… 2011-editie zeker geen topper, en ondanks de halleluja-verhalen over interessante leads en zo, is het zonneklaar dat de dagen van de autotentoonstelling zijn geteld. Op enkele internationaal belangrijke tentoonstellingen na, is overal een dalende lijn te zien of ze zijn al weg: Tokio, Detroit, London, Birmingham.

Logisch, want niet zoveel mensen zitten er nog op te wachten alle nieuwe modellen gezamenlijk in een paar grote hallen geparkeerd te zien. Niet alleen de bezoekers zijn op het slaapverwekkende concept uitgekeken, de auto-importeurs zijn dat ook. De afgelopen maanden ben ik er toevallig een paar tegengekomen, en overal ontmoette ik dezelfde scepsis. De tonnen of miljoenen die de AutoRAI hen kost, zou men graag anders besteden want het geloof in het concept is sterk eroderend. Mijn indruk is dat menige importeur er vooral heen gaat omdat de concurrent er ook is. Een zwakke positie, want er hoeven maar enkelen de moed te hebben de AutoRAI 2013 over te slaan en de rest volgt – en de AutoRAI valt vervolgens om. En als het zover is, staat hij ook niet meer op en ik zal er niet om treuren.  Het siert de RAI dat ze in de crisis een keer een afwijkend concept met goedkope stands heeft bedacht om te overleven. En dat is precies wat er met dat concept is bereikt, de AutoRAI heeft overleefd. Maar is zijn toekomst veiliggesteld? Helemaal niet.

Hoogste tijd voor een nieuw concept, want het publiek heeft de interesse in mooie autofeesten zeker niet verloren. Integendeel, ze doen het beter dan ooit. Kijk naar toppers als het Festival of Speed, de Goodwood Revival en Le Mans Classic, die trekken elk jaar méér bezoekers en sponsors. Neen, klassieke auto’s hoeven helemaal niet de hoofdrol te spelen. Kijk naar het Festival of Speed, waar je net zo veel nieuw als klassiek in actie ziet. Organisator Lord March weet niet waar hij de tijdelijke paleizen van zijn autosponsoren moet onderbrengen, zo veel zijn het er. Ik denk dat de Nederlandse auto-importeurs heel graag hun miljoenen in zo’n fantastisch evenement op onze eigen bodem zouden steken.

Het geld is er, het evenement is er niet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding