Mazda weerstaat Brussel en houdt eigen koers, inclusief diesel

Mazda lanceert de grote cross-over CX-60. Daarmee komt hun eerste PHEV aller tijden in de showrooms te staan. Wie denkt dat de Japanners uiteindelijk toch meebewegen met de dwingende hand van de Europese Unie moet het fenomeen CX-60 zeker nauwkeuriger bekijken.

Mazda blijft geloven in zijn zelfontwikkelde signatuurtechnologie en heeft zijn eigen ideeën op milieugebied. Ze komen ook met een drieliter zescilinder en zelfs een nieuwe dikke diesel!

Vrijheid

Het leeuwendeel van de automobielindustrie weet het inmiddels zeker: er is geen weg richting toekomst die niét langs elektrificatie voert. Al was het maar omdat de Europese overheden daar dwingend op aansturen. Een enkel automerk van naam begint tegen te stribbelen en tipt aan dat het milieudoel weliswaar ‘heilig’ is, maar de middelen om dat te bereiken toch een zekere vrijheid moeten krijgen. Lees: extreem efficiënte aandrijfalternatieven voor de alom aanwezige batterij-elektrische auto.

Mazda doet met enig fantasie denken aan de onverzettelijke Galliërs die koppig en vooral ook effectief weerstand bieden aan de Romeinen. In dit geval is het de Mazda Europa-centrale Leverkusen die het legioen uit Brussel glimlachend ziet naderen. Hoe anders kun je het duiden dat de nieuwe grote cross-over CX-60 volgend jaar leverbaar wordt met een nieuw ontwikkelde 3,3 liter DCPCI-diesel zescilinder-in-lijn met mild hybrid techniek? Hybride, dat dan weer wel. Mazda tekent overigens aan dat die 48-volt motor vloeistof gekoeld is. Hij is al klaar voor de Euro7-norm, melden Mazda-ontwikkelingstechnici ook. “Hij rijdt geweldig, voelt heel levendig aan, kan een flinke aanhanger trekken en we halen een record hoog rendement van 40 procent.”

In de lengte en achterwielaandrijving

Dat de Japanner het allemaal met vertrouwen tegemoet treden blijkt ook wel uit het feit dat een compleet nieuw platform is ontwikkeld. De motoren staan daarbij opvallend genoeg in de lengte en drijven via een automaat met acht versnellingen de achterwielen aan. Standaardaandrijving, heette dat vroeger. Toch maar liever benzine? Ook daarin voorziet de CX-60, want er komt op termijn een mild hybride nieuwe 3-liter zescilinder lijnmotor met Skyactiv-X. Noem het een zelfontstekende benzinemotor, zoals Mazda die al als viercilinder aanbiedt.

Maar goed, hoe intrigerend het ook is dat de Japanners met ‘groene vingers’ weerstand bieden aan de eenheidsoplossing die Brussel opdringt, zij zien de bui in Europa natuurlijk wel hangen. Daarvoor is dan ook een PHEV-versie van de nieuwe CX-60 ontwikkeld. Signalement: 190 pk sterke 2,5 liter Skyactiv-G benzinemotor met een 175 pk elektrische aandrijving naar de achterwielen, systeemvermogen 327 pk en 500 Nm trekkracht. De sterkste Mazda ooit en zoals we tijdens de eerste testritten merkten inderdaad behoorlijk rap. Wellicht meer ter zake: zijn makers claimen een range van 63 kilometer elektrisch.

Nieuwe klanten en extra kansen

Met prijzen vanaf ruim 51 mille zal Mazda een krachtiger deuntje mee gaan blazen in het zakelijke segment. Zeker nu de EV door onze overheid bijtelling technisch gesproken steeds minder aantrekkelijk wordt gemaakt. Zijn gesoigneerde afwerking, kloeke formaat, bijzondere uitstraling en ontegenzeglijke karakter zijn troefkaarten tussen de concurrentie.

Directeur Bert de Vidts van Mazda Nederland heeft er duidelijk vertrouwen in dat zijn merk met de CX-60 nieuwe stappen kan nemen. Daarbij wordt hij kennelijk gesteund door fleet- en leasebranche die recent ook al met de auto kennismaakte.
“De geluiden zijn positief en dat wordt ondersteund door de cijfers die zijn vastgesteld voor de restwaarde. En dus de afschrijving. Die liggen – onder andere door hun goede ervaringen met de CX-5 – een stuk gunstiger dan een aantal concurrenten van naam. Onze aanbieding zal concurrerend zijn.” Overigens krijgt Mazda er nog een paar intrigerende aanbiedingen bij binnenkort. De nu nog volledig elektrische MX30 krijgt gezelschap van een versie met range extender. Inderdaad, een rotatiemotortje extra in het vooronder. Daarnaast zit er een zevenpersoons CX-60 in de pijplijn: CX-80.

CEO Mazda Europa Martin ten Brink laat tevreden geluiden horen over de ontwikkelingen, ondanks de tegenslagen in de afgelopen twee jaar en de huidige crisis. “Ons boekjaar loopt van maart tot maart en in 2021 hebben we een plus van 13,5 procent gehaald. Dat in een markt die ruim twee procentpunten groeide. Met 160 duizend registraties zijn we tevreden, zeker als je weet dat de bovengrens voor ons op 200 duizend ligt. De CX-5 doet het onverminderd goed in zijn vernieuwde versie en de Mazda 2 Hybrid stemt ook tot tevredenheid. We zien intussen ook dat de loyaliteit van onze rijders hoog scoort en nog toeneemt.”

Lees ook:
Mazda2 komt ook als hybride versie op de markt

Mazda weerstaat Brussel en houdt eigen koers, inclusief diesel - Automobielmanagement.nl

Mazda weerstaat Brussel en houdt eigen koers, inclusief diesel

Mazda lanceert de grote cross-over CX-60. Daarmee komt hun eerste PHEV aller tijden in de showrooms te staan. Wie denkt dat de Japanners uiteindelijk toch meebewegen met de dwingende hand van de Europese Unie moet het fenomeen CX-60 zeker nauwkeuriger bekijken.

Mazda blijft geloven in zijn zelfontwikkelde signatuurtechnologie en heeft zijn eigen ideeën op milieugebied. Ze komen ook met een drieliter zescilinder en zelfs een nieuwe dikke diesel!

Vrijheid

Het leeuwendeel van de automobielindustrie weet het inmiddels zeker: er is geen weg richting toekomst die niét langs elektrificatie voert. Al was het maar omdat de Europese overheden daar dwingend op aansturen. Een enkel automerk van naam begint tegen te stribbelen en tipt aan dat het milieudoel weliswaar ‘heilig’ is, maar de middelen om dat te bereiken toch een zekere vrijheid moeten krijgen. Lees: extreem efficiënte aandrijfalternatieven voor de alom aanwezige batterij-elektrische auto.

Mazda doet met enig fantasie denken aan de onverzettelijke Galliërs die koppig en vooral ook effectief weerstand bieden aan de Romeinen. In dit geval is het de Mazda Europa-centrale Leverkusen die het legioen uit Brussel glimlachend ziet naderen. Hoe anders kun je het duiden dat de nieuwe grote cross-over CX-60 volgend jaar leverbaar wordt met een nieuw ontwikkelde 3,3 liter DCPCI-diesel zescilinder-in-lijn met mild hybrid techniek? Hybride, dat dan weer wel. Mazda tekent overigens aan dat die 48-volt motor vloeistof gekoeld is. Hij is al klaar voor de Euro7-norm, melden Mazda-ontwikkelingstechnici ook. “Hij rijdt geweldig, voelt heel levendig aan, kan een flinke aanhanger trekken en we halen een record hoog rendement van 40 procent.”

In de lengte en achterwielaandrijving

Dat de Japanner het allemaal met vertrouwen tegemoet treden blijkt ook wel uit het feit dat een compleet nieuw platform is ontwikkeld. De motoren staan daarbij opvallend genoeg in de lengte en drijven via een automaat met acht versnellingen de achterwielen aan. Standaardaandrijving, heette dat vroeger. Toch maar liever benzine? Ook daarin voorziet de CX-60, want er komt op termijn een mild hybride nieuwe 3-liter zescilinder lijnmotor met Skyactiv-X. Noem het een zelfontstekende benzinemotor, zoals Mazda die al als viercilinder aanbiedt.

Maar goed, hoe intrigerend het ook is dat de Japanners met ‘groene vingers’ weerstand bieden aan de eenheidsoplossing die Brussel opdringt, zij zien de bui in Europa natuurlijk wel hangen. Daarvoor is dan ook een PHEV-versie van de nieuwe CX-60 ontwikkeld. Signalement: 190 pk sterke 2,5 liter Skyactiv-G benzinemotor met een 175 pk elektrische aandrijving naar de achterwielen, systeemvermogen 327 pk en 500 Nm trekkracht. De sterkste Mazda ooit en zoals we tijdens de eerste testritten merkten inderdaad behoorlijk rap. Wellicht meer ter zake: zijn makers claimen een range van 63 kilometer elektrisch.

Nieuwe klanten en extra kansen

Met prijzen vanaf ruim 51 mille zal Mazda een krachtiger deuntje mee gaan blazen in het zakelijke segment. Zeker nu de EV door onze overheid bijtelling technisch gesproken steeds minder aantrekkelijk wordt gemaakt. Zijn gesoigneerde afwerking, kloeke formaat, bijzondere uitstraling en ontegenzeglijke karakter zijn troefkaarten tussen de concurrentie.

Directeur Bert de Vidts van Mazda Nederland heeft er duidelijk vertrouwen in dat zijn merk met de CX-60 nieuwe stappen kan nemen. Daarbij wordt hij kennelijk gesteund door fleet- en leasebranche die recent ook al met de auto kennismaakte.
“De geluiden zijn positief en dat wordt ondersteund door de cijfers die zijn vastgesteld voor de restwaarde. En dus de afschrijving. Die liggen – onder andere door hun goede ervaringen met de CX-5 – een stuk gunstiger dan een aantal concurrenten van naam. Onze aanbieding zal concurrerend zijn.” Overigens krijgt Mazda er nog een paar intrigerende aanbiedingen bij binnenkort. De nu nog volledig elektrische MX30 krijgt gezelschap van een versie met range extender. Inderdaad, een rotatiemotortje extra in het vooronder. Daarnaast zit er een zevenpersoons CX-60 in de pijplijn: CX-80.

CEO Mazda Europa Martin ten Brink laat tevreden geluiden horen over de ontwikkelingen, ondanks de tegenslagen in de afgelopen twee jaar en de huidige crisis. “Ons boekjaar loopt van maart tot maart en in 2021 hebben we een plus van 13,5 procent gehaald. Dat in een markt die ruim twee procentpunten groeide. Met 160 duizend registraties zijn we tevreden, zeker als je weet dat de bovengrens voor ons op 200 duizend ligt. De CX-5 doet het onverminderd goed in zijn vernieuwde versie en de Mazda 2 Hybrid stemt ook tot tevredenheid. We zien intussen ook dat de loyaliteit van onze rijders hoog scoort en nog toeneemt.”

Lees ook:
Mazda2 komt ook als hybride versie op de markt