500 Plus Club

Als pk-watcher heb ik nieuws over de 500 Plus Club: hij is nog nooit zo groot geweest. Ik telde laatst maar liefst zo’n 65 modellen met meer dan 500 pk (nee, niet bij mij in de straat). Mercedes is absoluut de kampioen, met meer dan vijftien stuks in de catalogus, met dank aan AMG.

Ton Roks

Das Pferdestärke Haus wordt daarin overigens op de voet gevolgd door BMW uit München, met een stuk of acht modellen. Ook Bentley, Porsche en Audi blazen aardig in de bus. Inderdaad, de 500 Plus Club is voornamelijk een Europese aangelegenheid, de iets nauwer kijkende Japanners doen slechts schuchter mee met de Nissan GT-R en de Lexus LF-A, en de Amerikanen hebben heel vette versies van de Mustang, Camaro en Corvette.

Maar, met 500 pk hobbel je een beetje achteraan. Je moet al heel dicht bij de 600 pk zitten om een grote jongen te zijn, Cadillac is er al naartoe gekropen met zijn de 564 pk V-Series, idem Jaguar met de 550 pk XKR-S en vergeet nieuwkomer McLaren met de 592 pk MP4-C12 niet. Corvette is de grens een tijd geleden al overschreden met de 647 pk ZR1, Mercedes is druk in de weer met nieuwe 600+ AMG sterren, het doorgaans zo nuchtere Ford heeft stoer een 650 pk Mustang Shelby GT500 aangekondigd en Chrysler laat weten dat je in de nieuwe Viper rond de 640 pk onder het pedaal krijgt.

Waar het ophoudt? Geen idee. Ik denk dat ‘het segment van de overvloed’ zich rustig blijft ontwikkelen. De trendsetters hebben al laten zien dat het geen probleem is de 700 pk grens te overschrijden en tegelijkertijd een veel lager brandstofverbruik dan de vorige versie aan te kondigen. Je kunt dus met ‘n schoon geweten in je 700 pk Lamborghini Aventador of 740 pk Ferrari F12 rijden. Moeten de Groene Evangelisten gemobiliseerd worden om de wassende horde pk-beulen te stoppen? Nee, lijkt me onverstandig. De hoeveelheid btw en bpm op een Aventador benadert namelijk de 180 duizend euro. Er hoeven maar een stuk of twintig van die dingen verkocht te worden en dan hebben we al weer geld voor een windmolen.

 

 

 

500 Plus Club - Automobielmanagement.nl

500 Plus Club

Als pk-watcher heb ik nieuws over de 500 Plus Club: hij is nog nooit zo groot geweest. Ik telde laatst maar liefst zo’n 65 modellen met meer dan 500 pk (nee, niet bij mij in de straat). Mercedes is absoluut de kampioen, met meer dan vijftien stuks in de catalogus, met dank aan AMG.

Ton Roks

Das Pferdestärke Haus wordt daarin overigens op de voet gevolgd door BMW uit München, met een stuk of acht modellen. Ook Bentley, Porsche en Audi blazen aardig in de bus. Inderdaad, de 500 Plus Club is voornamelijk een Europese aangelegenheid, de iets nauwer kijkende Japanners doen slechts schuchter mee met de Nissan GT-R en de Lexus LF-A, en de Amerikanen hebben heel vette versies van de Mustang, Camaro en Corvette.

Maar, met 500 pk hobbel je een beetje achteraan. Je moet al heel dicht bij de 600 pk zitten om een grote jongen te zijn, Cadillac is er al naartoe gekropen met zijn de 564 pk V-Series, idem Jaguar met de 550 pk XKR-S en vergeet nieuwkomer McLaren met de 592 pk MP4-C12 niet. Corvette is de grens een tijd geleden al overschreden met de 647 pk ZR1, Mercedes is druk in de weer met nieuwe 600+ AMG sterren, het doorgaans zo nuchtere Ford heeft stoer een 650 pk Mustang Shelby GT500 aangekondigd en Chrysler laat weten dat je in de nieuwe Viper rond de 640 pk onder het pedaal krijgt.

Waar het ophoudt? Geen idee. Ik denk dat ‘het segment van de overvloed’ zich rustig blijft ontwikkelen. De trendsetters hebben al laten zien dat het geen probleem is de 700 pk grens te overschrijden en tegelijkertijd een veel lager brandstofverbruik dan de vorige versie aan te kondigen. Je kunt dus met ‘n schoon geweten in je 700 pk Lamborghini Aventador of 740 pk Ferrari F12 rijden. Moeten de Groene Evangelisten gemobiliseerd worden om de wassende horde pk-beulen te stoppen? Nee, lijkt me onverstandig. De hoeveelheid btw en bpm op een Aventador benadert namelijk de 180 duizend euro. Er hoeven maar een stuk of twintig van die dingen verkocht te worden en dan hebben we al weer geld voor een windmolen.