De omzet van de onderneming kwam uit op 590 miljoen euro, ongeveer een procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat lijkt misschien niet spectaculair, maar is volgens bestuursvoorzitter Manfred Ries wel een teken dat de neergang gestopt is. Zeker gezien het feit dat er nu ook winst is gemaakt, namelijk zeven miljoen euro. In 2011 stond er na de periode januari t/m juni een min van tien miljoen euro in de boeken.

ATU kwam mede door de slooppremie in Duitsland in de problemen. De financiële steun vanuit de regering om de aanschaf van nieuwe auto’s te stimuleren, betekende in 2009 en daarna dat veel minder klanten met oude(re) auto’s de ATU-vestigingen bezochten. Die ontwikkeling, in combinatie met een hoge schuldenlast, noopte de keten tot hard saneren. Door circa tweeduizend banen werd een streep gezet.

Het tij lijkt nu gekeerd en ook voor de nabije toekomst gaat ATU uit van lichte groei van omzet en winst. De marktleider van Duitsland inzake onafhankelijke werkplaatsformules heeft hard gewerkt aan de uitbouw van zijn online activiteiten en dienstverlening voor de zakelijke markt. Ook zijn er in H1 van 2012 weer mensen aangenomen (290) in plaats van ontslagen.

Overigens is per 1 juli een boekhoudkundige wijziging doorgevoerd. De formule werkt voortaan met een gebroken boekjaar (2012/2013), om zo een compleet winterseizoen te kunnen opnemen in het resultaat. Dat geeft een betrouwbaarder beeld, gezien de flinke invloed die de winterperiode heeft op de handel (denk aan banden, accu’s en anti-vries).