Column Ton Roks: Mijlpaal

Veel ophef van Bugatti onlangs want testcoureur Andy Wallace had 490 km/h met een Chiron gereden. Op VW’s 21 kilometer lange testcircuit Ehra-Lessien. Daar waren overigens geen onafhankelijke waarnemers bij en Wallace heeft maar één richting opgereden, wat betekent dat het dus geen echt, officieel record is. Want daarvoor geldt het gemiddelde van twee richtingen. Bovendien was de auto ook nog gemodificeerd. Het was dus slechts een publiciteitsstunt.

Wie heeft er in vredesnaam iets aan een auto die 490 km/h kan? Je kunt die 490 km/h in de praktijk alleen rijden op VW’s testbaan, nadat je voor een fortuin zo’n ‘unique masterpiece of art, form and technique’ (woorden van Bugatti) hebt aangeschaft. Om over die baan te raggen zul je hemel en aarde moeten bewegen – en dan mag het nog steeds niet. Directeur Stephan Winkelmann zei na afloop dat Bugatti nu voldoende heeft bewezen de snelste auto’s van de wereld te bouwen. Echt waar? Met auto’s waarvan er nog nooit een ‘n race heeft gewonnen?

De vraag is gerechtvaardigd waar de industrie mee bezig is. De ene na de andere te zware SUV wordt geïntroduceerd en als er een nieuwe elektrische auto op de markt komt, gaat die zo goed als altijd bloedhard terwijl ze toch eigenlijk bedoeld zijn om de lucht te klaren en de wereld te redden. Porsche gehoord over de Taycan? Prestaties op topniveau. Een rondetijd op de Ring van slechts zeven minuten en 42 seconden, waarmee het de snelste elektrisch aangedreven vierdeurs sportwagen op dat parcours is. Een vermogen van 761 pk en een sprintje van 0 naar 100 in 2,8 seconden. Tesla doet naar hartenlust mee met zijn Model S en Ludicrous Mode.

Als je een beetje pittig rijdt met zo’n Model S gaat het verbruik al snel naar 0,25 kWh per kilometer, zo las ik op een forum van Tesla-piloten. Bij 30.000 kilometer per jaar komt dat neer op 7500 kWh, wat evenveel is als vijf (!) eenpersoonshuishoudens in een jaar verbruiken. Ik weet ook wel dat elektrische energie door zon en wind bijna gratis kan zijn, maar als iedere automobilist zijn persoonlijk verbruik zo rücksichtslos verveelvoudigt als menig elektrische rijder nu, dan hebben we straks wel heel erg veel molens en panelen nodig.

De enig elektrische auto waarvoor ik echt bewondering heb, is de BMW i3. Hij heeft een kleine voetafdruk, is niet op waanzinnige prestaties gericht en doet heel eerlijk wat hij moet doen. Wat mij betreft, is hij de grote mijlpaal in dit verhaal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Tesla bouwt op dit moment de efficiënste EV’s. Het gemiddelde praktijkverbruik van de Model S bedraagt 20,35 kW/h op 100 km, dat van de Model 3 16,85 kW/h op 100 km. Gezien het formaat en de prestaties van deze modellen zijn dat keurige waardes. De BMW i3 komt uit met 14,86 kW/h op 100 km, relatief veel voor een kleine auto. (bron verbruikscijfers: spritmonitor.de)

Geplaatst door: Marc Klaver op
Column Ton Roks: Mijlpaal - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Mijlpaal

Veel ophef van Bugatti onlangs want testcoureur Andy Wallace had 490 km/h met een Chiron gereden. Op VW’s 21 kilometer lange testcircuit Ehra-Lessien. Daar waren overigens geen onafhankelijke waarnemers bij en Wallace heeft maar één richting opgereden, wat betekent dat het dus geen echt, officieel record is. Want daarvoor geldt het gemiddelde van twee richtingen. Bovendien was de auto ook nog gemodificeerd. Het was dus slechts een publiciteitsstunt.

Wie heeft er in vredesnaam iets aan een auto die 490 km/h kan? Je kunt die 490 km/h in de praktijk alleen rijden op VW’s testbaan, nadat je voor een fortuin zo’n ‘unique masterpiece of art, form and technique’ (woorden van Bugatti) hebt aangeschaft. Om over die baan te raggen zul je hemel en aarde moeten bewegen – en dan mag het nog steeds niet. Directeur Stephan Winkelmann zei na afloop dat Bugatti nu voldoende heeft bewezen de snelste auto’s van de wereld te bouwen. Echt waar? Met auto’s waarvan er nog nooit een ‘n race heeft gewonnen?

De vraag is gerechtvaardigd waar de industrie mee bezig is. De ene na de andere te zware SUV wordt geïntroduceerd en als er een nieuwe elektrische auto op de markt komt, gaat die zo goed als altijd bloedhard terwijl ze toch eigenlijk bedoeld zijn om de lucht te klaren en de wereld te redden. Porsche gehoord over de Taycan? Prestaties op topniveau. Een rondetijd op de Ring van slechts zeven minuten en 42 seconden, waarmee het de snelste elektrisch aangedreven vierdeurs sportwagen op dat parcours is. Een vermogen van 761 pk en een sprintje van 0 naar 100 in 2,8 seconden. Tesla doet naar hartenlust mee met zijn Model S en Ludicrous Mode.

Als je een beetje pittig rijdt met zo’n Model S gaat het verbruik al snel naar 0,25 kWh per kilometer, zo las ik op een forum van Tesla-piloten. Bij 30.000 kilometer per jaar komt dat neer op 7500 kWh, wat evenveel is als vijf (!) eenpersoonshuishoudens in een jaar verbruiken. Ik weet ook wel dat elektrische energie door zon en wind bijna gratis kan zijn, maar als iedere automobilist zijn persoonlijk verbruik zo rücksichtslos verveelvoudigt als menig elektrische rijder nu, dan hebben we straks wel heel erg veel molens en panelen nodig.

De enig elektrische auto waarvoor ik echt bewondering heb, is de BMW i3. Hij heeft een kleine voetafdruk, is niet op waanzinnige prestaties gericht en doet heel eerlijk wat hij moet doen. Wat mij betreft, is hij de grote mijlpaal in dit verhaal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Tesla bouwt op dit moment de efficiënste EV’s. Het gemiddelde praktijkverbruik van de Model S bedraagt 20,35 kW/h op 100 km, dat van de Model 3 16,85 kW/h op 100 km. Gezien het formaat en de prestaties van deze modellen zijn dat keurige waardes. De BMW i3 komt uit met 14,86 kW/h op 100 km, relatief veel voor een kleine auto. (bron verbruikscijfers: spritmonitor.de)

Geplaatst door: Marc Klaver op