een aantrekkelijke nieuwe dochter in huis te halen maar het Japanse kind blijkt hopeloos eigenwijs te zijn, laat zich niet aansturen en toont onvoldoende respect voor de familietradities. De vorige maand gesloten deal om bij Fiat grootschalig dieselmotoren te gaan inkopen, was de druppel die de emmer in Wolfsbrug deed overlopen.

Toch heeft Volkswagen dit echec voor een belangrijk deel aan zichzelf te wijten. Anders dan indertijd Seat en Skoda, is Suzuki niet hulpbehoevend. Het Japanse merk weet zich al decennialang prima te redden in de autowereld. Naar een partner had men wel oren, maar Suzuki zat niet te wachten op een dominante moeder. Zo gedroeg Volkswagen zich wel. Men dacht dat een participatie van 19,9 procent voldoende zou zijn om de Japanners aan de leiband te krijgen. Niet dus. Suzuki is net zo ongrijpbaar als een Swift in het stadsverkeer.

Bovendien hebben de Japanners weinig profijt van de samenwerking. Zij hadden de Indiase markt moeten ontsluiten voor Volkswagen, maar wat staat daar tegenover? Na bijna twee jaar huwelijk heeft Suzuki niks aantrekkelijks in de Duitse schappen kunnen ontdekken. Ja, er liggen TSI/TDI motoren en DSG versnellingsbakken op de plank, maar die techniek vinden de Japanners veel te duur. Iets wat Volkswagen had kunnen weten want Suzuki onderscheidt zich met een lage prijs, niet met voorsprong door techniek. 

Toch zou het weleens Suzuki kunnen zijn dat aan het kortste eind trekt. Immers, Volkswagen heeft het Japanse merk eigenlijk helemaal niet nodig om over een paar jaar ’s werelds grootste autofabrikant te kunnen worden. Ook in India gaan de zaken dankzij de populaire Polo Sedan goed. Suzuki wordt aldaar echter steeds meer in het defensief gedrukt en verliest zo in zekere zin haar kroonjuweel. Elders in de wereld speelt het merk reeds noodgedwongen de tweede viool. 

Meer dan in enig ander segment geven in de onderste prijsregionen schaalvoordelen de doorslag in de concurrentiestrijd. Voor de Alto heeft Suzuki geen ontwikkelingspartner en dat is te merken: het is een hooguit matig product. Door te gaan vrijen met Volkswagen heeft men Opel als potentiële ontwikkelingspartner voor de volgende generatie Splash van zich vervreemd. De Kizashi is een flop en de huidige Swift is lang niet zo succesvol als de vorige editie. Volkswagen zal teleurgesteld zijn over het mislukken van het huwelijk. Maar voor Suzuki geldt dat hoogmoed voor de val komt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding