Rijden we over vijf jaar nog in een leaseauto?

Onderzoeker Eric Vousten van VMS | Insight blikt nog één keer terug op het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek in deze Q&A. Wat is hem het meest bijgebleven? En wat waren de reacties op het uitgevoerde onderzoek? Nieuwsgierig geworden? Het complete onderzoek kan je downloaden op onze website.

Wat is je het meest bijgebleven van dit onderzoek, zijn er duidelijke tegenstellingen met vorig jaar?

Belangrijkste is denk ik dat corona ervoor heeft gezorgd dat wij anders werken en reizen en dat dit voor een deel blijvend zal zijn. Dit zorgt ervoor dat bedrijven veel bewuster met het wagenpark bezig zijn en de invulling van mobiliteit. Bedrijven en medewerkers zoeken naar de juiste invulling, een flexibele oplossing wordt steeds belangrijker. De auto als secundaire voorwaarde lijkt (nu in ieder geval) minder belangrijk te worden.

Waar worstelen bedrijven momenteel het meest mee als je kijkt naar mobiliteit van hun medewerkers?

Volgens mij met de invulling van het thuiswerken en online afspraken na corona. In welke mate blijft dit, wat is de juiste balans om de medewerkerstevredenheid op peil te houden. En hoe om te gaan met flexibilisering, mobiliteitsbudget, fiets van de zaak, minder auto’s in het wagenpark, pool/deel-auto’s. Men worstelt vooral met al die vragen. Je ziet dat de grote bedrijven antwoorden op die vragen formuleren, maatregelen treffen. Al jaren zien we in het NZMO dat de maatregelen van de grote bedrijven een paar jaar later doorsijpelen naar het MKB.

Heb je veel reacties ontvangen n.a.v. het NZMO, wat zijn die reacties?

De reacties zijn positief, men vindt het rapport inzichtelijk en bruikbaar. Ik merk ook dat doordat we nu heel expliciet zakelijk OV-reizen hebben toegevoegd aan de oorspronkelijke onderzoeksopzet, we een hele nieuwe groep geïnteresseerden bereiken. Niet alleen de OV-bedrijven zélf maar ook beleidsmakers die breed naar zakelijke mobiliteit kijken. Dat kunnen mobiliteitsmanagers zijn die vanuit een intern bedrijfsperspectief naar mobiliteitskeuzes kijken, maar ook verkeerskundigen en planologen.

Zijn er automodellen die er uitspringen qua populariteit of gebruik?

Vorig jaar was dat natuurlijk Tesla, maar nu zien we een bredere inzet van EV’s en dat zal de komende jaren alleen maar groeien. We constateren dat EV’s een hogere NPS (aanbevelingsscore) hebben dan benzine of diesel aangedreven personenauto’s. Er is ook sprake van een verandering van merkloyaliteit, steeds meer berijders kiezen vaker voor het merk van hun voorkeur. Mede dankzij het bredere aanbod EV en minder focus op een beperkt aantal ‘bijtellings’modellen zoals in het verleden. Verschuiving van de traditionele sedan/station naar de SUV zet verder door.

Kunnen we concluderen dat leaserijders vooral voor een EV kiezen vanwege de lage bijtelling, en dat de helft van de respondenten het bereik onvoldoende vindt?

Berijders geven aan dat milieu de belangrijkste keuzefactor is (sociaal wenselijk?), maar de lage bijtelling is zeker voor het grootste deel van de EV rijders zeer belangrijk. Het prettige rijden van EV’s is ook een keuzefactor die steeds belangrijker wordt, daarnaast zijn de prijzen gunstiger dan in het verleden en daardoor wordt de EV bereikbaarder voor een bredere groep zakelijke rijders. Verder gaan steeds meer bedrijven over op een 0 gram CO2 uitstoot beleid. Twee derde van respondenten die nu niet voor EV zou kiezen geeft aan dat ze de actieradius niet voldoende vinden. Dit moet je ook in combinatie zien met de laadtijd en de eventuele onmogelijkheid om thuis te kunnen laden. Onbekend maakt onbemind: EV-rijders koppelen terug dat deze argumenten in de praktijk heel erg blijken mee te vallen.

Vorig jaar gaf 9,6 procent van de respondenten aan voor een Tesla te kiezen en dit jaar is dat gezakt naar 4,6 procent. Waar kan dat aan liggen?

De loyaliteit van Tesla is gezakt van 76 procent naar 59 procent. Belangrijkste reden voor beide verschuivingen is de toename van het aantal EV-alternatieven. Met andere woorden: Tesla is nog steeds gewild, maar bij een toenemend marktaandeel neemt de toekomstige groei wel af. Daarnaast zien we de NPS score van Tesla ook zakken, al is die nog steeds hoog.

Rijden we over vijf jaar nog in een leaseauto?

Ja, misschien wel méér. Als we allemaal elektrisch rijden is het waarschijnlijk een van de schoonste manieren om van A naar B te komen. De OV-capaciteit zal niet voldoende zijn en we zullen niet alleen maar thuiswerken. Er is behoefte aan individuele mobiliteitsoplossingen en de auto blijft daarvan de meest aantrekkelijke. Private lease zal blijven toenemen in populariteit. Ook voor zakelijke inzet.

Bestel het NZMO-rapport
Benieuwd naar alle resultaten van het NZMO? Bekijk dan het webinar terug op de website van Automobiel Management. Het uitgebreide rapport met daarin de belangrijkste conclusies, alle ins en outs, achtergronden en infographics is voor 149 euro (excl. BTW) op deze website te bestellen. Kortom, het perfecte naslagwerk voor elke mobiliteitsprofessional.

Rijden we over vijf jaar nog in een leaseauto? - Automobielmanagement.nl

Rijden we over vijf jaar nog in een leaseauto?

Onderzoeker Eric Vousten van VMS | Insight blikt nog één keer terug op het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek in deze Q&A. Wat is hem het meest bijgebleven? En wat waren de reacties op het uitgevoerde onderzoek? Nieuwsgierig geworden? Het complete onderzoek kan je downloaden op onze website.

Wat is je het meest bijgebleven van dit onderzoek, zijn er duidelijke tegenstellingen met vorig jaar?

Belangrijkste is denk ik dat corona ervoor heeft gezorgd dat wij anders werken en reizen en dat dit voor een deel blijvend zal zijn. Dit zorgt ervoor dat bedrijven veel bewuster met het wagenpark bezig zijn en de invulling van mobiliteit. Bedrijven en medewerkers zoeken naar de juiste invulling, een flexibele oplossing wordt steeds belangrijker. De auto als secundaire voorwaarde lijkt (nu in ieder geval) minder belangrijk te worden.

Waar worstelen bedrijven momenteel het meest mee als je kijkt naar mobiliteit van hun medewerkers?

Volgens mij met de invulling van het thuiswerken en online afspraken na corona. In welke mate blijft dit, wat is de juiste balans om de medewerkerstevredenheid op peil te houden. En hoe om te gaan met flexibilisering, mobiliteitsbudget, fiets van de zaak, minder auto’s in het wagenpark, pool/deel-auto’s. Men worstelt vooral met al die vragen. Je ziet dat de grote bedrijven antwoorden op die vragen formuleren, maatregelen treffen. Al jaren zien we in het NZMO dat de maatregelen van de grote bedrijven een paar jaar later doorsijpelen naar het MKB.

Heb je veel reacties ontvangen n.a.v. het NZMO, wat zijn die reacties?

De reacties zijn positief, men vindt het rapport inzichtelijk en bruikbaar. Ik merk ook dat doordat we nu heel expliciet zakelijk OV-reizen hebben toegevoegd aan de oorspronkelijke onderzoeksopzet, we een hele nieuwe groep geïnteresseerden bereiken. Niet alleen de OV-bedrijven zélf maar ook beleidsmakers die breed naar zakelijke mobiliteit kijken. Dat kunnen mobiliteitsmanagers zijn die vanuit een intern bedrijfsperspectief naar mobiliteitskeuzes kijken, maar ook verkeerskundigen en planologen.

Zijn er automodellen die er uitspringen qua populariteit of gebruik?

Vorig jaar was dat natuurlijk Tesla, maar nu zien we een bredere inzet van EV’s en dat zal de komende jaren alleen maar groeien. We constateren dat EV’s een hogere NPS (aanbevelingsscore) hebben dan benzine of diesel aangedreven personenauto’s. Er is ook sprake van een verandering van merkloyaliteit, steeds meer berijders kiezen vaker voor het merk van hun voorkeur. Mede dankzij het bredere aanbod EV en minder focus op een beperkt aantal ‘bijtellings’modellen zoals in het verleden. Verschuiving van de traditionele sedan/station naar de SUV zet verder door.

Kunnen we concluderen dat leaserijders vooral voor een EV kiezen vanwege de lage bijtelling, en dat de helft van de respondenten het bereik onvoldoende vindt?

Berijders geven aan dat milieu de belangrijkste keuzefactor is (sociaal wenselijk?), maar de lage bijtelling is zeker voor het grootste deel van de EV rijders zeer belangrijk. Het prettige rijden van EV’s is ook een keuzefactor die steeds belangrijker wordt, daarnaast zijn de prijzen gunstiger dan in het verleden en daardoor wordt de EV bereikbaarder voor een bredere groep zakelijke rijders. Verder gaan steeds meer bedrijven over op een 0 gram CO2 uitstoot beleid. Twee derde van respondenten die nu niet voor EV zou kiezen geeft aan dat ze de actieradius niet voldoende vinden. Dit moet je ook in combinatie zien met de laadtijd en de eventuele onmogelijkheid om thuis te kunnen laden. Onbekend maakt onbemind: EV-rijders koppelen terug dat deze argumenten in de praktijk heel erg blijken mee te vallen.

Vorig jaar gaf 9,6 procent van de respondenten aan voor een Tesla te kiezen en dit jaar is dat gezakt naar 4,6 procent. Waar kan dat aan liggen?

De loyaliteit van Tesla is gezakt van 76 procent naar 59 procent. Belangrijkste reden voor beide verschuivingen is de toename van het aantal EV-alternatieven. Met andere woorden: Tesla is nog steeds gewild, maar bij een toenemend marktaandeel neemt de toekomstige groei wel af. Daarnaast zien we de NPS score van Tesla ook zakken, al is die nog steeds hoog.

Rijden we over vijf jaar nog in een leaseauto?

Ja, misschien wel méér. Als we allemaal elektrisch rijden is het waarschijnlijk een van de schoonste manieren om van A naar B te komen. De OV-capaciteit zal niet voldoende zijn en we zullen niet alleen maar thuiswerken. Er is behoefte aan individuele mobiliteitsoplossingen en de auto blijft daarvan de meest aantrekkelijke. Private lease zal blijven toenemen in populariteit. Ook voor zakelijke inzet.

Bestel het NZMO-rapport
Benieuwd naar alle resultaten van het NZMO? Bekijk dan het webinar terug op de website van Automobiel Management. Het uitgebreide rapport met daarin de belangrijkste conclusies, alle ins en outs, achtergronden en infographics is voor 149 euro (excl. BTW) op deze website te bestellen. Kortom, het perfecte naslagwerk voor elke mobiliteitsprofessional.