XBUS: baanbrekend in emissieloze stadslogistiek?

brand story

Met een actieradius tot 600 km kan de XBUS zomaar de gamechanger worden voor MKB en grootzakelijke markt. Midden 2022 debuteert de elektrische bestelbus uit Duitsland op de Nederlandse markt. Berend Jan Hoekman, importeur voor de Benelux, stelt de aaibare XBUS voor.

De gelijkenis met de Volkswagen Transporter T3 zorgt voor een fijn vleugje retro. De knipoog naar de iconische besteller vertelt ook het verhaal van de XBUS. De initiatiefnemer van fabrikant Electric Brands zat in Berlijn op een terras en zag een Volkswagen T3 treffen langstrekken. Het inspireerde hem om bij te dragen aan zero emissie mobiliteit. Het resultaat is de XBUS; ontwikkeld en gebouwd in Duitsland door technici die hun sporen hebben verdiend in de Duitse auto-industrie en high-tech.

Bedrijfsauto

“De basis is een stalen buizenchassis met carrosserie van met carbon versterkt kunststof. Dit zorgt dat de XBUS voor 98 procent recyclebaar is. Een zeer hoog percentage”, vertelt Berend Jan Hoekman. “Het is gebouwd volgens een modulair principe, waardoor de XBUS heel snel kan worden omgebouwd van pick-up naar bestelbus bijvoorbeeld.” Inmiddels hebben 750 Nederlanders een reservering gedaan, het merendeel inclusief aanbetaling. Deze early adopters gaan trouwens vrijwel zonder uitzondering voor de XBUS in camperuitvoering. De importeur ziet zelf de grootste kansen als bedrijfsauto in de stad en regio. “Denk aan stadsdistributie, apotheken, supermarkten, foodtrucks, servicemonteurs, enz. of andere activiteiten in stad of regio. De actieradius, prijsstelling en modulaire ombouw van de XBUS geeft ondernemers nu wel een voertuig om over te stappen op elektrisch rijden. De XBUS is bovendien te gebruiken in alle denkbare vormen van praktische inzetbaarheid.”

200 kilometer

De importeur benadrukt dat de XBUS een nieuw segment vertegenwoordigt, geplaatst onder de huidige kleinste bedrijfswagens. “De XBUS is een emissieloos alternatief voor de Combi, Caddy, Partner, Berlingo, enz. Onze EV heeft de afmetingen van een T3, dus rond de 4 meter lang en 1.70 meter breed. De topsnelheid is 100 km/u en 4-wielaandrijving is standaard.” De elektromotoren worden gevoed door accu’s die vergelijkbaar zijn met die van een elektrische fiets, namelijk verwisselbaar. De instap XBUS heeft vier van zulke accu’s, die tot maximaal 12 zijn uit te breiden. Het instap batterijpakket is goed voor een actieradius tot 200 kilometer. “We zetten in op laadwisselstations. Je rijdt naar een hub om te wisselen in plaats van te laden. Dat werkt sneller en gemakkelijker. In nog geen vijf minuten ben je weer op weg met volle accu’s.”

L7E-categorie

De XBUS wordt gekentekend volgens de L7E-categorie. Dit is de typegoedkeuring waarmee ook trikes en quads van een kenteken worden voorzien. De vanafprijs bedraagt 15.100 euro, exclusief BTW. Op de Nederlandse sectie van de website van Electric Brands (https://electricbrands.de/nl) is alle informatie te vinden, inclusief een configurator waarmee de gewenste XBUS kan worden samengesteld.

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

XBUS: baanbrekend in emissieloze stadslogistiek? - Automobielmanagement.nl

XBUS: baanbrekend in emissieloze stadslogistiek?

brand story

Met een actieradius tot 600 km kan de XBUS zomaar de gamechanger worden voor MKB en grootzakelijke markt. Midden 2022 debuteert de elektrische bestelbus uit Duitsland op de Nederlandse markt. Berend Jan Hoekman, importeur voor de Benelux, stelt de aaibare XBUS voor.

De gelijkenis met de Volkswagen Transporter T3 zorgt voor een fijn vleugje retro. De knipoog naar de iconische besteller vertelt ook het verhaal van de XBUS. De initiatiefnemer van fabrikant Electric Brands zat in Berlijn op een terras en zag een Volkswagen T3 treffen langstrekken. Het inspireerde hem om bij te dragen aan zero emissie mobiliteit. Het resultaat is de XBUS; ontwikkeld en gebouwd in Duitsland door technici die hun sporen hebben verdiend in de Duitse auto-industrie en high-tech.

Bedrijfsauto

“De basis is een stalen buizenchassis met carrosserie van met carbon versterkt kunststof. Dit zorgt dat de XBUS voor 98 procent recyclebaar is. Een zeer hoog percentage”, vertelt Berend Jan Hoekman. “Het is gebouwd volgens een modulair principe, waardoor de XBUS heel snel kan worden omgebouwd van pick-up naar bestelbus bijvoorbeeld.” Inmiddels hebben 750 Nederlanders een reservering gedaan, het merendeel inclusief aanbetaling. Deze early adopters gaan trouwens vrijwel zonder uitzondering voor de XBUS in camperuitvoering. De importeur ziet zelf de grootste kansen als bedrijfsauto in de stad en regio. “Denk aan stadsdistributie, apotheken, supermarkten, foodtrucks, servicemonteurs, enz. of andere activiteiten in stad of regio. De actieradius, prijsstelling en modulaire ombouw van de XBUS geeft ondernemers nu wel een voertuig om over te stappen op elektrisch rijden. De XBUS is bovendien te gebruiken in alle denkbare vormen van praktische inzetbaarheid.”

200 kilometer

De importeur benadrukt dat de XBUS een nieuw segment vertegenwoordigt, geplaatst onder de huidige kleinste bedrijfswagens. “De XBUS is een emissieloos alternatief voor de Combi, Caddy, Partner, Berlingo, enz. Onze EV heeft de afmetingen van een T3, dus rond de 4 meter lang en 1.70 meter breed. De topsnelheid is 100 km/u en 4-wielaandrijving is standaard.” De elektromotoren worden gevoed door accu’s die vergelijkbaar zijn met die van een elektrische fiets, namelijk verwisselbaar. De instap XBUS heeft vier van zulke accu’s, die tot maximaal 12 zijn uit te breiden. Het instap batterijpakket is goed voor een actieradius tot 200 kilometer. “We zetten in op laadwisselstations. Je rijdt naar een hub om te wisselen in plaats van te laden. Dat werkt sneller en gemakkelijker. In nog geen vijf minuten ben je weer op weg met volle accu’s.”

L7E-categorie

De XBUS wordt gekentekend volgens de L7E-categorie. Dit is de typegoedkeuring waarmee ook trikes en quads van een kenteken worden voorzien. De vanafprijs bedraagt 15.100 euro, exclusief BTW. Op de Nederlandse sectie van de website van Electric Brands (https://electricbrands.de/nl) is alle informatie te vinden, inclusief een configurator waarmee de gewenste XBUS kan worden samengesteld.

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg