Hij komt er dus aan: de elektrische gezinswagen met actieradiusverhogende benzinemotor. De verwachtingen zijn hooggespannen. Opel loopt in technologisch opzicht al jaren niet meer voorop, maar met de Ampera kan het merk een inhaalslag maken. Met name Volkswagen heeft geen rechtstreeks antwoord klaar. De prijs (vanaf 42.900 euro) is ten opzichte van zowel de Toyota Prius (25.990 euro) en de Nissan Leaf (34.990 euro) stevig, maar op papier combineert de Ampera het beste van twee werelden: het model is zowel een elektrische auto als een hybride. Een combinatie waar de Japanners niet tegenop kunnen.

Dit doet de vraag rijzen hoe de Ampera gepositioneerd dient te worden: als hybride of als elektrische auto. Opel zelf kiest voor het laatste, maar ik weet niet of dat nou zo’n slimme zet is. Emissieloze auto’s zijn namelijk verkooptechnisch in een kwade reuk komen te staan. De belangstelling valt erg tegen waardoor modellen als de Leaf de status van exoot dreigen te krijgen. Dat is niet het ideale umfeld voor volumemerk Opel om succesvol zaken te doen met de fiscaalaantrekkelijke Ampera. 

Opel kan zich beter spiegelen aan Toyota. De Prius is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en de Auris Hybrid is eveneens een hit. Anders dan elektrische auto’s hebben hybride modellen zich inmiddels bewezen. Er is geen aarzeling meer voor de consument om in te stappen; iets wat niet kan worden gezegd van bijvoorbeeld de Nissan Leaf. 

Het is begrijpelijk dat Opel zich wil onderscheiden van Toyota. Niet alleen vanwege de meerprijs ten opzichte van de Prius, maar ook om zo de nieuwswaarde van de Ampera te vergroten. Maar als de Duitsers gezond verstand hebben, dan doen zij dit niet. De Prius staat in de VS in de toptien van best verkopende personenauto’s terwijl elektrische modellen als de Leaf de teleurstelling van 2011 lijken te worden. 

Opel kan met de Ampera nu nog kiezen waar zij wil bijhoren: de winnaars of de verliezers. Dat is het voordeel als een auto op zowel stroom als benzine kan rijden. Maar als ik Opel was, dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen en de Ampera gaan spiegelen aan de Prius. In de verkoopstatistieken (1.424 registraties in het eerste kwartaal) is dat immers de auto die verslagen moet worden. De elektrische Leaf  (twintig orders) is qua afzet een foute vriend waarmee de Ampera niet gezien moet willen worden.