Ik houd het bescheiden, want in de doorbraak van de ev geloof ik nog niet. Ook vanuit China zal het rustig blijven. Belangrijk nieuws valt er wel uit buurland Japan te melden: ik voorzie na jaren van ploeteren in een Europese doorbraak voor Lexus en Infinitia. Lexus deed vorig jaar in onze marktregio natuurlijk al uitstekende zaken met de CT 200h, maar dit jaar wordt het probleem van de ‘missing link’ opgelost: de lancering van een hybride uitvoering van de IS. Daarmee wordt een brug geslagen tussen enerzijds de eerder genoemde, succesvolle premium hatchback en anderzijds de GS 450h plus de RX 450h. Met benzine- en dieselversies heeft Lexus haar Duitse concurrenten nooit in het defensief weten te drukken, maar met de nieuwe IS 300h moet dat wel lukken. Kijk maar hoe goed die GS 450h is. Bovendien komt er van deze middenklasser ook weer een sportwagon uitvoering en dat betekent kassa in Europa.

Eén zwaluw maakt natuurlijk nog geen zomer, maar gelukkig is ook Infiniti goed bezig. Dit premiummerk wordt in hetzelfde segment actief met de G-serie waarin viercilinders van Mercedes-Benz komen. Ook dat is een cruciale stap, want zelfs premiummerken kunnen in Europa niet zonder dergelijke alledaagse motoren. Kijk maar naar de accentverschuiving bij Jaguar.

Mazda vertilde zich eerder aan het premiumlabel Xedos en Honda durft een Europese uitrol van haar luxemerk Acura (nog) steeds niet aan. Maar dat zegt niks over het potentieel van de Japanners. Technologisch loopt het land voorop en als het om de bouwkwaliteit gaat, ligt de lat zeer hoog. Dat zijn de basis-ingrediënten voor een premiumproduct.

Tot nu toe lag de nadruk vanwege de fixatie op de Amerikaanse markt op V6/V8 benzinemotoren, hetgeen het verkooppotentieel in Europa duidelijk beperkte, maar nu de consument ook daar gas terug neemt, zijn (turbo-)viercilinders ineens sexy. Voor China begint 2013 met grote smogproblemen, waardoor hybride en elektrische auto’s voor dit land onvermijdelijk worden. Op dat gebied zijn Toyota/Lexus en Nissan/Infiniti toonaangevend.