“De innovatie en creativiteit in de automotive sector is echt boven komen drijven”, heeft Martin van Eck gemerkt. “Erg mooi om te ervaren.” De verlegde strategieën richten zich op duurzame voertuigen en de zakelijke markt, al dan niet gecombineerd. MSR biedt importeurs, holdings en dealers meerwaarde bij het nog preciezer afstellen van het vizier. Met name door het delen van kennis en tools om de bestaande portefeuille en potentiële portefeuille met zakelijke klanten in kaart te brengen én te verrijken. “We helpen veel van onze klanten met het aanbrengen van structuur. Bijvoorbeeld door te komen tot een klantenpiramide: wie zijn mijn belangrijkste klanten? Maar ook: wie zijn de zwevende relaties.” Om succesvol te kunnen zijn, is kennis van de klant en van de branche belangrijk. Bij het verrijken van de gegevens ziet MSR dat importeurs en dealers regelmatig voor uitdagende hindernissen staan: verouderde bestanden, computersystemen die lastig of niet zijn te koppelen, gebrek aan menskracht en/of kennis.

Zeven tools

MSR Consulting Group zorgt met hun B2B Portal voor slagkracht om toch tot sales te komen. Het online MSR B2B Portal bestaat uit zeven geïntegreerde tools:

1. Fleetdatabase
2. Marktpotentie meting
3. Sales plan generator (inclusief definiëren targetgroepen)
4. Leads- en relatiebeheertool (inclusief contact meldingen
5. Campagnetool
6. Coaching- en ontwikkelingstool (360 graden assessment)
7. Organisatie- en Procesverbetering

“Door deze tools slim in te zetten kom je tot een effectief aanvalsplan”, benadrukt Martin van Eck. De afgelopen periode heeft MSR hard gewerkt aan het nog preciezer in kaart brengen van de ontwikkelingen in de grootzakelijke markt met wagenparken 50+. De nieuwe data geeft bijvoorbeeld waardevol inzicht in wie de first movers zijn in het verduurzamen van het wagenpark met onder meer met elektrische auto’s. “We zien dat onze klanten deze kennis gebruiken voor een alternatief aanvalsplan. Er wordt bijvoorbeeld ingezet op bedrijven en/of sectoren net onder de top, waarbij de concurrentie duidelijk minder is, maar de volumes nog wel degelijk interessant zijn en groeipotentie aanwezig is.” MSR helpt hierbij ook bij de praktische kant van acquisitie. Bijvoorbeeld met training en coaching. “Op de (groot)zakelijke markt wordt veelal pas na het zevende en achtste contact de deal gesloten, maar dan is 90 procent van de accountmanagers al afgehaakt.”

Dit artikel verscheen in het thema Mobiliteit & Fleetmanagement van AM maart 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg