Nou ja, dat is wel erg kort door de bocht want ik denk er natuurlijk wel degelijk over na. Sterker nog: ik probeer het onderwerp altijd af te stemmen op een nieuwsitem waarvan ik vermoed dat de vaste redacteuren van AM daar ook aandacht aan zullen besteden. Zij de nuchtere feiten, ik mijn gekruide commentaar. Soms lees of hoor ik in de aanloop naar de deadline een citaat waarvan ik denk: die kan ik gebruiken. Bijvoorbeeld van Napoleon: "Als China gaat bewegen, zal de wereld trillen". Wat een prachtige, onheilspellende zin. Ik besloot dit citaat te gaan gebruiken voor het nummer van Automobiel Management waarin aandacht zou worden besteed aan de autotentoonstelling van Beijing.

Toch heb ik een probleem, want na een virtueel bezoek aan bovengenoemde show zie ik China helemaal niet bewegen. Althans, niet in de zin van een doorbraak van nieuwe modellen die de rest van de wereld van angst (of om wat voor reden dan ook) zal doen trillen. De show werd gestolen door studiemodellen van Citroën, Lamborghini en Mercedes-Benz. Over wat de Chinezen zelf toonden, haal ik in de meeste gevallen mijn schouders op.

Betekent dit dat wij in Europa rustig kunnen gaan slapen omdat er geen gevaar uit China te duchten is? Ja en nee. Ja omdat er niet snel een Chinees alternatief voor succesvolle Aziatische aanbiedingen als de Hyundai i30, Kia Picanto en Mazda CX-5 in de showrooms zal verschijnen. Maar als ik Audi, BMW of Mercedes-Benz was, dan zou ik toch wel slapeloze nachten hebben. China lijkt namelijk te beseffen dat zij het spel niet kan winnen en gaat dus de spelregels veranderen. Namelijk door haar overheidsapparaat voor te schrijven dat er alleen nog maar dienstauto’s van lokale merken aangeschaft mogen worden. Daarmee vervalt een belangrijk deel van het afzetpotentieel voor bijvoorbeeld de Audi A6L.

Dit is wel waar: als de Chinese overheid gaat bewegen, zal de Duitse premium auto-industrie trillen.