In deze proeftuin, waar ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), gemeente Rotterdam, RDW, Vattenfall, SafeDrivePod, Loyens & Loeff en MS Amlin bij betrokken zijn, wordt de verzekering verschoven van (de eigenaar van) het voertuig naar de bestuurder. Dit moet op basis van analyse van geanonimiseerde voertuig- en berijdersdata leiden tot een gunstiger schadeverloop.

Drempels wegnemen

Aan het eind van de proef, die minimaal drie maanden duurt, houdt het ministerie van I&W samen met Aon een seminar over de verzekerbaarheid van deelmobiliteit om de resultaten bekend te maken. Staatssecretaris Steven van Weyenberg (I&W): “Het ministerie wil helpen om drempels voor deelvervoer weg te nemen, daarbij hoort ook het betaalbaar houden van de verzekering. Met deze proef kunnen we digitale mogelijkheden testen en de verzekeringsbranche stimuleren om een passend en houdbaar verzekeringsproduct te ontwikkelen.”

Verantwoord rijgedrag belonen

Volgens Evert-Jeen van der Meer, industry director Mobility bij Aon moet daarom niet langer de verzekering bij het voertuig, maar bij de huurder/bestuurder komen te liggen: “Het is onze visie dat verantwoord en veilig rijgedrag transparant en beloond moet worden. Dit is precies waar we in de proeftuin mee willen experimenteren. Een huurder van een deelvoertuig moet de financiële consequenties van onverantwoord rijgedrag of het onzorgvuldig omgaan met deze voertuigen financieel voelen. Ik verwacht echt dat we hierdoor veel minder schade aan deelvoertuigen gaan zien en dat we mensen stimuleren om veilig aan het verkeer deel te nemen.”

Als de proef slaagt, wil Aon eerst ervaring opdoen met het verzekeren van het cascorisico van gehuurde voertuigen via een persoonlijke mobiliteitsverzekering gekoppeld aan ID of rijbewijs.

Lees ook:
Aantal elektrische deelauto’s stijgt, maar gebruik blijft laag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding