Column Ton Roks: Aartsvijand?

Laten we het onder ogen zien; Amsterdam zou aanzienlijk opknappen met veel minder auto’s in de binnenstad. Als ik er weleens rondloop, en me die grachten voorstel zonder al dat geparkeerde blik, is de hoofdstad ineens een oord dat een stuk plezieriger overkomt. Er zijn inmiddels legio voorbeelden hoe aangenaam een grote stad kan zijn. Denk maar aan Stockholm, Ljubljana en nog een aantal steden – en daar komen ook steeds meer steden bij. De sleutel voor succes is de grondhouding van waaruit de auto wordt benaderd.

Onlangs raakte ik in Grenoble verzeild, met een buitengewoon plezierige DB11 overigens. Die stad heeft ook groene bewindvoerders en afgaande op hun daden, hebben zij de auto de oorlog verklaard. Het was een totale horreur om daar te rijden. Op de wegen was het onafgebroken hordelopen over verkeersdrempels. Letterlijk alle verkeerslichten stonden standaard op rood – ook als er geen ander verkeer te bekennen was – en de wachttijden waren tergend lang. Verkeerslichten die in deze interactieve tijd op rood staan zonder dat andere weggebruikers je pad kruisen, zijn in mijn ogen defect of geprogrammeerd om autoverkeer zoveel mogelijk te sarren. Het Amsterdamse bestuur lijkt ook de kant van de oorlogsverklaring op te willen gaan, afgaande op het verkiezingsprogramma van het regerende Groen Links. Daarin staan ronduit draconische maatregelen, zoals een snelheidslimiet van 30 km/h in de hele stad en een maximum van 50 km/h op de omringende A10. Dat maakt verplaatsingen in en om de stad tot een ondraaglijk langzame processie, met verplichte deelname – het enige alternatief is wegblijven. Dergelijke vergaande beperkingen onthullen een stadsbestuur dat de auto als aartsvijand ziet. Dat hoeft hij niet te zijn.

De auto is nog steeds een prima middel om mensen van A naar B te transporteren; daar is hij voor uitgevonden, dat is zijn hoofdfunctie. Er zijn in de loop der jaren functies bij gekomen. Zo kan een auto ook een bron van (rij)genoegen zijn en een expressie van jezelf, net zoals de kleding die je draagt en de boekencollectie in je kast. Het vervullen van die hoofdfunctie is hier en daar een probleem geworden, vooral in en om de steden. Omdat er te veel auto’s zijn, gaat het van A naar B brengen in grote steden niet meer zo best. De auto functioneert nog wel als vervoer naar een stad toe.

Er zijn groene steden die de auto als zodanig volledig accepteren – naast het openbaar vervoer. In Ljubljana bijvoorbeeld heeft men de auto geaccepteerd als een van de prima middelen om de stad te benaderen. Er zijn deels verborgen parkeergarages gecreëerd van waaruit je de kern binnen kunt gaan met zijn autovrije en -luwe pleinen, straten en parken. Dat is een beleid wat de meeste automobilisten zullen begrijpen en waarvan ze de verrijking zullen inzien. Vanuit een autovijandig beeld ontstaat zo’n stad niet. Dan komt er geen harmonieuze integratie van groen, ruimte en verkeer – en begrip en waardering van autobezitters komen er evenmin. Die laten Amsterdam dan liggen waar het hoort: links.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

hallo allen. Mooi artikel wederom van Ton Roks. Een van de weinigen die het ( ook ) , snappen.
Ik wil echter een paar zaken toevoegen. Indien de overheid nu eens positiever en preventiever bezig gaat zijn, in de vorm van voorlichting : laat uw auto staan voor die korte rit, beweeg een beetje als je een brood haalt bij de bakker. Laat de auto niet nodeloos stationair draaien, slecht voor u, uw omgeving,het nageslacht, èn voor uw auto. Nog een voorstel: auto delen via internet, afspreken op carpoolP,dit kan en moet beter.Bij het eerste punt moet natuurlijk het Belastingstelsel op o.a. auto’s worden aangepast. De vervuiler betaalt, dus belasten – naar-hoeveelheid-de hoeveelheid km.’s,-niet naar bezit!
Onmiddellijk stoppen met leaseauto’s. Deze worden daadwerkelijk veel te veel gebruikt, ja hoor, voor letterlijk `-elke-scheet gebruikt men die! Komt natuurlijk door het Bijtellingsstelsel.
M.a.w.,als we metzijn allen uit Het Graai Stelsel stappen, meerdere energiebronnen aanspreken voor ons vervoer, ( alleen electrisch is natuurlijk ook gericht op “graaien maar” in de nabije toekomst), minder materiéeel leven,en vooral gezond voorruit kijken, blijft er daadwerkelijk een positieve toekomst over voor ons nageslacht. en nog een leuke tip: als je voor elk ritje dat je overslaat nu eens het geld,(de km.prijs dus),in een potje doet, en jezelf beloond door aan het einde van dit traject, een leuke klassieke auto koopt? Een electrische dan…..
Nog een tip : steden afsluiten voor rondrijdende drugskoeriers, ( helaas meest van bepaalde nationaliteiten, met dieseltje van E.400,-). Kijk maar eens om je heen, ruik maar eens, als je gezellig op een terrasje zit in de zomer…..

We blijven hopen zullen we maar zeggen!!
veel autogroeten van Jeroen

Geplaatst door: JP Cars/Jeroen op
Column Ton Roks: Aartsvijand? - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Aartsvijand?

