… moet je anticyclisch bezig zijn. Dus je niet als een kuddedier gedragen en hetzelfde doen als de buren, maar lekker eigenwijs tegen de stroom in op zoek gaan naar een geheime tip.  Vanwege de algehele malaise op de beurs springt er op dit moment geen autofabrikant uit die ik zou willen omschrijven als beleggingsaanrader. Nou vooruit: ik denk dat Toyota bezig is met een sterke comeback.

Maar eigenlijk heb ik een veel beter advies: koop nu een grote tweedehands suv. Dergelijke auto’s zijn nu even wat minder geliefd vanwege het ontbreken van fiscale voordelen, maar dergelijke douceurtjes gaan toch verdwijnen. En wie slim is, anticipeert daar nu alvast op. Eén strenge winter plus een landelijk tekort aan strooizout en iedereen wil alleen nog maar een auto met vierwielaandrijving. Ook in andere opzichten is het veiligheidsniveau boven elke twijfel verheven, terwijl de laadcapaciteit veel meer ‘Ikea proof’ is dan die van een conventionele hatchback.

Grote suv’s zullen de komende jaren veel gratis publiciteit krijgen. Vooral omdat de groten der aarde (Bentley, Lamborghini, Maserati) zich ermee bezig gaan houden. Nog meer dan nu het geval is, zal de jetset dit type auto’s gaan omarmen. Iets wat tot jaloerse blikken bij de gewone man zal leiden. Bovendien spiegelt Jan-met-de-pet zich graag aan beroemdheden en zal hij hun aanschafgedrag gaan kopiëren. Ik kan mij uit mijn jeugd herinneren dat Willem van Hanegem op een dag voor de camera verscheen met een bouvier. Direct daarna wilde iedereen zo’n hond.

Als alternatief voor een nieuwe, maar tamelijk burgerlijke Nissan Qashqai kan de consument die het wat minder breed kan laten hangen voor hetzelfde geld zich Onassis wanen door zijn geld in te zetten op een Q7, X5 of Cayenne met ervaring. Natuurlijk, autorijden blijft een dure hobby. Helemaal na het Kunduz-akkoord. Maar iets zegt mij dat de eigenaar van een begerenswaardige grote suv die voor elke taak en bij elk weertype kan worden ingezet over een paar jaar een minder groot inruilprobleem heeft dan iemand die straks met een niet langer wegenbelastingvrije, krappe en Spartaans gemotoriseerde hatchback bij een dealer komt aanzetten.