Het programma zat ruim in zijn jas waardoor er gelegenheid was in de zon wat met de heren ingenieurs te kletsen. Over bijvoorbeeld de achttrapsversnellingsbak in de nieuwe XF met 2,2-liter turbodiesel. Je zou denken dat we met acht en negen versnellingen zo’n beetje het einde zien van die mulitandwielkasten, maar dat is niet zo. Een specialist van Jaguar vertelde dat er transmissies met elf en meer versnellingen in ontwikkeling zijn. Die bakken zullen van een geheel ander ontwerp zijn dan nu, en het is niet vanzelfsprekend dat ze een dubbele koppeling hebben. 

De overbrengingsverhoudingen van de elfbakken zullen zo dicht bij elkaar liggen dat je het schakelen daardoor nauwelijks zult voelen. DSG is dan niet nodig. Bernard Kuhnt, de baas van Jaguar in Europa, bevestigde dat er een stationwagon komt, plus een opvolger voor de X-type (‘maar dan wel een heel ander type auto’). Hij vertelde bovendien opzienbarende zaken over de C-X75, de nieuwe hybride supercar die Jaguar in 2013 op de markt brengt. Hij zal helaas niet (indirect) door microturbines voortgestuwd worden zoals de conceptcar in Parijs. Maar het wordt toch een totaal nieuw type state-of-the-art sportwagen, die Jaguar in de voorhoede van de innoverende industrie zal plaatsen. Die microturbines zijn overigens niet van tafel, want moeder Tata heeft niet voor niets een fors aandeel gekocht in Bladon, het Britse bedrijf dat die dingen ontwikkelt. De C-X75 zal dik 75o pk hebben – en een speciale versie misschien wel duizend.

Kuhnt draaide er niet omheen dat hij zal aangedreven worden door een F1-motor, precies zo’n 1,6-liter V6 met turbo, waarmee de formule 1 in 2013 gaat rijden. "Natuurlijk zullen we ervoor zorgen dat de C-X75 klaar voor productie is op het moment dat de F1 ermee gaat rijden. Zo krijgen we maximale aandacht", aldus Kuhnt. Cosworth zal de motor ontwikkelen en Williams gaat zorgen dat hij geïntegreerd wordt in de elektrohy- bride aandrijflijn. Een veelbelovende samenwerking!

Als dat lukt, passeert Jaguar daarmee eindelijk Ferrari. Maranello zal dan namelijk moeten toegeven dat het niet meer de fabrikant is die de meeste F1-techniek in zijn auto’s stopt. En dat gaat een hard gelag zijn.