Meer vergroening autobelasting – autohandel aangepakt

De al eerder voorgestelde plannen voor verdere ‘vergroening’ van de autobelastingen worden grotendeels werkelijkheid. Zo zijn zero emission-auto’s tot 2018 vrijgesteld van bpm. Maar Prinsjesdag leverde voor de autowereld ook andere wetenswaardigheden op. Slimme handel wordt bijvoorbeeld aangepakt.

De puzzel van autobelastingen heeft inmiddels het ‘duizendstukjesniveau’ bereikt. Op de drempel van de bpm-ombouw van netto catalogusprijs naar CO2-uitstoot wordt het steeds ingewikkelder om het totaalplaatje nog in elkaar te zetten. Zeker is in elk geval dat de verhoudingen vanaf 1 januari weer gaan verschuiven doordat de forse verlaging van de bpm en de opbouw van ‘uitlaatgasheffingen’ een geheel nieuwe prijslijst opleveren.
Opvallend is dat ook dat de touwtjes voor de handel worden aangetrokken. Zo pakt de regering de u-bochtconstructie voor de bpm aan. Er komen extra regels om te voorkomen dat auto’s kort in het buitenland op naam worden gesteld om ze vervolgens als gebruikt weer te importeren met bijbehorende bpm-korting. Een andere actueel handigheidje is het terugvragen van de bpm bij export van bijvoorbeeld hagelschade-auto’s om ze vervolgens weer met een lage prijs te importeren vanwege die schade. Ook dat wordt aangepakt.

In het algemeen wil het ministerie van Financiën bij export van auto’s sowieso meer zekerheden voor er sprake kan zijn van bpm-teruggaaf.  Uiteraard geldt een ‘Wacht op keuring-signaal’ bij schade bij zo’n auto als een hindernis, maar vanaf 2010 geldt ook de heel praktische eis dat het voertuig in rijdende staat verkeert.
Zoals gepland worden zogenaamde zero emission-auto’s  tot 2018 vrijgesteld van bpm.  Dat kunnen elektrische auto’s zijn, maar ook modellen met een brandstofcel. Zo lang er maar geen CO2 uit de pijp komt. In elk geval is het de bedoeling dat zakelijke rijders van zo’n auto de komende twee jaar geen bijtelling hoeven te betalen en de twee jaar daarna – om het nog ingewikkelder te maken – een zeven procent tarief.
Zie ook: ANWB vindt regels te ingewikkeld

Meer over Prinsjesdag in AM 17 van 25 september.

 

 

Reacties

Je moet niet slimme handel verbieden, maar domme en niet werkende wetten. Kom politici help de autobranche door de slechte tijden en bepaal nu eens een eenduidig beleid voor de komende 10 jaar.

Geplaatst door: jan op

Zo heel langzaam verdwijnt de BPM maar komt een Co 2 toeslag.hoef je niet af te schrijven en kan rekeningrijden in 2012 van start gaan.dus weg BPM maar in de plaats daarvoor Co heffing en Rekening rijden.Ze hebben nooit genoeg de overheid

Geplaatst door: Multicar op

Ja, ja. Zero emission uit de uitlaatpijp nastreven en ondertussen wel een paar kolencentrales neerzetten. De hypocrisie ten top. Ik zeg: Femke for President!

Geplaatst door: Ivar Volder op

Femke for President? Alsjeblieft zeg, gaan we helemaal terug naar het paard-en-wagen-geitewollensokken tijdperk.

Geplaatst door: Rob op
Meer vergroening autobelasting – autohandel aangepakt - Automobielmanagement.nl

Meer vergroening autobelasting – autohandel aangepakt

De al eerder voorgestelde plannen voor verdere ‘vergroening’ van de autobelastingen worden grotendeels werkelijkheid. Zo zijn zero emission-auto’s tot 2018 vrijgesteld van bpm. Maar Prinsjesdag leverde voor de autowereld ook andere wetenswaardigheden op. Slimme handel wordt bijvoorbeeld aangepakt.

De puzzel van autobelastingen heeft inmiddels het ‘duizendstukjesniveau’ bereikt. Op de drempel van de bpm-ombouw van netto catalogusprijs naar CO2-uitstoot wordt het steeds ingewikkelder om het totaalplaatje nog in elkaar te zetten. Zeker is in elk geval dat de verhoudingen vanaf 1 januari weer gaan verschuiven doordat de forse verlaging van de bpm en de opbouw van ‘uitlaatgasheffingen’ een geheel nieuwe prijslijst opleveren.
Opvallend is dat ook dat de touwtjes voor de handel worden aangetrokken. Zo pakt de regering de u-bochtconstructie voor de bpm aan. Er komen extra regels om te voorkomen dat auto’s kort in het buitenland op naam worden gesteld om ze vervolgens als gebruikt weer te importeren met bijbehorende bpm-korting. Een andere actueel handigheidje is het terugvragen van de bpm bij export van bijvoorbeeld hagelschade-auto’s om ze vervolgens weer met een lage prijs te importeren vanwege die schade. Ook dat wordt aangepakt.

In het algemeen wil het ministerie van Financiën bij export van auto’s sowieso meer zekerheden voor er sprake kan zijn van bpm-teruggaaf.  Uiteraard geldt een ‘Wacht op keuring-signaal’ bij schade bij zo’n auto als een hindernis, maar vanaf 2010 geldt ook de heel praktische eis dat het voertuig in rijdende staat verkeert.
Zoals gepland worden zogenaamde zero emission-auto’s  tot 2018 vrijgesteld van bpm.  Dat kunnen elektrische auto’s zijn, maar ook modellen met een brandstofcel. Zo lang er maar geen CO2 uit de pijp komt. In elk geval is het de bedoeling dat zakelijke rijders van zo’n auto de komende twee jaar geen bijtelling hoeven te betalen en de twee jaar daarna – om het nog ingewikkelder te maken – een zeven procent tarief.
Zie ook: ANWB vindt regels te ingewikkeld

Meer over Prinsjesdag in AM 17 van 25 september.

 

 

Reacties

Je moet niet slimme handel verbieden, maar domme en niet werkende wetten. Kom politici help de autobranche door de slechte tijden en bepaal nu eens een eenduidig beleid voor de komende 10 jaar.

Geplaatst door: jan op

Zo heel langzaam verdwijnt de BPM maar komt een Co 2 toeslag.hoef je niet af te schrijven en kan rekeningrijden in 2012 van start gaan.dus weg BPM maar in de plaats daarvoor Co heffing en Rekening rijden.Ze hebben nooit genoeg de overheid

Geplaatst door: Multicar op

Ja, ja. Zero emission uit de uitlaatpijp nastreven en ondertussen wel een paar kolencentrales neerzetten. De hypocrisie ten top. Ik zeg: Femke for President!

Geplaatst door: Ivar Volder op

Femke for President? Alsjeblieft zeg, gaan we helemaal terug naar het paard-en-wagen-geitewollensokken tijdperk.

Geplaatst door: Rob op