De vrije garages maakten deel uit van een uit 72 bedrijven bestaande groep autobedrijven: aangesloten bij een formule dan wel ‘vrij’ en aangesloten bij brancheorganisatie ZDK. De formules waren 1a Autoservice, A.T.U, Bosch Car Service en Meisterhaft.

In de regio’s Frankfurt, Hamburg en München gingen de mystery shoppers op pad met een Audi A3, Renault Megane en VW Golf 5. Die moest een grote onderhoudsbeurt hebben. Beoordeeld werden de werkzaamheden (telde zestig procent mee) en de kwaliteit van de service. Slechts één onafhankelijke garage scoorde ‘sehr gut’, twee ‘gut’ en ‘bevredigend’, drie ‘toereikend’. Iets beter waren de resultaten van de garages van een formule. Bij A.T.U veel geen enkele aangesloten garage door de mand, bij Bosch Car Service drie, bij 1a Autoservice zes. Steeds werden negen vestigingen van de betreffende formule onderzocht. Slechts zes van alle 72 bedrijven scoorden ‘sehr gut’. En hoewel de ADAC het wél verwachtte, bleken de niet bij een keten aangesloten garages geenszins goedkoper.

De testauto’s werden aangeboden met zaken als een verkeerde koplampafstelling, defecte kofferbakverlichting, loszittende ABS-Kabel, te lage koelmiddelniveau en een reserveband met te weinig luchtdruk. Puntenaftrek ontstond wanneer essentiële aspecten van het af te werken lijstje niet werden uitgevoerd of ongevraagd meerwerk was verricht.

Bekijk de impressie van de ADAC.