Klinkende namen die blijven hangen en die soms voortreffelijk de ambities van de fabrikant met het model aangeven. Helaas zijn veel producenten in de loop der jaren afgezakt naar betekenisloze afkortingen, alhoewel er enkel voortreffelijk uitzonderingen zijn geweest. Zoals RO80, voor die aerodynamische NSU sedan uit de jaren zestig die met zijn naam aangaf dat hij minstens in de jaren tachtig thuishoorde. Heel goed.

Subliem was de aanduiding DS voor dat meesterwerk van Citroën, dat volgens de grote Engelse autojournalist LJK Setright ‘de laatste moderne auto’ was. De afkorting die zijn identiteit aangaf, is nog altijd een voortreffelijk voorbeeld hoe intelligent en creatief met autonamen om te aan. DS lees je als dé-esse, het Franse woord voor ‘godin’. Prachtig. Als serieel DS-rijder – ik had er ooit achtereenvolgens zeven – heb ik lange tijd geworsteld met het feit dat de goedkopere versie, met de kleine 1,9-liter motor, de naam ID droeg. Die deed afbreuk. Reed Citroën een scheve schaats met zijn namen, was de schoonheid van DS slechts toeval? Uiteindelijk heb ik die vraag zelf kunnen beantwoorden: de ID was bedoeld om je een idée te geven hoe het is een dé-esse te berijden.

De klad kwam erin met de globalisering. Fabrikanten moesten uitkijken dat hun namen in een van hun markten geen ongewenste betekenis hadden. Denk aan de Fiat Croma, met die naam viel onze importeur niet echt met zijn neus in de boter. Mitsubishi Espana wreef zich niet in de handen met de stoere Pajero, een woord dat ginder het mannelijk voortplantingsapparaat aanduidt. Dat heeft ertoe geleid dat veel automakers naar nummers en codes zijn gevlucht, zoals MX-15 en 135i. De nieuwe trend is de typenamen steeds zotter te maken, zonder hoofdletters maar wel met hippe apostrofjes en kokette uitroeptekens, zoals cee’d en up!

Een dwalende marketingkei heeft me ooit verteld dat zulke bizarre codes goed zijn voor je merk, want als een auto een ‘echte’ naam heeft, noemen de rijders veel minder vaak het merk. Ik rijd Mustang, of Kadett, of Panda, ik hoor het iemand al zeggen. Iemand die cee’d rijdt, zal geneigd zijn Kia toe te voegen. Idem een BRZ-piloot. Die is verplicht Subaru te noemen, anders weet geen hond waarover hij het heeft.

Dus … hoe maffer een autonaam, hoe beter. Het wachten is op de VW *!@&^$.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding