Column Peter Brouwer: Stap terug

De autonome auto is vooral een gespreksonderwerp, minder een feit dat om de hoek van de straat al op ons staat te wachten. Tesla zorgde ervoor dat de discussie een aantal jaren geleden op gang kwam. Hetzelfde Tesla dat nu zwaar onder vuur ligt – hoofdzakelijk door zijn onvoorspelbare eigenaar Elon Musk – en waarbij steeds vaker wordt getwijfeld of deze gamechanger op eigen benen verder kan.

Column Peter Brouwer: Stap terug

Alle merken hebben inmiddels de nodige stappen gezet naar zelfstandig rijdende voertuigen, waarbij menigeen zich al aan een datum waagde, om die na verloop van tijd weer in te trekken. Met een classificatie van 1 tot en met 5 wordt tegenwoordig de mate van zelfsturing aangegeven. Een Niveau 5-auto heeft passagiers aan boord, of rijdt leeg rond op weg naar zijn volgende bestemming. Er is in ieder geval geen menselijke bestuurder aanwezig. Een Niveau 5-auto is waarschijnlijk niet eens meer zelf te besturen, simpelweg omdat alle functionaliteiten daarvoor ontbreken. Een stap waarvan nu gezegd wordt dat die nog lang op zich laat wachten. Concrete jaartallen horen we niet meer. Zo kwam Ford onlangs terug op de prognose dat de eerste autonome Ford in 2021 op de markt zou komen. In 2013 voorspelde een toen nog uiterst zelfverzekerde Carlos Ghosn van Renault dat ze in 2020 klaar zouden zijn. Slechts het over het algemeen toch als voorzichtig bestempelde Toyota geeft aan in 2020 een Lexus te hebben, die zelfstandig kan rijden. Dat ze de Lexus los zullen laten in het verkeer, waag ik zeer te betwijfelen.

De kans dat er op korte termijn – en dan bedoel ik binnen een jaar of twee –volledig autonoom rijdende auto’s zijn die zich in het dagelijkse verkeer bewegen, sluit ik uit. Nog sterker: de echte autonoom rijdende auto is niet binnen twintig jaar te verwachten. Natuurlijk zijn er voor die tijd trajecten waar we deze voertuigen zullen inzetten, maar dan hebben we het over trajecten waar bijvoorbeeld geen kruisende wegen zijn, waar de andere verkeersdeelnemer beslissingen neemt, die niet volgens het verkeersboekje gaan. Dan hebben we het nog niet over de maatschappelijke acceptatie van een bestuurderloze auto. Als we kijken naar het spoor, waar de machinist geen verkeersmaatregelen hoeft in te schatten en de rails bepalen waar het heen gaat, kan het technisch ongetwijfeld zonder machinist. Stapt u in? Of nog een stap verder: het vliegtuig naar Barcelona zonder piloot? Ga uw gang. Ik wacht nog even.

Column Peter Brouwer: Stap terug - Automobielmanagement.nl

Column Peter Brouwer: Stap terug

De autonome auto is vooral een gespreksonderwerp, minder een feit dat om de hoek van de straat al op ons staat te wachten. Tesla zorgde ervoor dat de discussie een aantal jaren geleden op gang kwam. Hetzelfde Tesla dat nu zwaar onder vuur ligt – hoofdzakelijk door zijn onvoorspelbare eigenaar Elon Musk – en waarbij steeds vaker wordt getwijfeld of deze gamechanger op eigen benen verder kan.

Column Peter Brouwer: Stap terug

Alle merken hebben inmiddels de nodige stappen gezet naar zelfstandig rijdende voertuigen, waarbij menigeen zich al aan een datum waagde, om die na verloop van tijd weer in te trekken. Met een classificatie van 1 tot en met 5 wordt tegenwoordig de mate van zelfsturing aangegeven. Een Niveau 5-auto heeft passagiers aan boord, of rijdt leeg rond op weg naar zijn volgende bestemming. Er is in ieder geval geen menselijke bestuurder aanwezig. Een Niveau 5-auto is waarschijnlijk niet eens meer zelf te besturen, simpelweg omdat alle functionaliteiten daarvoor ontbreken. Een stap waarvan nu gezegd wordt dat die nog lang op zich laat wachten. Concrete jaartallen horen we niet meer. Zo kwam Ford onlangs terug op de prognose dat de eerste autonome Ford in 2021 op de markt zou komen. In 2013 voorspelde een toen nog uiterst zelfverzekerde Carlos Ghosn van Renault dat ze in 2020 klaar zouden zijn. Slechts het over het algemeen toch als voorzichtig bestempelde Toyota geeft aan in 2020 een Lexus te hebben, die zelfstandig kan rijden. Dat ze de Lexus los zullen laten in het verkeer, waag ik zeer te betwijfelen.

De kans dat er op korte termijn – en dan bedoel ik binnen een jaar of twee –volledig autonoom rijdende auto’s zijn die zich in het dagelijkse verkeer bewegen, sluit ik uit. Nog sterker: de echte autonoom rijdende auto is niet binnen twintig jaar te verwachten. Natuurlijk zijn er voor die tijd trajecten waar we deze voertuigen zullen inzetten, maar dan hebben we het over trajecten waar bijvoorbeeld geen kruisende wegen zijn, waar de andere verkeersdeelnemer beslissingen neemt, die niet volgens het verkeersboekje gaan. Dan hebben we het nog niet over de maatschappelijke acceptatie van een bestuurderloze auto. Als we kijken naar het spoor, waar de machinist geen verkeersmaatregelen hoeft in te schatten en de rails bepalen waar het heen gaat, kan het technisch ongetwijfeld zonder machinist. Stapt u in? Of nog een stap verder: het vliegtuig naar Barcelona zonder piloot? Ga uw gang. Ik wacht nog even.