Diess (63) is vier jaar topman geweest van het grootste autobedrijf van Europa en op één na – Toyota – grootste van de wereld. Hij trad aan op een moment dat de Volkswagen Groep nog altijd zwaar aangeslagen was door het dieselschandaal en heeft vooral leiding gegeven aan de overgang naar elektrische auto’s. Daarvoor krijgt hij ook lof toegezwaaid van voorzitter Hans Dieter Pötsch van de Raad van Toezicht: ‘’Gedurende zijn bewind als bestuursvoorzitter van het merk Volkswagen en de Groep speelde hij een sleutelrol in het vooruit brengen van de transformatie van de onderneming. De Groep en haar merken zijn levensvatbaar voor de toekomst, haar innovatieve mogelijkheden en winstkracht zijn versterkt. Diess heeft op een indrukwekkende manier getoond met welke snelheid en vastberadenheid hij verreikende transformatie processen kon uitvoeren. Niet alleen stuurde hij de onderneming door buitengewoon turbulente wateren, hij voerde ook een fundamentele nieuwe strategie in.’’

Maar Diess maakte de laatste jaren herhaaldelijk uitglijders en lag mede daardoor vaak overhoop met de machtige vakbonden en hun vertegenwoordigers. Zo zette zijn herhaaldelijke ‘liefdebetuigingen’ aan het adres van Elon Musk, die vlakbij de hoofdzetel van VW in Wolfsburg zijn eigen gigafactory uit de grond heeft gestampt, veel kwaad bloed. Opmerkingen als ’Tesla plaveit de weg en is goed voor de autobranche,’ en ‘Musk is een visionair’ vielen bepaald niet goed, laat staan de vergelijking dat Tesla in 10 uur een EV kon bouwen terwijl dat de werknemers van VW 30 uur kostte. Zijn opmerking dat er bij de VW-bedrijven tot 35.000 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen, viel vanzelfsprekend ook niet in goede aarde. Dat hij weinig gevoel had voor goede relaties met zijn mensen bleek nog eens uit het feit dat hij vorig jaar verstek liet gaan bij de grote jaarlijkse personeelsbijeenkomst en de voorkeur gaf aan een reisje naar een tech-conferentie in de VS.

In 2020 al moest Diess de leiding over het merk Volkswagen gedwongen uit handen geven. Ook werd hem de directie over het bedrijf in China ontnomen nadat de resultaten op die belangrijkste markt zwaar te wensen overlieten. De laatste tijd bleek het ook een chaos bij het ‘zelfstandige’ software bedrijf Cariad dat hij persoonlijk onder zijn hoede had genomen. Door de problemen daar liepen de lancering van een nieuwe Golf en de uitrol van de ID.-auto’s langdurige vertragingen op. Dat is des te ernstiger omdat software, ook in de ogen van Diess zelf, een steeds belangrijke rol speelt voor autofabrikanten en voor hun winsten.

Uiteindelijk is het de families Porsche en Piëch, nog steeds samen de grootste aandeelhouders van Volkswagen AG, en vooral ook voorzitter Daniela Cavallo van de Centrale Ondernemingsraad te veel geworden. Zij en de andere leden van de Raad van Toezicht besloten unaniem om de omstreden topman de deur te wijzen. Zijn onlangs juist tot 2025 doorlopende contract wordt alsnog opgezegd. De leiding komt nu in handen van Blume, al tijden genoemd als ‘kroonprins’ en sinds 2018 ook lid van de Groepsraad. Pőtsch: ‘’Oliver Blume heeft zijn operationele en strategische ‘skills’ bewezen in verschillende functies in de Groep en bij verschillende merken en heeft Porsche vanuit een financieel, technologisch en cultureel oogpunt met veel succes zeven jaar geleid. Hij is nu de juiste persoon om de Groep te leiden en de focus op de klant en de positionering van haar merken en producten verder te versterken.’’

Lees ook:

VW-baas sceptisch over Apple-auto 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding