De nog naamloze variant van Toyota komt in het eerste kwartaal van 2013 op de markt. Het Japanse merk laat het niet bij badge-engineering van de Franse bestelauto, maar zegt zich ook te gaan bemoeien met de ontwikkeling van de daaropvolgende generatie middenklasse-bestelauto’s voor de drie merken. Daarmee zetten beide concerns een gelijksoortige stap die eerder tot het mega-succes van de kleine personenwagens Aygo/107/C1 leidde. De samenwerking zal naar verwachting tot voorbij het jaar 2020 standhouden, aldus een statement van Toyota. Ceo Didier Leroy van Toyota Motor Europe zegt blij te zijn om trouwe klanten van de Hiace weer bij de eigen dealers te kunnen verwelkomen voor een Toyota-bestelauto.

Met het bericht komt een einde aan de speculaties over wie de opvolger zou worden van Fiat in het ‘Sevel Nord’-project, genoemd naar de fabriek nabij het Noord-Franse Valenciennes. Sinds midden jaren negentig zijn hier onder meer twee generaties van de Fiat Scudo, Peugeot Expert en Citroën Jumpy gebouwd, alsmede de grote mpv’s van deze merken, plus Lancia. In april gooide oud-president Sarkozy van Frankrijk de knuppel in het hoenderhok door in een lokale krant doodleuk de komst van Toyota aan te kondigen. Dit nieuws is nu (pas) door beide concerns bevestigd.

Lees ook: Einde Toyota Hiace voor Europa

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding