De Nederlandse partner Arnoud van der Slot verwacht dat bedrijven als het Limburgse Inalfa Roof Systems en Helvoet kunststoffen op korte termijn overgenomen worden. “Beide bedrijven zitten sinds 2002 bij een investeerdersmaatschappij. Deze private equity fondsen houden hun investering een jaar of vijf, zes in een bedrijf. Daarna gaat het vaak van de hand.” Het onderzoek ziet een hausse aan Europese fusies in het verschiet. “Gebaseerd op publiekelijke informatie, marktontwikkelingen en duidelijke macrotrends komen we tot de conclusie dat ook in de automotive supply branche meerdere beduidende veranderingen op komst zijn.” Volgens Van der Slot gaat het hier niet alleen om pure overnames. Samenwerkingsverbanden op basis van gelijkwaardigheid of op projectbasis zullen een steeds belangrijkere rol op eisen. De meeste overnames in de traditionele zin van het woord eindigen in een teleurstelling. “Ja, los van de vraag hoe je zoiets nu exact kunt meten, is er in meer dan de helft van de gevallen achteraf een kater te noteren.” Ook de kleinere en middelgrote Nederlandse onderdelenfabrikanten staan voor cruciale beslissingen. Vanaf 2005 heeft de economische opgang bij veel bedrijven voor een behoorlijk banksaldo gezorgd. “Veel bedrijven maken inmiddels keuzes hoe hierin te handelen. Je kunt natuurlijk je aandeelhouders uitbetalen, maar dan ben je het ook kwijt. De neiging om deze kas gebruiken voor overnames komt zeker boven drijven.” Over de twee Nederlandse autofabrikanten, Spijker in Zeewolde en Mitsubishi in Born zijn de verwachtingen niet bijster hoog. “Zeker in Born is nu eenmaal weinig te halen,” meent Arnoud van der Slot.