Is er een markt voor de Maxus EV80?

Naast alle hype over elektrisch rijden in de zakelijke markt is ook de elektrische bestelbus bezig aan een stille opmars. Ondernemers hebben zoal de keuze uit een Nissan e-NV200, Renault Master Z.E, Volkswagen e-Crafter of Mercedes e-Vito en in 2020 komen er nog meer modellen aan. Ook de Chinese producent SAIC is sinds enkele maanden present met de Maxus EV80. Is er een markt voor?

Maarten Homburg marketing manager bij Truckland in Amsterdam: “We hebben de EV80 sinds afgelopen zomer in het assortiment, de marktvraag is boven verwachting.” Importeur is Alcomotive uit België geworden voor de Benelux. Per 1 januari gaat er een directeur voor de Nederlandse activiteiten aan de slag. “Een gedegen partij die in staat is om dit soort marktintroducties goed te begeleiden.”

Lease

Eerder al koos Leaseplan voor de EV80 als milieuvriendelijk alternatief voor de ‘last mile’ distributie. Qua doelgroep richt de Amsterdamse vestiging van Truckland zich met de EV80 in chassiscabine vooral op de gemeente en gemeentelijke diensten voor reiniging en onderhoud in de stad. “Maar er is zeker ook belangstelling naar de dichte cabine, ook vanuit kleinere bedrijven die vooral binnen de Ring A10 actief zijn.” De stap om écht de overgang te maken naar een onbekend merk als Maxus is vaak nog wel groot. “Klanten willen bij een nieuw merk zeker weten dat de juiste garantie en service geboden kan worden.” Voor nu is de Maxus duidelijk een nicheproduct. Het is een ander type bus, goedkoper vooral, voor een specifieke doelgroep. Zou lease daarom een oplossing kunnen bieden? Homburg: “Binnen het segment van elektrische auto’s kan leasing zeker een oplossing bieden, veel klanten hebben toch vragen over onderhoud en bijvoorbeeld de levensduur van de accu.”

LDV

De doelgroep moet dan wel genoegen nemen met een elektrische bestelbus die is gebaseerd op een model uit 2004 van het voormalige Britse LDV. In 2009 ging dat bedrijf failliet en werd de inboedel gekocht door het Chinese SAIC dat de bus verder ontwikkelde en nu als Maxus op de markt brengt. Voor de Nederlandse import is het Belgische familiebedrijf Alcomotive verantwoordelijk dat ook al voor België, Luxemburg en Zwitserland de import verzorgt. SAIC kiest daarmee opvallend genoeg voor het traditionele retailmodel met een importeur en dealernetwerk.

Liever kiezen voor een bekend merk? Dan heb je nu onder andere de keuze uit de Mercedes-Benz e-Vito, Nissan e-NV200, Renault Master Z.E., Volkswagen e-Crafter, Citroen Berlingo Van en Kangoo Z.E. In 2020 komen er nieuwe of vernieuwde versies van de Mercedes-Benz e-Sprinter en e-Citan, VW Transporter, Toyota Proace en Proace City en de Fiat Ducato.

Reacties

[…] was met de EV80 al langer leverbaar in Nederland, onder andere via Truckland in Amsterdam. Een officiële vertegenwoordiging had het merk tot nu toe echter niet in ons land. Met het […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Alcomotive brengt Maxus op Nederlandse markt op
Is er een markt voor de Maxus EV80? - Automobielmanagement.nl

Is er een markt voor de Maxus EV80?

Naast alle hype over elektrisch rijden in de zakelijke markt is ook de elektrische bestelbus bezig aan een stille opmars. Ondernemers hebben zoal de keuze uit een Nissan e-NV200, Renault Master Z.E, Volkswagen e-Crafter of Mercedes e-Vito en in 2020 komen er nog meer modellen aan. Ook de Chinese producent SAIC is sinds enkele maanden present met de Maxus EV80. Is er een markt voor?

Maarten Homburg marketing manager bij Truckland in Amsterdam: “We hebben de EV80 sinds afgelopen zomer in het assortiment, de marktvraag is boven verwachting.” Importeur is Alcomotive uit België geworden voor de Benelux. Per 1 januari gaat er een directeur voor de Nederlandse activiteiten aan de slag. “Een gedegen partij die in staat is om dit soort marktintroducties goed te begeleiden.”

Lease

Eerder al koos Leaseplan voor de EV80 als milieuvriendelijk alternatief voor de ‘last mile’ distributie. Qua doelgroep richt de Amsterdamse vestiging van Truckland zich met de EV80 in chassiscabine vooral op de gemeente en gemeentelijke diensten voor reiniging en onderhoud in de stad. “Maar er is zeker ook belangstelling naar de dichte cabine, ook vanuit kleinere bedrijven die vooral binnen de Ring A10 actief zijn.” De stap om écht de overgang te maken naar een onbekend merk als Maxus is vaak nog wel groot. “Klanten willen bij een nieuw merk zeker weten dat de juiste garantie en service geboden kan worden.” Voor nu is de Maxus duidelijk een nicheproduct. Het is een ander type bus, goedkoper vooral, voor een specifieke doelgroep. Zou lease daarom een oplossing kunnen bieden? Homburg: “Binnen het segment van elektrische auto’s kan leasing zeker een oplossing bieden, veel klanten hebben toch vragen over onderhoud en bijvoorbeeld de levensduur van de accu.”

LDV

De doelgroep moet dan wel genoegen nemen met een elektrische bestelbus die is gebaseerd op een model uit 2004 van het voormalige Britse LDV. In 2009 ging dat bedrijf failliet en werd de inboedel gekocht door het Chinese SAIC dat de bus verder ontwikkelde en nu als Maxus op de markt brengt. Voor de Nederlandse import is het Belgische familiebedrijf Alcomotive verantwoordelijk dat ook al voor België, Luxemburg en Zwitserland de import verzorgt. SAIC kiest daarmee opvallend genoeg voor het traditionele retailmodel met een importeur en dealernetwerk.

Liever kiezen voor een bekend merk? Dan heb je nu onder andere de keuze uit de Mercedes-Benz e-Vito, Nissan e-NV200, Renault Master Z.E., Volkswagen e-Crafter, Citroen Berlingo Van en Kangoo Z.E. In 2020 komen er nieuwe of vernieuwde versies van de Mercedes-Benz e-Sprinter en e-Citan, VW Transporter, Toyota Proace en Proace City en de Fiat Ducato.

Reacties

[…] was met de EV80 al langer leverbaar in Nederland, onder andere via Truckland in Amsterdam. Een officiële vertegenwoordiging had het merk tot nu toe echter niet in ons land. Met het […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Alcomotive brengt Maxus op Nederlandse markt op