Alfa Romeo

Hoe creëer je een premiummerk? Dat is voor Volkswagen een weet en voor Fiat nog steeds een vraag. Bij de Duitse onderneming hebben de luxedochters Audi en Bentley een uitstekend jaar achter de rug, terwijl Lancia op dood spoor is beland en men het lek bij Alfa Romeo nog steeds niet boven heeft.

Gebrek aan motivatie is de oorzaak niet. Topman Sergio Marchionne van Fiat is zeer gemotiveerd om Alfa Romeo weer op de rails te zetten. Maar is herpositionering de oplossing? Of is de daarmee samenhangende onrust juist het probleem?
Marchionne denkt dat het allemaal wel goed komt met Alfa Romeo zodra dat weer een serie achterwielaangedreven sedans heeft. Aan de designkwaliteiten van de Italianen hoeven we niet te twijfelen maar waar zijn de klanten voor de nieuwe Alfa’s? Die rijden momenteel allemaal Audi of BMW. Een medio 2016 te introduceren nieuwe Giulia oogt misschien verleidelijker maar is dat de overstap naar een merk met een discutabel betrouwbaarheidsimago en gebrekkig dealernetwerk waard? Niet iedereen zal  hierop ‘ja’ antwoorden.
Tussen het laten opgroeien van kinderen en automerken zit eigenlijk geen verschil. Rust, reinheid en regelmaat zijn het devies. In autotermen betekent dat zoiets als niet te veel terugroepacties, een onberispelijke afwerking en hondstrouwheid als het gaat om het ontwikkelen van opvolgers van bestaande modellen. Met name Audi excelleert op dit vlak. Conservatisme kan soms slaapverwekkend zijn maar je weet wel wat je krijgt.  Vertrouwen komt altijd te voet en dat betekent dat het heel, héél lang zal duren voordat Alfa Romeo ook maar enigszins in de buurt zal kunnen komen bij het afzetniveau van de BMW 3-serie (meer dan een half miljoen exemplaren in 2013). En heeft Marchionne die tijd?
Met 59.905 verkopen in de eerste elf maanden van 2013 in Europa is Alfa Romeo feitelijk terug bij af. Dat de tijd dringt voor een echte keuze is duidelijk. Maar het is nogal een gok door de hoop te vestigen op een marktsegment dat jarenlang verwaarloosd is. Dat BMW zulke goede zaken doet met de 3-Serie is het resultaat van vier decennia van consistent ontwikkelingsbeleid en van de aanwezigheid van een gezonde afzetmarkt in het eigen land. Ik zie niet veel Italianen in een grote sedan uit het D/E-segment gaan rijden. Wel geloof ik dat er in Italië een gezonde basis is voor een stijlvolle compacte middenklasser à la de Giulietta, zeker als straks de Bravo en Delta met pensioen gaan. Probeer bestaande klanten daarom beter te bedienen in plaats van op zoek te gaan naar nieuwe avonturen. Doen wat de achterban van je verwacht. Dat is ook het succesrecept van Ferrari.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Alfa Romeo - Automobielmanagement.nl

Alfa Romeo

Hoe creëer je een premiummerk? Dat is voor Volkswagen een weet en voor Fiat nog steeds een vraag. Bij de Duitse onderneming hebben de luxedochters Audi en Bentley een uitstekend jaar achter de rug, terwijl Lancia op dood spoor is beland en men het lek bij Alfa Romeo nog steeds niet boven heeft.

Gebrek aan motivatie is de oorzaak niet. Topman Sergio Marchionne van Fiat is zeer gemotiveerd om Alfa Romeo weer op de rails te zetten. Maar is herpositionering de oplossing? Of is de daarmee samenhangende onrust juist het probleem?
Marchionne denkt dat het allemaal wel goed komt met Alfa Romeo zodra dat weer een serie achterwielaangedreven sedans heeft. Aan de designkwaliteiten van de Italianen hoeven we niet te twijfelen maar waar zijn de klanten voor de nieuwe Alfa’s? Die rijden momenteel allemaal Audi of BMW. Een medio 2016 te introduceren nieuwe Giulia oogt misschien verleidelijker maar is dat de overstap naar een merk met een discutabel betrouwbaarheidsimago en gebrekkig dealernetwerk waard? Niet iedereen zal  hierop ‘ja’ antwoorden.
Tussen het laten opgroeien van kinderen en automerken zit eigenlijk geen verschil. Rust, reinheid en regelmaat zijn het devies. In autotermen betekent dat zoiets als niet te veel terugroepacties, een onberispelijke afwerking en hondstrouwheid als het gaat om het ontwikkelen van opvolgers van bestaande modellen. Met name Audi excelleert op dit vlak. Conservatisme kan soms slaapverwekkend zijn maar je weet wel wat je krijgt.  Vertrouwen komt altijd te voet en dat betekent dat het heel, héél lang zal duren voordat Alfa Romeo ook maar enigszins in de buurt zal kunnen komen bij het afzetniveau van de BMW 3-serie (meer dan een half miljoen exemplaren in 2013). En heeft Marchionne die tijd?
Met 59.905 verkopen in de eerste elf maanden van 2013 in Europa is Alfa Romeo feitelijk terug bij af. Dat de tijd dringt voor een echte keuze is duidelijk. Maar het is nogal een gok door de hoop te vestigen op een marktsegment dat jarenlang verwaarloosd is. Dat BMW zulke goede zaken doet met de 3-Serie is het resultaat van vier decennia van consistent ontwikkelingsbeleid en van de aanwezigheid van een gezonde afzetmarkt in het eigen land. Ik zie niet veel Italianen in een grote sedan uit het D/E-segment gaan rijden. Wel geloof ik dat er in Italië een gezonde basis is voor een stijlvolle compacte middenklasser à la de Giulietta, zeker als straks de Bravo en Delta met pensioen gaan. Probeer bestaande klanten daarom beter te bedienen in plaats van op zoek te gaan naar nieuwe avonturen. Doen wat de achterban van je verwacht. Dat is ook het succesrecept van Ferrari.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding