Het effect daarvan voor de verkeersveiligheid wordt versterkt door de afname van de APK-frequentie, stelt de belangenbehartiger van de banden- en wielenbranche. Ze zegt zich "ernstig zorgen" te maken. "Je moet er niet aan denken dat auto’s op versleten banden rijden wanneer straks de eerste herfstbuien vallen", aldus VACO-branchemanager Edwin Brinksma.

In het laatste half jaar constateren de bij Vereniging VACO aangesloten bandenservice- en inzamelingsbedrijven dat steeds meer Nederlandse automobilisten hun banden letterlijk aan het oprijden zijn. De gebreken variëren van te weinig restprofiel tot totaal versleten banden en zelfs blootliggende karkaslagen.

Een deel van de consumenten is door de economische situatie terughoudender geworden als het gaat om de aanschaf van nieuwe banden. Het wettelijke minimumprofiel voor personenwagenbanden ligt op 1,6 mm. Vereniging VACO ijvert al jaren om uit oogpunt van verkeersveiligheid dit minimum te verhogen naar 3 mm voor zomerbanden en 4 mm voor winterbanden. "Helaas zien we een groeiend aantal automobilisten nu ook de laatste millimeters oprijden en zelfs daarna nog doorrijden", aldus Brinksma.

Sinds 2008 is de APK-frequentie veranderd. Benzineauto’s hoeven pas na vier jaar APK-gekeurd te worden, daarna twee keer na twee jaar en pas daarna keert het oude schema van de jaarlijkse keuringen terug. Brinksma: "Steeds meer automobilisten rijden van APK naar APK en laten alleen nog onderhoud uitvoeren als ze daartoe door de APK worden gedwongen. Een deel van de consumenten beseft de noodzaak van regelmatige controle niet. Ze maken de denkfout dat men tot de volgende APK niet meer naar de banden hoeven om te kijken."