Top dossiers

, 11 december 2013 11:59

Vrouwen naar de top

Onlangs had ik een vergadering met acht collega-hoofdredacteuren van vakbladen. Vijf vrouwen, drie mannen. Niet dat ik ervan opkeek, er zijn inmiddels meer vrouwen die een hbo- of universitaire opleiding volgen dan mannen. De maatschappij feminiseert geleidelijk.

 

Toen ik vijftien jaar geleden mijn eerste columns in AM schreef, was een van de eerste onderwerpen: waarom is de automobielbranche geen afspiegeling van onze maatschappij? Er was duidelijk een behoorlijke ondervertegenwoordiging van onder meer vrouwen en allochtonen. Dat ging op voor de werkvloer, om over het managementniveau maar niet te spreken. Vijftien jaar verder is de situatie weinig veranderd. Natuurlijk kunnen we allemaal een aantal dames of allochtonen noemen die wel zijn terecht gekomen in de managementregionen van onze branche. Maar dat zegt meer over het feit dat het bijzonder is dan dat het normaal is. Ik vind de onverholen afwezigheid van vrouwelijke topmanagers een slechte zaak. We hoeven alleen maar te kijken naar de verschillende beschikbare onderzoeken die aantonen dat de inbreng van vrouwen leidt tot stabielere en winstgevender bedrijven. Zijn er betere argumenten te bedenken?

Onze branche heeft onmiskenbaar een conservatieve inslag. Dat heeft ook veel gebracht, continuïteit voorop. Maar de wereld buiten de showroom is veranderd en vraagt om een andere benadering. De redactie van AM sprak met vier vrouwelijke managers uit onze branche. Alle dames maakten bewuste keuzes voor deze sector. Niet één heeft er spijt van maar ze zien nog steeds weinig vrouwelijke collega's om zich heen en voelen zich soms verplicht om ‘one of the guys' te zijn. Geen punt, maar andersom komt het niet voor. Vrouwen brengen eigenschappen in waarmee de branche z'n voordeel kan doen. De keuze van een blanke man voor een blanke man als zijn opvolger, zoals één van de gesprekspartners het analyseert, is misschien wel logisch maar lang niet altijd verstandig. Verkokering en een gebrek aan innoverend vermogen zijn vaak het resultaat.

‘Het samen doen' is een eigenschap waarover de moderne manager moet beschikken. Een eigenschap die vrouwen in huis hebben. Het management-nieuwe-stijl is de apenrots voorbij. Heeft dat tot gevolg dat de licht grijzende man van rond de vijftig zijn biezen moet pakken? Zeker niet. Wanneer we praten over een afspiegeling van de maatschappij, dan horen we daar nog volop in thuis, heren.
Zijn er ook overeenkomsten tussen de sexen? Jazeker. Een man een man, een woord een woord geldt ook voor vrouwen. Laat dat een geruststelling voor ons zijn, mannen.

Reacties (2)

Vrouwen zijn ook goed in verleiding, afleiding en bedrog, dus dat pas natuurlijk perfect in de autobranche

LiekeL

22-12-2013 op 09:13

Beste Peter, Ben het van harte eens met jouw stelling. Er zijn meer vrouwen nodig in de automotive branche! Je wordt op je wenken bediend. Per 1 januari 2014 treedt mijn dochter Kim in dienst bij de Bovag afdeling Onafhankelijke Autobedrijven. Als branchemanager zal zij, samen met Robert van Almkerk, haar kwaliteiten gaan inzetten voor de betere universele autobedrijven.

Peter van den Berg

14-12-2013 op 23:54

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

AM 2 maanden gratis proberen?

     Afbeelding abo
groen

Van onze Partners meer (0)...

Quote van de dag meer (1796)...

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

Bas Jansen, eigenaar Carrosseriebouw Jansen te Wesepe in Carros magazine

GRATIS proefnummer

Wilt u Automobiel Management nu éénmalig GRATIS proberen? Dat kan! Klik op onderstaande link en vraag nu een proefnummer aan.

 

PROEFNUMMER AANVRAGEN