The Alwaysbemobile Company hekelt de nieuwe koers van Bovag. Deze branchevereniging richt zich steeds meer en intenser rechtstreeks tot de consument en biedt hen rechtstreeks commerciële producten en diensten aan. CEO Luc van Bussel: "Concreet voorbeeld hiervan is het Lease Service Center voor de lease- en fleetmarkt. We hebben in ieder geval weten te voorkomen dat het een aparte bv zou worden." Het positioneren van het merk Bovag druist volgens de CEO in tegen de principes van een branchevereniging. "De Bovag zet zich met niets verhullende commercials op radio en TV. De leden van Bovag worden ingezet als gesloten distributiekanaal voor de uitvoering en doorverkoop van de producten. Zo wordt Bovag steeds meer een consumentenmerk met haar aangesloten leden als franchisers. We kijken nu of we bijvoorbeeld Radar er tegenaan kunnen laten kijken." Volgens The Always bemobile Company die zich baseert op ‘goed ingelichte bronnen’ streeft Bovag naar een ANWB-marktpositie. Luc van Bussel, CEO van The Alwaysbemobile Company: "Bovag hoort een branchevereniging te zijn en geen marktpartij. Ze koopt haar producten in bij haar dochteronderneming Bovemij, voert een commercieel formulebeleid en gebruikt haar ruim elfduizend leden als distributiekanaal. Nu kunnen consumenten ook nog online een afspraak maken. Dit is ontoelaatbaar. Bovag is een branchevereniging, maar manifesteert zich nu als concurrent van alle merkketens, die zelf geen regulier Bovag-lid mogen worden. Ze halen het contributiegeld op en krijgen ook nog eens een keer een vinger in de pap die ze gebruiken om ons in de coulissen te stoppen."  

 

Bovag demoniseert

Naast de intensivering van haar directe marktbenadering, is Bovag bezig met het uitsluiten en demoniseren van bestaande marktpartijen. Van Bussel: "Ik mag mij niet als bijzonder Bovag-lid profileren. Bovag heeft ons schriftelijk laten weten dat ze zich volledig distantiëren van onze activiteiten in de markt. Verder dreigen de advocaten van Bovag met een kort geding met dwangsom van honderdduizend euro voor het gebruik van het Bovag-logo op onze bedrijfswebsite. Een logootje dat er al jaren op stond. De juristen van de organisatie doen er alles aan om te voorkomen dat wij het logo gebruiken. Daarom hebben wij nu besloten dat we geen bijzonder Bovag-lid meer willen zijn. In onze ogen is dit lidmaatschap volstrekt inhoudsloos en werkt het concurrerend." The Alwaysbemobile Company ziet ook geen reden meer voor de meer dan tweehonderd aangesloten Nederlandse vestigingen om regulier Bovag-lid te blijven. The Alwaysbemobile Company zal deze zorgelijke ontwikkeling samen met andere marktpartijen onder de aandacht brengen van de NMa en andere relevante instanties. Deze huidige koers vormt een directe bedreiging voor de vrije markt. Daarnaast signaleert The Alwaysbemobile Company een onwenselijke bestuursvorm. De topmensen van branchevereniging Bovag zijn geen gekozen ondernemers, maar managers in loondienst. "Dick Boer is gekozen als voorzitter van de branchevereniging Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Ik kan mij niet voorstellen dat Dick zou toestaan dat zijn eigen branchevereniging zich tegen hem keert, zoals nu gebeurt in onze branche. Ik zie geen CBL-merken ini de schappen staan. Hier ligt de kern van het probleem: Bovag is niet langer van en voor de ondernemers, maar van managers die er een ANWB-winkel van willen maken. Dat moet nu afgelopen zijn", aldus Van Bussel. "De Bovag is niet toekomst gericht. Op de aflopende BER in 2013 wordt niet echt ingespeeld. We gaan een enquête houden onder de leden waarin we de prijs/prestatieverhouding van de Bovag onder de loep willen nemen. Dit gaan we vergelijken met andere brancheverenigingen." Vanavond begint het jaarlijkse congres van de franchisenemers in Beeld en Geluid te Hilversum, waarop CEO Luc van Bussel de standpunten verder zal toelichten.