Ontwikkelaar Bert de Gooijer van Gomecsys uit Naarden werkt aan de tweede generatie van zijn motorconcept dat is gebaseerd op continu variabele slag c.q. compressieverhouding. Daarmee kan men een veel hoger vermogen en een veel lager brandstofverbruik realiseren dan mogelijk is met een normale verbrandingsmotor. Volgens Gomecsys levert de ‘2inline GoEngine’ onder meer een reductie van het brandstofverbruik c.q. van de CO2-uitstoot van vijftig procent. Gomecsys zegt de ontwikkeling van de productieversie te hebben opgestart.

 

Op de website www.gomecsys.com wordt de techniek uitgelegd. Een belangrijk item is de grote reductie van de interne wrijving, die deze tweede generatie nog weer een voorsprong geeft bovenop de voordelen van de variabele compressie. De meerprijs voor het mechanisme voor een viercilinderlijnmotor is teruggebracht naar negentig euro die daarmee dertig procent minder verbruikt en dus minder CO2 uitstoot. ‘Dat is financieel zeer efficiënt want het gaat om maar drie euro voor één procent reductie van CO2-uitstoot’, aldus Gomecsys.