Laten we het onder ogen zien; Amsterdam zou aanzienlijk opknappen met veel minder auto’s in de binnenstad. Als ik er weleens rondloop, en me die grachten voorstel zonder al dat geparkeerde blik, is de hoofdstad ineens een oord dat een stuk plezieriger overkomt. Er zijn inmiddels legio voorbeelden hoe aangenaam een grote stad kan zijn. Denk maar aan Stockholm, Ljubljana en nog een aantal steden – en daar komen ook steeds meer steden bij. De sleutel voor succes is de grondhouding van waaruit de auto wordt benaderd.

Onlangs raakte ik in Grenoble verzeild, met een buitengewoon plezierige DB11 overigens. Die stad heeft ook groene bewindvoerders en afgaande op hun daden, hebben zij de auto de oorlog verklaard. Het was een totale horreur om daar te rijden. Op de wegen was het onafgebroken hordelopen over verkeersdrempels. Letterlijk alle verkeerslichten stonden standaard op rood – ook als er geen ander verkeer te bekennen was – en de wachttijden waren tergend lang. Verkeerslichten die in deze interactieve tijd op rood staan zonder dat andere weggebruikers je pad kruisen, zijn in mijn ogen defect of geprogrammeerd om autoverkeer zoveel mogelijk te sarren. Het Amsterdamse bestuur lijkt ook de kant van de oorlogsverklaring op te willen gaan, afgaande op het verkiezingsprogramma van het regerende Groen Links. Daarin staan ronduit draconische maatregelen, zoals een snelheidslimiet van 30 km/h in de hele stad en een maximum van 50 km/h op de omringende A10. Dat maakt verplaatsingen in en om de stad tot een ondraaglijk langzame processie, met verplichte deelname – het enige alternatief is wegblijven. Dergelijke vergaande beperkingen onthullen een stadsbestuur dat de auto als aartsvijand ziet. Dat hoeft hij niet te zijn.

De auto is nog steeds een prima middel om mensen van A naar B te transporteren; daar is hij voor uitgevonden, dat is zijn hoofdfunctie. Er zijn in de loop der jaren functies bij gekomen. Zo kan een auto ook een bron van (rij)genoegen zijn en een expressie van jezelf, net zoals de kleding die je draagt en de boekencollectie in je kast. Het vervullen van die hoofdfunctie is hier en daar een probleem geworden, vooral in en om de steden. Omdat er te veel auto’s zijn, gaat het van A naar B brengen in grote steden niet meer zo best. De auto functioneert nog wel als vervoer naar een stad toe.

Er zijn groene steden die de auto als zodanig volledig accepteren – naast het openbaar vervoer. In Ljubljana bijvoorbeeld heeft men de auto geaccepteerd als een van de prima middelen om de stad te benaderen. Er zijn deels verborgen parkeergarages gecreëerd van waaruit je de kern binnen kunt gaan met zijn autovrije en -luwe pleinen, straten en parken. Dat is een beleid wat de meeste automobilisten zullen begrijpen en waarvan ze de verrijking zullen inzien. Vanuit een autovijandig beeld ontstaat zo’n stad niet. Dan komt er geen harmonieuze integratie van groen, ruimte en verkeer – en begrip en waardering van autobezitters komen er evenmin. Die laten Amsterdam dan liggen waar het hoort: links.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

hallo allen. Mooi artikel wederom van Ton Roks. Een van de weinigen die het ( ook ) , snappen.
Ik wil echter een paar zaken toevoegen. Indien de overheid nu eens positiever en preventiever bezig gaat zijn, in de vorm van voorlichting : laat uw auto staan voor die korte rit, beweeg een beetje als je een brood haalt bij de bakker. Laat de auto niet nodeloos stationair draaien, slecht voor u, uw omgeving,het nageslacht, èn voor uw auto. Nog een voorstel: auto delen via internet, afspreken op carpoolP,dit kan en moet beter.Bij het eerste punt moet natuurlijk het Belastingstelsel op o.a. auto’s worden aangepast. De vervuiler betaalt, dus belasten – naar-hoeveelheid-de hoeveelheid km.’s,-niet naar bezit!
Onmiddellijk stoppen met leaseauto’s. Deze worden daadwerkelijk veel te veel gebruikt, ja hoor, voor letterlijk `-elke-scheet gebruikt men die! Komt natuurlijk door het Bijtellingsstelsel.
M.a.w.,als we metzijn allen uit Het Graai Stelsel stappen, meerdere energiebronnen aanspreken voor ons vervoer, ( alleen electrisch is natuurlijk ook gericht op “graaien maar” in de nabije toekomst), minder materiéeel leven,en vooral gezond voorruit kijken, blijft er daadwerkelijk een positieve toekomst over voor ons nageslacht. en nog een leuke tip: als je voor elk ritje dat je overslaat nu eens het geld,(de km.prijs dus),in een potje doet, en jezelf beloond door aan het einde van dit traject, een leuke klassieke auto koopt? Een electrische dan…..
Nog een tip : steden afsluiten voor rondrijdende drugskoeriers, ( helaas meest van bepaalde nationaliteiten, met dieseltje van E.400,-). Kijk maar eens om je heen, ruik maar eens, als je gezellig op een terrasje zit in de zomer…..

We blijven hopen zullen we maar zeggen!!
veel autogroeten van Jeroen

Geplaatst door: JP Cars/Jeroen op