Mijn conclusie was positief: deze opgerekte, verhoogde en met een grote achterklep uitgeruste carrosserievariant heeft écht toegevoegde waarde. Maar toen ik het artikel klaar had, dacht ik dat Volvo deze auto had moeten ontwerpen.

De modellen waarmee Volvo groot is geworden waren namelijk comfortabel, ruim en praktisch. Met name de stationwagons 240 en 740/940 waren in dit opzicht legendarisch. Maar wat is Volvo nu? In het belangrijkste combimodel van dit moment, de V60, past slechts 1.241 liter aan spullen. Dan kan je beter een Civic kopen want daarin kan 1.378 liter bagage worden meegenomen. Ook de 3-Serie Touring-rijder lacht tegenwoordig bij Ikea de V60 rijder uit: in zijn BMW past namelijk voor 1.500 liter aan bouwpakketten.

En hoe zit het dan met de V70? Ach, dat model is tegenwoordig niet meer dan een middenmoter. Niet alleen de E-klasse Estate en de Superb Combi laten de rechtlijnige Zweed alle hoeken van de kamer zien maar ook de Golf Variant: in het nieuwe model past namelijk twintig liter méér. Wie had dat ooit gedacht?

Er zijn meer signalen dat Volvo z’n kompas kwijt is. Neem de opwaardering van de basisversie van de S80 naar de zescilinderuitvoering met automaat en vierwielaandrijving. Daar betaal je meer dan dertig mille extra voor. Ter vergelijking: een dergelijke upgrade kost bij de BMW 5-Serie afgerond veertien mille. Volvo-klanten die meer te besteden hebben, worden zo ontmoedigd om het merk trouw te blijven.

De gevolgen kan je terugvinden in de verkoopstatistieken. Het marktaandeel van Volvo in Europa zit al jaren op slot: 1,9 procent in januari 2011 en 1,8 procent in de eerste maand van 2013. BMW groeit ondertussen gestaag door: had men drie jaar geleden nog 3,5 procent van de Europese markt in handen, nu is dat 5,2 procent. Meer dan anderhalf keer zoveel dus. En dat is dus nog exclusief de naar de 3-serie GT overstappende klanten die een comfortabele, ruime en praktische premiumauto zoeken.