Cactus is nieuwe Twingo

De Auto van het Jaar 2014 is in Geneve bekendgemaakt. Een spannende verkiezing, maar ik vind het leuker om vooruit te kijken: zien we nu al modellen die in 2015 in aanmerking komen voor de bokaal?

Jazeker, in Frankrijk. Daar heeft Citroën het doek van de productieversie van de (C4) Cactus afgehaald. Echt een auto die mij op het puntje van mijn stoel doet zitten. Het is niet zozeer de inhoud die de Franse nieuweling interessant maakt (die is afkomstig van de conventionele Peugeot 208), maar zijn verpakking: de Cactus lijkt helemaal nergens op, maar is toch doordacht. Dat is zijn grote kracht.

In 1992 verscheen er ook een Franse auto op de markt waarbij het niet om de inhoud ging (zijn stoterstangenmotor stamde nog uit de jaren vijftig), maar om de vormgeving en de indeling van het interieur: de Renault Twingo. Die zorgde met zijn opgewekte oogopslag direct voor blije gezichten. Ineens was het geen last meer om in een A-segment auto te rijden (zoals in de Fiat Cinquecento), maar een lust.

De Cactus heeft net zulke karakteristieke koplampen als de Twingo, maar er zijn veel meer overeenkomsten: een zeer beperkt gamma om de prijs laag te houden, een functioneel design, slimme ontwerpdetails, een digitaal instrumentarium en een ruim interieur. De Twingo destijds introduceerde de verschuifbare achterbank, Citroën laat de bank voorin terugkeren.

 

Een andere overeenkomst is dat beide modellen het gevolg zijn van een interne crisis. Renault was met slaapverwekkende modellen als de R9 op dood spoor beland. Dat deed de autofabrikant realiseren dat het grootste risico het niet nemen van risico’s is. Na de introductie van de Twingo heeft Renault nóg twee keer met uiterst succesvol resultaat zijn nek uitgestoken: bij de introductie van de Scénic in 1996 en bij de alliantievorming met (het toen ten dode opgeschreven) Japanse Nissan. Sindsdien heeft Renault heus wel fouten gemaakt, maar die waren nooit meer levensbedreigend.     

 

Citroën kruipt ook uit een crisis. Het merk is jarenlang te weinig zichtbaar geweest op de automarkt, met alle gevolgen van dien. De opvallende Cactus brengt daar in één klap verandering in. Net als de Twingo doet dit model de harten smelten. En dat is belangrijk, want ‘kopen’ is ook voor de consument een belangrijk deel ‘gunnen’. De sympathieke, degelijke uitstraling van de Cactus zal Citroën veel nieuwe klanten opleveren.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Cactus is nieuwe Twingo - Automobielmanagement.nl

Cactus is nieuwe Twingo

De Auto van het Jaar 2014 is in Geneve bekendgemaakt. Een spannende verkiezing, maar ik vind het leuker om vooruit te kijken: zien we nu al modellen die in 2015 in aanmerking komen voor de bokaal?

Jazeker, in Frankrijk. Daar heeft Citroën het doek van de productieversie van de (C4) Cactus afgehaald. Echt een auto die mij op het puntje van mijn stoel doet zitten. Het is niet zozeer de inhoud die de Franse nieuweling interessant maakt (die is afkomstig van de conventionele Peugeot 208), maar zijn verpakking: de Cactus lijkt helemaal nergens op, maar is toch doordacht. Dat is zijn grote kracht.

In 1992 verscheen er ook een Franse auto op de markt waarbij het niet om de inhoud ging (zijn stoterstangenmotor stamde nog uit de jaren vijftig), maar om de vormgeving en de indeling van het interieur: de Renault Twingo. Die zorgde met zijn opgewekte oogopslag direct voor blije gezichten. Ineens was het geen last meer om in een A-segment auto te rijden (zoals in de Fiat Cinquecento), maar een lust.

De Cactus heeft net zulke karakteristieke koplampen als de Twingo, maar er zijn veel meer overeenkomsten: een zeer beperkt gamma om de prijs laag te houden, een functioneel design, slimme ontwerpdetails, een digitaal instrumentarium en een ruim interieur. De Twingo destijds introduceerde de verschuifbare achterbank, Citroën laat de bank voorin terugkeren.

 

Een andere overeenkomst is dat beide modellen het gevolg zijn van een interne crisis. Renault was met slaapverwekkende modellen als de R9 op dood spoor beland. Dat deed de autofabrikant realiseren dat het grootste risico het niet nemen van risico’s is. Na de introductie van de Twingo heeft Renault nóg twee keer met uiterst succesvol resultaat zijn nek uitgestoken: bij de introductie van de Scénic in 1996 en bij de alliantievorming met (het toen ten dode opgeschreven) Japanse Nissan. Sindsdien heeft Renault heus wel fouten gemaakt, maar die waren nooit meer levensbedreigend.     

 

Citroën kruipt ook uit een crisis. Het merk is jarenlang te weinig zichtbaar geweest op de automarkt, met alle gevolgen van dien. De opvallende Cactus brengt daar in één klap verandering in. Net als de Twingo doet dit model de harten smelten. En dat is belangrijk, want ‘kopen’ is ook voor de consument een belangrijk deel ‘gunnen’. De sympathieke, degelijke uitstraling van de Cactus zal Citroën veel nieuwe klanten opleveren.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding