MyWheels: ‘CO2- footprint verlagen en vaste kosten variabel maken’

am fleet event

Deelautoconcepten zijn toch vooral idealistisch, maar niet praktisch? Bij MyWheels rekenen ze graag af met deze en andere vooroordelen over deelmobiliteit. Het Nederlandse deelautoplatform groeit sterk. CEO Karina Tiekstra legt uit waarom.

Eind vorig jaar kwam het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) met kritische conclusies over de populariteit van de deelauto in Nederland. ‘0,02 procent van alle autoritten wordt met een deelauto gereden en dat aandeel is sinds 2014 niet gegroeid’, was één van de conclusies. Bij MyWheels in Amsterdam herkennen ze het geschetste beeld nadrukkelijk niet. “In anderhalf jaar zijn we van 800 naar 2500 voertuigen gegroeid,” benadrukt de CEO van MyWheels. Die auto’s staan door heel Nederland op plaatsen waar veel vraag is naar flexibele mobiliteit.

Keuze voor elektrisch

MyWheels startte in 1993 vanuit een duurzame missie: het aantal auto’s in Nederland terugbrengen van 9 miljoen naar 1 miljoen om zo actief bij te dragen aan een beter klimaat. Tot de gebruikers van het eerste uur behoren dan ook veel mensen die dit idealistische doel onderschrijven. Maar ondertussen zijn daar heel veel gebruikers bijgekomen die sec de voordelen van autorijden met een deelauto hebben ontdekt. “Inmiddels zijn 200.000 mensen ingeschreven op ons platform.”Wie op pad wil met een deelauto van MyWheels kan in al zijn behoeftes voorzien via de app. Reserveren en openen en sluiten van de auto gaat via je smartphone. Het tarief is opgebouwd uit een vast tarief en een opslag per gereden kilometer. Daarbij wordt een mix van auto’s aangeboden: klein, groot, elektrisch en niet elektrisch. Meer concreet onder meer de C1 en C3 van Citroën, Toyota Yaris Hybrid, Kia Niro, Hyundai Kona en de Opel Astra Wagon (met trekhaak!). Tiekstra: “60 procent van onze auto’s zijn EV’s, waarbij het zwaartepunt vooral in de grote steden ligt.” De keuze van het deelautoplatform voor zero emissie voertuigen sluit uiteraard goed aan bij de idealen van de impactgedreven onderneming. Maar ook economisch is kiezen voor een EV gezond, hebben ze berekend. “EV’s zijn voordelig in de aanschaf. Total cost of ownership zit bijna op niveau van ICE auto’s. De adoptie door onze gebruikers loopt ook heel organisch. Mensen beleven veel plezier aan het elektrisch rijden en het laden.”

Profileren met data

De opmars van de deelauto is goed zichtbaar in de hoofdstad. “In Amsterdam hebben we met MyWheels hele wijken veroverd. Mensen kiezen in die delen van de stad bewust voor een deelauto in plaats van bezit van een auto.” Het resultaat is dat MyWheels inmiddels bijna 1000 deelauto’s heeft klaarstaan in de hoofdstad. In de eerste jaren was de vraag leidend in het plaatsen en verdelen van de deelauto’s. Nu wordt ook gebruik gemaakt van profilering op basis van verzamelde data. Blijkt uit analyse de potentie van een locatie dan wordt het aantal voertuigen vergroot. “We merken dat dit stimulerend werkt op de verhuurfrequentie en het aantal gebruikers in zo’n gebied.” Onder meer door deze aanpak ziet MyWheels vooral het gebruik in stedelijke gebieden groeien. Een deelauto wordt minimaal vier keer per week gebruikt, terwijl een auto gemiddeld 30 gebruikers kent. De USP van het deelautoplatform is hierbij dat een auto maximaal 5 wandelminuten verderop staat.

Bewustwording

De coronacrisis heeft gek genoeg een stuwend effect gehad op de instroom van nieuwe gebruikers. “De pandemie heeft voor bewustwording gezorgd. We groeien onder meer door mensen die willen bijdragen aan duurzaamheid door hun auto weg te doen en bij ons aan te melden,” aldus de MyWheels CEO.“Illustratief zijn de cijfers van februari 2022. In de eerste week registreerden we net zoveel gebruik als in de hele maand februari vorig jaar.” Hindernis bij de groei blijken nog te vaak de gemeentelijke procedures. De steden en dorpen zijn unaniem pro verduurzaming en pro terugdringen van het aantal voertuigen in hun gemeente. Echter: de complexiteit en doorlooptijd van de aanvraag vertraagt expansie. “Zeker als het gaat om grotere aantallen auto’s. De regelgeving en procedures zijn echt niet berekend op een concept als dat van ons. Hier is nog veel te winnen.”

Zakelijke markt

Waar ook veel te winnen valt voor deelautoconcepten is de zakelijke markt. “Jonge bedrijven omarmen autodelen. Zij denken heel vrij over hoe ze de mobiliteit voor hun medewerkers in willen richten. Met oog voor duurzaamheid,” vertelt Tiekstra. “Oudere bedrijven zitten vaak nog te veel vast in corporate patronen. Ons motto: stap over je vooroordelen heen en probeer MyWheels.” Door samen op te trekken met leasemaatschappijen schuift MyWheels steeds vaker aan bij grote bedrijven. Grote ondernemingen staan ook voor uitdagingen wat betreft CO2-reductie. “Wij kunnen helpen om resultaten te boeken. Bedrijven profiteren van onze ervaring en onze mogelijkheid om maatwerk te leveren. Bijvoorbeeld met een combinatie van een vast en flexibel wagenpark.” Het speelt in op de nieuwe bewustwording na corona rondom mobiliteit, de leasevloot en thema’s als stilstand en vaste kosten. Medewerkers een mobiliteitsbudget geven gekoppeld aan MyWheels kan een interessante oplossing zijn; zeker nu thuiswerken en hybridewerken de norm wordt. “De CO2-footprint verlagen gaat zo samen met het variabel maken van vaste kosten.”

Kom naar het AM Fleet Event!

Karina Tiekstra is te gast als spreker tijdens het AM Fleet Event op 7 april. Het Fleet Event zit bomvol vakinformatie op het gebied van fleetmanagement, wagenparkbeheer en mobiliteitsmanagement. Deelnemers zijn wagenparkbeheerders, fleet-, lease, mobiliteits- en HR-professionals, alsmede toeleveranciers en dienstverleners. Ook weer terug, van even weggeweest, is de Fleet Ladies-bijeenkomst. Deze dag meemaken? Aanmelden kan hier.

MyWheels: ‘CO2- footprint verlagen en vaste kosten variabel maken’ - Automobielmanagement.nl

MyWheels: ‘CO2- footprint verlagen en vaste kosten variabel maken’

am fleet event

Deelautoconcepten zijn toch vooral idealistisch, maar niet praktisch? Bij MyWheels rekenen ze graag af met deze en andere vooroordelen over deelmobiliteit. Het Nederlandse deelautoplatform groeit sterk. CEO Karina Tiekstra legt uit waarom.

Eind vorig jaar kwam het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) met kritische conclusies over de populariteit van de deelauto in Nederland. ‘0,02 procent van alle autoritten wordt met een deelauto gereden en dat aandeel is sinds 2014 niet gegroeid’, was één van de conclusies. Bij MyWheels in Amsterdam herkennen ze het geschetste beeld nadrukkelijk niet. “In anderhalf jaar zijn we van 800 naar 2500 voertuigen gegroeid,” benadrukt de CEO van MyWheels. Die auto’s staan door heel Nederland op plaatsen waar veel vraag is naar flexibele mobiliteit.

Keuze voor elektrisch

MyWheels startte in 1993 vanuit een duurzame missie: het aantal auto’s in Nederland terugbrengen van 9 miljoen naar 1 miljoen om zo actief bij te dragen aan een beter klimaat. Tot de gebruikers van het eerste uur behoren dan ook veel mensen die dit idealistische doel onderschrijven. Maar ondertussen zijn daar heel veel gebruikers bijgekomen die sec de voordelen van autorijden met een deelauto hebben ontdekt. “Inmiddels zijn 200.000 mensen ingeschreven op ons platform.”Wie op pad wil met een deelauto van MyWheels kan in al zijn behoeftes voorzien via de app. Reserveren en openen en sluiten van de auto gaat via je smartphone. Het tarief is opgebouwd uit een vast tarief en een opslag per gereden kilometer. Daarbij wordt een mix van auto’s aangeboden: klein, groot, elektrisch en niet elektrisch. Meer concreet onder meer de C1 en C3 van Citroën, Toyota Yaris Hybrid, Kia Niro, Hyundai Kona en de Opel Astra Wagon (met trekhaak!). Tiekstra: “60 procent van onze auto’s zijn EV’s, waarbij het zwaartepunt vooral in de grote steden ligt.” De keuze van het deelautoplatform voor zero emissie voertuigen sluit uiteraard goed aan bij de idealen van de impactgedreven onderneming. Maar ook economisch is kiezen voor een EV gezond, hebben ze berekend. “EV’s zijn voordelig in de aanschaf. Total cost of ownership zit bijna op niveau van ICE auto’s. De adoptie door onze gebruikers loopt ook heel organisch. Mensen beleven veel plezier aan het elektrisch rijden en het laden.”

Profileren met data

De opmars van de deelauto is goed zichtbaar in de hoofdstad. “In Amsterdam hebben we met MyWheels hele wijken veroverd. Mensen kiezen in die delen van de stad bewust voor een deelauto in plaats van bezit van een auto.” Het resultaat is dat MyWheels inmiddels bijna 1000 deelauto’s heeft klaarstaan in de hoofdstad. In de eerste jaren was de vraag leidend in het plaatsen en verdelen van de deelauto’s. Nu wordt ook gebruik gemaakt van profilering op basis van verzamelde data. Blijkt uit analyse de potentie van een locatie dan wordt het aantal voertuigen vergroot. “We merken dat dit stimulerend werkt op de verhuurfrequentie en het aantal gebruikers in zo’n gebied.” Onder meer door deze aanpak ziet MyWheels vooral het gebruik in stedelijke gebieden groeien. Een deelauto wordt minimaal vier keer per week gebruikt, terwijl een auto gemiddeld 30 gebruikers kent. De USP van het deelautoplatform is hierbij dat een auto maximaal 5 wandelminuten verderop staat.

Bewustwording

De coronacrisis heeft gek genoeg een stuwend effect gehad op de instroom van nieuwe gebruikers. “De pandemie heeft voor bewustwording gezorgd. We groeien onder meer door mensen die willen bijdragen aan duurzaamheid door hun auto weg te doen en bij ons aan te melden,” aldus de MyWheels CEO.“Illustratief zijn de cijfers van februari 2022. In de eerste week registreerden we net zoveel gebruik als in de hele maand februari vorig jaar.” Hindernis bij de groei blijken nog te vaak de gemeentelijke procedures. De steden en dorpen zijn unaniem pro verduurzaming en pro terugdringen van het aantal voertuigen in hun gemeente. Echter: de complexiteit en doorlooptijd van de aanvraag vertraagt expansie. “Zeker als het gaat om grotere aantallen auto’s. De regelgeving en procedures zijn echt niet berekend op een concept als dat van ons. Hier is nog veel te winnen.”

Zakelijke markt

Waar ook veel te winnen valt voor deelautoconcepten is de zakelijke markt. “Jonge bedrijven omarmen autodelen. Zij denken heel vrij over hoe ze de mobiliteit voor hun medewerkers in willen richten. Met oog voor duurzaamheid,” vertelt Tiekstra. “Oudere bedrijven zitten vaak nog te veel vast in corporate patronen. Ons motto: stap over je vooroordelen heen en probeer MyWheels.” Door samen op te trekken met leasemaatschappijen schuift MyWheels steeds vaker aan bij grote bedrijven. Grote ondernemingen staan ook voor uitdagingen wat betreft CO2-reductie. “Wij kunnen helpen om resultaten te boeken. Bedrijven profiteren van onze ervaring en onze mogelijkheid om maatwerk te leveren. Bijvoorbeeld met een combinatie van een vast en flexibel wagenpark.” Het speelt in op de nieuwe bewustwording na corona rondom mobiliteit, de leasevloot en thema’s als stilstand en vaste kosten. Medewerkers een mobiliteitsbudget geven gekoppeld aan MyWheels kan een interessante oplossing zijn; zeker nu thuiswerken en hybridewerken de norm wordt. “De CO2-footprint verlagen gaat zo samen met het variabel maken van vaste kosten.”

Kom naar het AM Fleet Event!

Karina Tiekstra is te gast als spreker tijdens het AM Fleet Event op 7 april. Het Fleet Event zit bomvol vakinformatie op het gebied van fleetmanagement, wagenparkbeheer en mobiliteitsmanagement. Deelnemers zijn wagenparkbeheerders, fleet-, lease, mobiliteits- en HR-professionals, alsmede toeleveranciers en dienstverleners. Ook weer terug, van even weggeweest, is de Fleet Ladies-bijeenkomst. Deze dag meemaken? Aanmelden kan hier.