Het is voor het eerst dat een elektrische bestelauto de titel Bestelauto van het Jaar wint. En de winnaar is ook nog eens de eerste elektrische auto van Toyota in Europa. Een extra bijzondere overwinning dus waar op geproost kan worden. “We zijn echt supertrots dat de Proace Electric de harten van de jury heeft weten te veroveren. Net zo belangrijk vind ik de erkenning voor onze partners die de service verlenen rondom de Proace. Dit is echt een prijs voor hen,” vat Jan-Christiaan Koenders het gevoel bij Louwman & Parqui samen over het winnen van de prijs. Het was een bewuste keuze om voor de eerste BEV van Toyota een bestelauto te selecteren, vooral in het kader van verduurzaming van stedelijke logistiek vertelt Koenders. “Als je nu kijkt naar een stad als Amsterdam, waar ik woon, dan valt op dat er vooral heel veel dieselbussen rijden van allerlei klusbedrijven. We willen juist in steden het milieuprobleem aanpakken door elektrische bestelauto’s te leveren, zo haal je de grootste milieuwinst.”

Consultant

Om die keuze voor een elektrische bestelauto zo eenvoudig mogelijk te maken biedt de Proace een indrukwekkend totaalpakket. De bestelauto biedt een range tot 330 kilometer en is leverbaar in verschillende uitvoeringen, van compact tot kipper of 9-persoons bus inclusief taxi-ombouw. Kopers kiezen bewust voor de befaamde Toyota-kwaliteit, maar meer nog voor de lokale Toyota-dealer weet Edward Dijkhuizen. “Veel ondernemers twijfelen over de aanschaf van een elektrische bestelauto, maar die twijfel is hier absoluut niet nodig. De Proace is uiterst praktisch en voldoet aan alle eisen van de moderne ondernemer. Belangrijker in dit succes is de manier waarop wij vanuit de dealerorganisatie omgaan met onze klanten. Voor hen is de overstap naar elektrisch rijden een hele verandering. Ze willen wel maar weten niet hoe. Ze hebben veel vragen over de overstap naar elektrisch rijden en willen goed geïnformeerd worden. Onze partners zorgen daarvoor. Dealer benaderen de klanten meer als consultant. Klanten helpen de omslag te maken, daar draait het bij ons om.” Dat betekent overigens niet dat er per se altijd wordt aangestuurd op elektrisch vult Koenders aan: “Wat ik mooi vind is dat we de klant niet iets proberen aan te smeren dat niet bij hem past. Het moet dus niet altijd elektrisch zijn, soms is een dieselversie van de Proace de beste keuze.”

Extra services

Mocht de keuze wel op de elektrische Proace vallen dan ondersteunt Toyota de koper met een aantal aanvullende diensten zoals de Toyota Oplaadservice, een samenwerking met Vattenfall InCharge. Met de Toyota laadpas en app hebben berijders toegang tot vrijwel alle 75.000 publieke laadpunten in Nederland. Daarnaast is het mogelijk om op eigen terrein, thuis of bij het werk, een laadpunt te monteren aan de wand of op een standvoet. Binnen de Louwman Group kan er daarnaast een beroep worden gedaan op Landport Batteries, vult Koenders aan. “Zij hebben een accu beschikbaar als elektriciteitsopslag voor elektrische auto’s. Zo heb je altijd toegang tot flexibele laadmogelijkheden, als tussenoplossing of permanent. Ook organiseren we, in samenwerking met Prodrive, chauffeurstrainingen voor berijders. Voor hen is het belangrijk te weten hoe je de maximale range haalt uit een EV. Rijgedrag is hierin doorslaggevend.”

(tekst loopt door onder de foto)

Jan-Christiaan Koenders: “We zijn echt supertrots dat de Proace Electric de harten van de jury heeft weten te veroveren. Net zo belangrijk vind ik de erkenning voor onze partners. Dit is echt een prijs voor hen.”

Best retailer in town

De focus bij Toyota bedrijfswagens is traditioneel op het mkb en de zzp’er, klantengroepen waarbij de bestelauto de ruggengraat vormt voor de bedrijfsvoering. Maar ook de fleetowner weet het merk goed te vinden. Opvallend nieuws deze zomer was dat DHL Parcel besloot om 400 exemplaren van de Proace Electric af te nemen. Zijn er nog andere klanten die bewust kiezen voor elektrisch? Dijkhuizen: “Je ziet dat er bepaalde klantgroepen zijn die een voorbeeldfunctie hebben, denk aan gemeenten en andere overheidsinstellingen. Zij lopen voorop in de aanschaf van elektrische voertuigen. Daarnaast zijn er bedrijven die vanuit hun branding kiezen voor elektrisch. Tot slot is wetgeving een aanjager voor elektrisch rijden.”

De kwaliteit van Toyota en het dealernetwerk spelen vaak een rol om voor Toyota te kiezen weet Koenders. “Heel Toyota, niet alleen in Nederland maar wereldwijd, investeert in het dealernetwerk. We willen dat onze partners ‘the best retailer in town’ zijn. Hoe ga je met je mensen om om kwaliteit te leveren? Alles doen voor de klant, die filosofie wordt wereldwijd persoonlijk uitgedragen door de hoogste top in Japan.” Betekent dit bijvoorbeeld ook dat Toyota flexibele (lease)oplossingen biedt voor ondernemers die zich niet voor langere tijd willen committeren? Dijkhuizen: “Zeker! Als een ondernemer bijvoorbeeld tegen verstedelijkt gebied aanzit en je kan te maken krijgen met de invoering van zero-emissiezones dan kunnen we de leasetermijn verkorten en eerder een nieuw heroverwegingsmoment inplannen. Veel maatwerk dus, dat zorgt voor langdurige relaties met onze klanten.”

Verkoopverwachtingen

2021 was voor de hele auto-industrie een lastig jaar. Ook bij Toyota zijn de gevolgen van het wereldwijde chiptekort merkbaar weet Koenders: “De orderboeken zitten vol, alleen kunnen we iets minder uitleveren. Het draait nu vooral om het managen van verwachtingen, we staan in nauw contact met de fabriek en houden onze klanten op de hoogte van levertermijnen. Iedereen heeft er begrip voor maar klanten willen natuurlijk wel weten waar ze aan toe zijn, zodat ze kunnen blijven bestellen.” In 2022 komt de Proace City Electric op de markt, het kleine broertje van de Proace. Hoe ziet de toekomst er verder uit bij Toyota uit? Gaan we met de nieuwe focus op de bestelautomarkt nog meer modellen zien? Op dit moment kan de Nederlandse importeur hier niets over zeggen maar de conclusie is gerechtvaardigd dat er op termijn meer nieuws komt uit Japan. Koenders: “Met ons LCV aanbod kunnen we nu in ieder geval 70 tot 80 procent van de markt afdekken.”

Persoonlijk contact

Gaat de rol van de Toyota-partners ook veranderen met de komst van meer elektrische bestelauto’s? Dijkhuizen: “Je ziet dat vooral in de oriëntatiefase online een grote rol speelt. Toch is de fysieke showroom en een vast aanspreekpunt nog altijd onmisbaar in het hele servicetraject. En dat geldt helemaal voor de bedrijfsautomarkt. De relatie met de klant bepaalt uiteindelijk het succes.” In dat persoonlijke contact gaan ze ver bij Louwman & Parqui blijkt wel uit de woorden van Jan-Christiaan Koenders. Hij neemt persoonlijk contact op met zakelijke klanten wanneer er onverhoopt problemen of andere onduidelijkheden zijn. “Ondernemers zijn zo enorm betrokken bij hun bedrijf dat we samen met de partners die problemen direct willen oplossen. Je leert er enorm veel van om de organisatie nog beter te maken. Daarnaast krijgen we gelukkig vooral heel veel complimenten van onze klanten over de manier waarop onze partners met ze omgaan. Ze worden echt in het zonnetje gezet.”

Twee minuten

Sowieso is klantcontact het allerbelangrijkste voor het opbouwen van een langdurige klantrelatie, zo wordt de boodschap uitgedragen. En dat begint al bij de allereerste aanvraag vertelt Koenders: “We zijn heel trots op onze multichannel coördinatie. Wanneer iemand online een informatieverzoek indient dan reageert de lokale dealer gemiddeld binnen twee minuten. Het draait erom meteen vanaf het eerste begin een goede indruk te maken. Ondernemers die voor Toyota kiezen, kiezen voor zekerheid. Vooral in deze onzekere tijden en omstandigheden is het zaak snel te reageren en flexibel te zijn. Ons aanpassingsvermogen is al groot omdat we gewend zijn te reageren op wat er om ons heen gebeurt. Daar gaan we nog sterker in worden, dat is een van onze uitdagingen voor de toekomst.”

“Veel ondernemers twijfelen over de aanschaf van een elektrische bestelauto, maar die twijfel is hier absoluut niet nodig.”

Edward Dijkhuizen, manager Toyota Professional

Waterstof

Toyota gelooft heilig in waterstof als brandstof voor (bestel)auto’s. De Mirai is fakkeldrager voor de personenauto’s en het valt te verwachten dat er op termijn mogelijk waterstof aangedreven bestelauto’s aan het aanbod wordt toegevoegd. Jan-Christiaan Koenders: “Het is niet een vraag van ‘of’ maar van ‘en’. We kunnen simpelweg in Nederland niet genoeg groene stroom genereren om de vraag naar energie bij te benen. We moeten dus elektriciteit blijven invoeren, en dan moet je het ook transporteren. Waterstof is als energiedrager veel praktischer dan batterijen, het is transportabel. Het klopt dat waterstof minder efficiënt is dan batterijen maar als je het kan maken met groene stroom dan hef je dat probleem op. Hoogste prioriteit voor nu is echter het aanleggen van een goede waterstof-infrastructuur.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding