“Het vervangen van autoruiten is een écht specialisme geworden. Ruiten zijn tegenwoordig integraal onderdeel van de carrosserie en het vergt meer kennis en vakmanschap om die vakkundig te vervangen. Ze zijn bovendien kwetsbaarder, omdat de voorste van de twee glaslagen dunner is geworden. Daardoor ontstaat er eerder een barst, daar waar vroeger een sterretje ontstond”, aldus Martijn Zaal, commercieel directeur van Autotaalglas. “Er is veel meer kennis en tijd nodig van de monteurs. De monteur van nu is voortaan een specialist in ruittechnologie. Bovendien heb je steeds meer professionele en complexe apparatuur nodig om autoruiten te herkalibreren. Auto’s zijn immers uitgerust met Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), oftewel rijhulpsystemen. Die vereisen per autotype een specifieke herkalibratie, waarvoor hoogwaardige apparatuur nodig is, waarvan de complexiteit toeneemt. Het vervangen van autoruiten is daarmee een modern ambacht geworden.”

Schadelast beheersen

Martijn Zaal heeft zijn sporen verdiend in de automotive wereld en volgt nauwlettend de marktontwikkeling. “Als ruitschadespecialist moeten we als een partner meedenken en adviseren om de schadelast te beheersen, zowel technisch als procesmatig. Onze partners zijn professionele partijen zoals lease- en verzekeringsmaatschappijen, die terecht kritisch zijn op de professionele ruitherstelprocessen. Daarom is het uiterst belangrijk dat deze processen worden bewaakt bij de 55 Autotaalglas-vestigingen. Gelukkig is de motivatie hoog. Onze ondernemers zijn erg klantgericht. We doen wat we beloven bij Autotaalglas!”

Dit artikel verscheen in het thema Mobiliteit & Fleetmanagement van AM maart 2021.

Wil je ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg