ING: in 2010 trekt verkoop personenauto’s nieuw weer aan

ING voorziet in 2010 een stijging in de verkopen van nieuwe personenauto’s van 3,9% in Nederland. Het dal wordt daarmee nog niet verlaten, maar het diepste punt is al wel gepasseerd.

Het zal naar verwachting het vierde jaar worden sinds 1970 waarin de markt uitkomt op of onder de 400 duizend eenheden.Voor dit jaar (2009) verwacht ING dat de teller op 385 duizend uitkomt (-23,0%).

Daarmee zijn de analisten van ING optimistischer dan Bovag/RAI, die uitkomen op 360 duizend personenauto’s voor 2009 en 375 duizend in 2010. Zie bericht op AM-site van 15 oktober.

De macro-economische ramingen geven op dit moment nog geen ruimte voor euforie ten aanzien van de afzet van nieuwe auto’s, stelt ING Economisch Bureau.

De nog oplopende werkloosheid en de nog licht dalende huizenprijzen in 2010 zetten de consumentenbestedingen onder druk. Daarentegen is een eind gekomen aan de extreme financiële en economische onzekerheid die ruwweg aanhield van september 2008 tot medio 2009. Dit is terug te zien aan het opkrabbelende consumentenvertrouwen en het afnemende pessimisme onder consumenten ten aanzien van het doen van grote aankopen. De extreme terughoudendheid om duurzame goederen aan te schaffen zal gedurende 2010 verder verminderen.

Hoewel de kostenreductieprogramma’s in het bedrijfsleven ook in 2010 aanhouden (wat de aankopen van nieuwe auto’s onder druk zet) en ook de overheid zal moeten bezuinigen, ziet ING een positieve impuls optreden vanuit het feit dat veel leasecontracten in 2009 nog verlengd zijn en in 2010 vernieuwd zullen worden.

De invloed van de sloopregeling op de nieuwmarkt schat ING in als zeer beperkt. Fiscale maatregelen stimuleren de nieuwverkopen licht, omdat ze de aankopen dáár faciliteren waar de vraag vanuit de maatschappij nog steeds toeneemt (in het zuinige, milieuvriendelijke segment).

ING: in 2010 trekt verkoop personenauto’s nieuw weer aan - Automobielmanagement.nl

ING: in 2010 trekt verkoop personenauto’s nieuw weer aan

ING voorziet in 2010 een stijging in de verkopen van nieuwe personenauto’s van 3,9% in Nederland. Het dal wordt daarmee nog niet verlaten, maar het diepste punt is al wel gepasseerd.

Het zal naar verwachting het vierde jaar worden sinds 1970 waarin de markt uitkomt op of onder de 400 duizend eenheden.Voor dit jaar (2009) verwacht ING dat de teller op 385 duizend uitkomt (-23,0%).

Daarmee zijn de analisten van ING optimistischer dan Bovag/RAI, die uitkomen op 360 duizend personenauto’s voor 2009 en 375 duizend in 2010. Zie bericht op AM-site van 15 oktober.

De macro-economische ramingen geven op dit moment nog geen ruimte voor euforie ten aanzien van de afzet van nieuwe auto’s, stelt ING Economisch Bureau.

De nog oplopende werkloosheid en de nog licht dalende huizenprijzen in 2010 zetten de consumentenbestedingen onder druk. Daarentegen is een eind gekomen aan de extreme financiële en economische onzekerheid die ruwweg aanhield van september 2008 tot medio 2009. Dit is terug te zien aan het opkrabbelende consumentenvertrouwen en het afnemende pessimisme onder consumenten ten aanzien van het doen van grote aankopen. De extreme terughoudendheid om duurzame goederen aan te schaffen zal gedurende 2010 verder verminderen.

Hoewel de kostenreductieprogramma’s in het bedrijfsleven ook in 2010 aanhouden (wat de aankopen van nieuwe auto’s onder druk zet) en ook de overheid zal moeten bezuinigen, ziet ING een positieve impuls optreden vanuit het feit dat veel leasecontracten in 2009 nog verlengd zijn en in 2010 vernieuwd zullen worden.

De invloed van de sloopregeling op de nieuwmarkt schat ING in als zeer beperkt. Fiscale maatregelen stimuleren de nieuwverkopen licht, omdat ze de aankopen dáár faciliteren waar de vraag vanuit de maatschappij nog steeds toeneemt (in het zuinige, milieuvriendelijke segment).