Hoogste tijd voor een nuchtere blik. Ik heb de afgelopen maanden met veel fabrikanten over elektrisch rijden en alternatieve aandrijfsystemen gepraat. Ik heb alle antwoorden in de mixer gegooid en daaruit zijn sappige conclusies gekomen: de toekomst heeft geen wonderaccu’s in petto, ze blijven zwaar en groot met relatief weinig energie-inhoud. De industrie gaat op zijn best uitvinden hoe ze goedkoper en slimmer te maken – met minder platinum erin bijvoorbeeld. 
Elektrische auto’s gaan wellicht wat lichter worden (met de koolstofvezel BMW i3 als lichtend voorbeeld) waardoor de actieradius iets gaat toenemen, maar die zal altijd klein blijven. Het laden zal relatief lang blijven duren en nooit competitief worden met de drie minuten voltanktijd van een conventionele auto. Het wisselen van accu’s onderweg is vrijwel zeker een dood spoor. Door de koelsystemen en de elektrische verbindingen die voor hoogpresterende accu’s nodig zijn, is de gevoeligheid voor straatvuil groot en zal het wisselen een secuur en tijdrovend klusje blijven. 
Dus, door hun beperkte actieradius zullen elektrische auto’s alleen geschikt blijken voor een beperkt publiek dat bereid is zijn mobiele leven fiks aan te passen. Nissan heeft zijn Leaf zodanig gemaakt dat deze zijn kopers daarin heel ver tegemoet komt. Vandaar dat de Leaf (mijn) Auto van het Jaar is. Het heeft betrekkelijk weinig zin grootschalig in snellaadstations langs de wegen te investeren, want de elektroridders van de toekomst zullen voornamelijk thuis of op hun werk laden, of in parkeergarages (de tankstations van de toekomst). 
Elektrische auto’s zullen duur blijven en niet alleen met stroom maar ook met overheidssubsidie geladen moeten worden. De dealers zijn niet blij want ze zullen er belangrijk minder aan verdienen, er zijn al fabrikanten die hen voorzichtig voorbereiden op een daling van de dealermarge naar drie tot vijf procent (normaliter tien tot vijftien). 
Last but not least: in 2020 zal vijftien tot twintig procent van alle nieuw verkochte auto’s een alternatieve aandrijflijn hebben, waarvan slechts drie tot vijf procent volelektrisch zal zijn. Kortom: de accuauto is niet de oplossing, maar hoogstens een stukje ervan. De echte auto van de toekomst rijdt op waterstof.