Auto Mido is al decennialang een begrip in Doetinchem en omstreken. Het bedrijf werd in 1978 opgericht door wijlen de heer Herwers senior. Hij bouwde een naam op als merkdealer van Mitsubishi. Later werd het merk Hyundai daar aan toegevoegd en nam zoon Niek Herwers het familiebedrijf over. Auto Mido is uiteindelijk 42 jaar Mitsubishi-dealer geweest en 19 jaar Hyundai-dealer. Hoe kijkt hij terug op die periode? “We hebben als merkdealer altijd een gezond bedrijf gehad. Toch begon op een gegeven moment de match minder te worden. Het is begrijpelijk dat fabrikanten graag zaken doen met grote dealerholdings en dat ze een bepaalde sturing hebben richting hun dealers, maar dat moet wel bij je passen. Ik houd juist van het ondernemerschap en de overzichtelijkheid van het bedrijf zoals het nu is. Groter groeien kan natuurlijk, maar het is geen ambitie op zich.”

Ondernemersbloed

Toen duidelijk werd dat het officiële dealerschap voor zowel Mitsubishi als Hyundai op enig moment zou eindigen, was het tijd om verder te kijken naar een andere invulling van het bedrijf. In 2020 was het dan eindelijk zover. “Dat was wel even slikken, je wilt niet graag kwijt waaraan je gewend bent,” blikt Herwers terug. Toch stroomde het ondernemersbloed al veel eerder en was er tijdens de opzeggingsprocedure tijd om uit te kijken naar een andere invulling van het autobedrijf. Het universele kanaal was daarbij een logische keuze, net zoals de keuze voor een werkplaatsformule.

Enthousiaster

Herwers ging op zoek naar een geschikte partner en kwam al snel uit bij Vakgarage, waar eerder al eens verkennende gesprekken mee waren gevoerd. “Na het opzeggen van de dealercontracten ging ik op zoek naar een formule met een kwaliteitsuitstraling. Ik kende Vakgarage al wel en de keuze was dan ook snel gemaakt. De naam zegt het al, het merk straalt vertrouwen uit en is bekend in Nederland.” In de oriënterende gesprekken werd duidelijk dat Vakgarage en Niek Herwers als ondernemer dezelfde ideeën hebben over hun ambities en werkwijze. “In de loop van die gesprekken werd ik steeds enthousiaster, je hebt de vrijheid om je onderneming te runnen zoals je dat zelf wilt en profiteert van de marktbewerking en producten vanuit de centrale Vakgarage-organisatie.”

(tekst loopt door onder de foto)

Niek Herwers: “Ik kende Vakgarage en de keuze was dan ook snel gemaakt. De naam zegt het al, het merk straalt vertrouwen uit en is bekend in Nederland.” 

Altijd een product

Wat Herwers vooral aanspreekt in de Vakgarage-werkwijze is dat er altijd een product is om de klant mee te bedienen. “Denk aan verzekeringen, lease en schadeherstel. Je hoeft nooit ‘nee’ te verkopen en dat zorgt ervoor dat je de klant ook behoudt voor je bedrijf.” Hoe reageren de klanten eigenlijk op de overstap naar universeel autobedrijf? “Positief! We hebben bijvoorbeeld klanten die niet alleen een Mitsubishi of Hyundai rijden, maar ook een ander merk als tweede auto hebben. Zij zien nu dat wij ook het onderhoud van die auto’s doen. Dat deden we altijd al, maar in de perceptie van de klant service je als dealer alleen die merken. Dat we alles doen is voor hen een positieve verrassing en de kracht van een werkplaatsconcept.”

Vakgarage Professional

Sinds een aantal maanden is Auto Mido ook toegetreden tot het Vakgarage Professional-netwerk. De focus ligt hierbij op de zakelijke leasemarkt. “Dat levert veel werk op. Echt heel bijzonder hoe leaserijders zich nu bij ons melden voor onderhoud en reparatie, we zien een hele nieuwe doelgroep in de werkplaats.” Dat betekent ook dat Auto Mido als universeel moet meebewegen met de elektrische en hybride-auto’s die nu door de monteurs onder handen worden genomen. Het ontwikkelen van technische vakkennis is cruciaal. “Dat is het fijne van Vakgarage, zij zorgen ervoor dat onze monteurs geschoold blijven op alle vlakken. Want naast de nieuwe aandrijflijnen hebben zij bijvoorbeeld ook te maken met intelligente rijhulpsystemen. Je moet bijblijven.” Die stroom van leaseauto’s heeft bovendien tot gevolg dat de algehele kwaliteit van een Vakgarage die van de niet-gebonden universeel overstijgt. En dat maakt het bedrijf veel toekomstbestendiger. “We bewegen qua uitstraling en kwaliteit naar het dealerniveau, maar dan wel met de persoonlijke benadering van een regionaal autobedrijf. Daar passen wij prima tussen.”

Dit artikel is verschenen in het augustus-nummer van AM. Voor meer info over onze abonnementen, klik hier