 en ’80 met kaskrakers als de Ascona, Rekord, Kadett, Astra en Vectra, maar ook zeker later nog getuige de prijs voor Opel Liewes in 2018 bij de Online Dealer Awards. “Het was zeker niet zo dat we deze beslissing niet aan zagen komen. Vanuit het oogpunt van Stellantis kan ik de keuze begrijpen. We zijn natuurlijk niet blind. Toch hebben we het wel ervaren als een harde klap, want je bent zo vergroeid met het merk Opel,” vertelt Hendrik Liewes. “Voor 1 november was alles Opel: de showroom, de occasions, de werkplaats. Als dat dan ophoudt, dan betekent dat wat.”

Mooie kans

In hetzelfde dorp stond Henk van Bergen al enige tijd voor een uitdaging. Na 36 jaar als garagehouder, sinds 2001 bovendien als de allereerste Bosch Car Service van Nederland, zocht de ondernemer naar een manier om van zijn vroegpensioen te gaan genieten. Maar de opvolging ontbrak. Totdat de heren Liewes en Van Bergen samen een kop koffie dronken en bleek dat de visies en wensen verrassend dicht bij elkaar bleken te liggen. Waar Liewes van oudsher vergroeid was met Opel, had hun collega even verderop zich gespecialiseerd in auto’s uit de VAG-groep. “We hebben nagedacht, maar niet te lang. Dit is een mooie kans”, vertelt Hendrik, terugdenkend aan het cruciale donderdagavondoverleg met zijn vader en broer. Ze besloten door te pakken en namen het besluit om Autobedrijf H. van Bergen over te nemen. “Een geschenk uit de hemel. Ons businessmodel moest om en vervolgens komt deze kans voorbij.”

Fijne club

De overname was beklonken voordat de delegatie van Stellantis Roden bezocht voor het slechtnieuwsgesprek. “Ik denk dat ze vol verbazing weer in de auto stapten, want we bleven nuchter onder de mededeling dat het contact zou stoppen,” lacht Hendrik. “In diezelfde week hadden we ook het contract met Henk gesloten.” In de weken erna werd de transitie grondig voorbereid: een nieuwe website, nieuwe uitstraling voor het pand en de showroom (van Opel-geel naar neutraal blauw) én de integratie van het monteursteam van Henk van Bergen. “Ons monteursteam groeide ineens met vijf mensen. Dit betekent: elf monteurs en elf bruggen. Inmiddels vier maanden verder kunnen we concluderen dat we een heel fijne club mensen bij elkaar hebben, die snel elkaars taal hebben leren verstaan.”

Ons doel is om een grote speler te blijven in de regio

Eigen koers

Liewes Roden onderscheidde zich altijd al binnen het dealernetwerk door ook een eigen koers te varen. Goed voorbeeld is het Youtube-kanaal waar onder meer nieuwe modellen werden voorgesteld met eigen video’s. Die creativiteit kan nu helemaal ongeremd vloeien. “We missen de regels en de eisen niet. We hebben er altijd mee kunnen leven, maar er was altijd wel iets. Nu ervaren we meer rust.” De nieuwe vrijheid wordt gewaardeerd door de vaste klanten. “Als dealer probeer je klanten altijd een auto van het ‘eigen merk’ te adviseren. We kunnen nu veel meer meebewegen met de wensen van onze klanten. Je ziet het nu ook letterlijk in de showroom: er is nu een balans tussen Opel, de VAG-merken en andere populaire auto’s.” Door de samenwerking met CarSelexy is ook de stroom jong gebruikte kwaliteitsoccasions gegarandeerd, inclusief uitstraling op dealerniveau.

Maak van je naam een merk

Eén van de belangrijkste lessen die Hendrik Liewes heeft geleerd is de kracht van de eigen historie. “We merken nu hoe sterk onze naam in de regio is. Collega-ondernemers die het dealerschap kwijtraken, wil ik op het hart drukken om te geloven in je firmanaam. Maak van je naam een merk met een aansprekende huisstijl. Ga uit van je eigen kracht en houd je ogen open!” Zeker de eerste weken van Liewes 2.0 waren spannend, maar al snel had men in Roden door dat het wel goed zat. “De reviews zijn en blijven goed. Dat geeft je houvast. Tegelijk staan we er ook zo nuchter in, dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken,” relativeert Liewes.

Online verkoop

Als exponenten van een jongere generatie zijn de broers Liewes ook actief met online verkoop. “Ik weet nog dat mensen riepen: ‘Een TV die koop je toch in de winkel en niet op internet! Inmiddels weten we met z’n allen beter. Zo zal het ook gaan met auto’s.” In de eerste corona-lockdown stampte Liewes in korte tijd een virtuele showroom uit de grond. Niet lang daarna werd de eerste auto volledig online verkocht. “Hier in het noorden gaat het misschien iets langzamer, maar online verkoop is niet te stoppen.” In Roden sleutelen ze dan ook gestaag door aan de digitale klantreis met compacte video’s en extra contactmomenten met prospects.

Toekomst

Nog zo’n niet te stoppen actualiteit is de steeds grotere stroom aan hybrides en EV’s. “Ik merk het bij vaste klanten. Ze twijfelen steeds vaker: verbrandingsmotor, hybride of elektrisch? Er zal een moment komen dat er meer EV’s rijden dan auto’s met verbrandingsmotor. Dat is een bedreiging ja, maar biedt tegelijkertijd ook kansen. Tegen die tijd moeten we zorgen dat we daar klaar voor zijn. Zowel qua kennis als verdienmodel.” De komende jaren zet Liewes in op een succesvolle toekomst met verkoop en onderhoud van auto’s en bedrijfswagens. De balans zal hierbij verschuiven van nieuw naar gebruikt. “Ons doel is om een grote speler te blijven in de regio.” Een ambitie die ook na de mededeling van Stellantis onverminderd heeft gebrand. “Wij zijn opgevoed met incasseren en doorpakken. ‘Wacht niet op de wind, maar ga zelf roeien’, zoals mijn vader altijd zegt.”

Lees ook:
Dealerrendement tot en met september op ruim 1 procent