Het resultaat van een geslaagde lobby tegen deze vermeende veroorzaker van al het milieukwaad. Dieselautorijders zijn viespeuken, zo luidt bottom line de boodschap. Het moet dan ook voor al die ‘brave’ benzinerijders wel even schrikken zijn geweest toen de Amsterdamse wethouder Dijksma onlangs ook de benzineauto in de smeerhoek dreef. U weet het inmiddels: in 2030 alleen nog maar batterijauto’s binen de Ring, aldus het plan. Direct na de aankondiging was het huis natuurlijk te klein. De Telegraaf gaf groot podium aan RAI-baas Van Eyck, die een lans brak voor die arme ‘Gewone Man’, die zijn stad wordt uitgejaagd. ’s Avonds mocht hij het nog eens overdoen bij Pauw, waar ook de wethouder was aangeschoven. Wat opviel, was het gemak waarmee Dijksma overeind bleef. Natuurlijk had ook zij aan de Gewone Man gedacht. En haar aannames zijn simpel: tegen die tijd is de elektrische auto namelijk zo goedkoop dat zelfs….en er zijn dan ook volop gebruikte EV’s beschikbaar, die zo mogelijk nog…… 

Oplossingen die niets kosten, wie kan daar nou tegen zijn? En bovendien leven alle Amsterdammers voortaan een jaartje langer; die stad blijft maar feesten. De vraag is natuurlijk of dit allemaal een kans van werkelijkheid heeft. Voorlopig ziet het daar niet naar uit. Tuurlijk, de rij nieuwe EV’s vult zich gestaag. Maar geen particulier die er een koopt. Ook € 35.000 is nog steeds erg veel geld. Dus blijft het gaan om de leaserijder, die nog steeds het genoegen smaakt van vijf jaar voordelig rijden. Daarna is de EV als bij toverslag onbetaalbaar: de lage bijtelling houdt dan op en de MRB gaat ook nog eens (vermoedelijk in 2025) van start. En dat allemaal op vrijwel een en dezelfde dag, de vijfde autoverjaardag. 

Wat er dan gebeurt met de marktwaardes, laat zich eenvoudig raden. Dus rap naar het gretige buitenland ermee. Weg Amsterdams Utopia. Jammer, want een gezondere stad met minder auto’s willen we natuurlijk allemaal. Daarom een tipje voor de wethouder: vraag Den Haag de bijtellingsregels per direct aan te passen: ten minste tien jaar lang niet vier, maar zes of zeven procent bijtelling. Heeft geen enkel effect op de EV-nieuwverkoop en het creëert geleidelijke wisselmomenten, waarbij ook zakelijke, tweede en derde eigenaren (zzp’ers!) nog jarenlang elektrisch kunnen blijven rijden. Nu handelen, straks te oogsten. Blindelings vertrouwen op de gratis oplossingen is in dit geval naïef en te vrijblijvend. Of, zoals Dijksma het zegt: ‘Als toch mocht blijken dat het niet kan, dan veranderen we toch gewoon onze plannen?’ Ja, zo eenvoudig kan zelfs politiek niet zijn.