Volkswagen gaat onderdelen 3D printen

Volkswagen gaat bepaalde metalen onderdelen op grote schaal uit de 3D printer laten komen. Het gaat in eerste instantie bijvoorbeeld om de knop op de versnellingspook of de belettering die achterop auto’s wordt aangebracht. Maar binnen twee tot drie jaar wil VW ook meer structurele onderdelen zoals zuigers massaal via deze technologie fabriceren.

Volkswagen gaat onderdelen 3D printen

Volkswagen gaat gebruik maken van het nieuwe HP Metal Jets proces dat 3D Printing eenvoudiger en sneller maakt. De autobouwer werkt daarbij samen met printerfabrikant HP en materialenspecialist GKN Power Metallurgy.

"De autoproductie staat voor grote uitdagingen, onze klanten verwachten steeds meer gepersonaliseerde opties. Tegelijkertijd worden nieuwe modellen steeds complexer. Daarom vertrouwen we op state-of-the-art technologie om een soepele en snelle productie te garanderen. Een hele auto maken met een 3D printer zullen we voorlopig nog niet zien gebeuren maar er gaan wel steeds meer en steeds grotere onderdelen uit de 3D printer komen. Een groot voordeel is dat je veel van die onderdelen kunt fabriceren zonder eerst de productietools daarvoor te bouwen waardoor je veel tijd bespaart," zegt hoofd technologie planning en ontwikkeling Martin Goede.

Dat betekent dan een doorbraak in de auto-industrie want tot dusver werd de technologie – ook bij Volkswagen – bijna alleen gebruikt voor onderdelen van eenmalige prototypes of enkele onderdelen.

Volkswagen gaat onderdelen 3D printen - Automobielmanagement.nl

Volkswagen gaat onderdelen 3D printen

Volkswagen gaat bepaalde metalen onderdelen op grote schaal uit de 3D printer laten komen. Het gaat in eerste instantie bijvoorbeeld om de knop op de versnellingspook of de belettering die achterop auto’s wordt aangebracht. Maar binnen twee tot drie jaar wil VW ook meer structurele onderdelen zoals zuigers massaal via deze technologie fabriceren.

Volkswagen gaat onderdelen 3D printen

Volkswagen gaat gebruik maken van het nieuwe HP Metal Jets proces dat 3D Printing eenvoudiger en sneller maakt. De autobouwer werkt daarbij samen met printerfabrikant HP en materialenspecialist GKN Power Metallurgy.

"De autoproductie staat voor grote uitdagingen, onze klanten verwachten steeds meer gepersonaliseerde opties. Tegelijkertijd worden nieuwe modellen steeds complexer. Daarom vertrouwen we op state-of-the-art technologie om een soepele en snelle productie te garanderen. Een hele auto maken met een 3D printer zullen we voorlopig nog niet zien gebeuren maar er gaan wel steeds meer en steeds grotere onderdelen uit de 3D printer komen. Een groot voordeel is dat je veel van die onderdelen kunt fabriceren zonder eerst de productietools daarvoor te bouwen waardoor je veel tijd bespaart," zegt hoofd technologie planning en ontwikkeling Martin Goede.

Dat betekent dan een doorbraak in de auto-industrie want tot dusver werd de technologie – ook bij Volkswagen – bijna alleen gebruikt voor onderdelen van eenmalige prototypes of enkele onderdelen.