Dat blijkt uit gegevens van de Bovag. Het ministerie van VROM steekt 65 miljoen euro belastinggeld in de slooppremie, de rest komt uit de pot met de verwijderingsbijdragen die kopers van nieuwe auto’s hebben betaald. Bij succes kan nog meer geld beschikbaar komen.

Minister Jacqueline Cramer (Milieu) denkt dat ongeveer honderdduizend automobilisten de premie van duizend of 750 euro zullen aanvragen. De Bovag gaat ervan uit dat het vijftigduizend extra sloopauto’s oplevert, bovenop het normale aantal. "Natuurlijk stimuleer je ook groep die de auto toch zou inruilen, maar dat weegt niet op tegen de milieueffecten. Wij blijven heel tevreden met deze totale regeling."

Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, ‘subsidieer je op deze manier veel mensen die hun auto toch al zouden afdanken’. Dat maakt de sloopregeling een ‘heel duur instrument’.

De autobranche krijgt slechts een heel kleine impuls door de premie, zeggen experts. Vorig jaar kochten particulieren bijna 1,9 miljoen occasions, dan is vijftigduizend extra niet veel. "Bovendien vragen wij ons af of er wel honderdduizend mensen hun auto naar de sloop brengen. Eigenaren van auto’s die minder waard zijn dan duizend euro, zijn geen regelmatige kopers. De vraag is of zo iemand bereid is vijfduizend euro uit te geven aan een andere," zegt verkoopdirecteur Erik van den Heuvel van Autodata, dat occasions taxeert.

Volgens adviseur Clem Dickmann, oud-directeur van Hyundai Nederland, worden vooral oudere tweedehandsjes gekocht ter vervanging van de honderdduizend auto’s die dankzij de regeling naar de sloop worden gebracht. Vijftien- tot twintigduizend bezitters zullen een nieuwe auto kopen, verwacht hij. "Vooral kleine auto’s, waar de dealer weinig op verdient."

Minister Cramer spreekt van een ‘schoneluchtpremie’, maar uit alle wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een sloopregeling nauwelijks iets oplevert voor het milieu. Het is veel effectiever om dat geld te steken in andere maatregelen. Het streven is om in mei te starten met de regeling. De premie wordt niet uitgekeerd via het autobedrijf, maar door een overheidsinstantie.

Bron: Het Parool

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding