Wat kan er veel veranderen in een relatief korte periode. Negen jaar geleden maakte Verstoep de overstap van Renault Nederland, waar hij verkoopdirecteur en directeur fleetsales was, naar Kia Nederland. Daarvoor werkte hij jarenlang bij PSA Finance en RCI. “Als ik zie waar we nu staan en welke modellen we aanbieden, dan ben ik heel trots. We waren afgelopen jaar koploper in de lijst van bestverkochte auto’s met de Niro. Dat is natuurlijk een kroon op het werk.”

2020 was voor veel automerken een jaar om snel te vergeten. De nieuwverkoop viel 20 procent lager uit dan het jaar ervoor, fabrieken gingen tijdelijk dicht en auto’s konden niet op tijd worden geleverd. “Veel merken moesten op de rem trappen. Auto’s of onderdelen waren niet beschikbaar. Bij ons viel het gelukkig mee. We hebben vrijwel al onze acties kunnen doorzetten. En we konden uiteindelijk zelfs spreken van marktaandeel technisch het beste jaar van Kia in Nederland ooit.”

Niro lijstaanvoerder

De Niro’s gingen in 2020 als warme broodjes over de toonbank. Van de volledig elektrische versie werden er 6.474 exemplaren op kenteken gezet, de Niro Hybrid verkocht 4.960 keer en de Niro Plug-in Hybrid 446. “Maar ook andere modellen verkochten goed afgelopen tijd. De Picanto was in de eerste twee maanden van 2021 één van de best verkochte auto’s. Verder hebben we natuurlijk de Rio, de Stonic, de Sportage en niet te vergeten de Ceed family die het ook in de zakelijke markt opvallend goed doet”.

Dat de aantallen goed waren, betekent niet dat er geen uitdagingen voorbijkwamen. “We hebben een sterk netwerk en dealers die wel tegen een stootje kunnen. Maar het sluiten van de showrooms heeft uiteraard effect gehad. Het heeft gevolgen voor de orders. Service en onderhoud gingen uiteraard wel door. Daardoor konden we toch ‘in touch’ blijven met de klant. Verder hebben we klanten opgezocht op plekken waar dat wel kon.”

Digitale showroom

In 2018 lanceerde Kia de digitale showroom en begin dit jaar introduceerde zij het e-commerce platform. “Deze combinatie is achteraf gezien een gouden greep gebleken. Het is toeval, maar wel een fijn toeval. Dit heeft ons zeker geholpen tijdens de recentelijke lockdown. Het e-commerce platform stelt onze klanten en prospects in staat om online de auto van hun keuze samen te stellen. Nadat zij zich online al goed hebben kunnen verdiepen in hun wensen, is het voor de dealer vrij gemakkelijk om de reeds online gemaakte keuze in de showroom verder op te pakken wanneer besloten wordt tot een showroombezoek. Ik ben ervan overtuigd dat deze naadloze aansluiting tussen online en offline zich snel verder zal gaan ontwikkelen”.

Veel merken spelen flink in op online verkoop en het aanbieden van tools om het leven van de klant te vergemakkelijken. In hoeverre is er volgens Verstoep nog toekomst voor de fysieke showroom? “Het is geen vervanging, maar een aanvulling. Een auto is iets tastbaars. Een fysieke locatie blijft belangrijk, om de auto te zien, te voelen en uit te proberen. Ook voor het onderhoud en de service is het van grote waarde. Je ziet dat bepaalde nieuwe partijen hun aftersales bij een andere partij onderbrengen. Ik geloof daar voor ons eigen merk niet in. We hebben eigen modellen, met eigen techniek. De kennis en expertise hebben we in huis. Ook naar de toekomst toe geloof ik hier heilig in. Misschien zullen er dealerlocaties verdwijnen. Wie weet. Maar de fysieke showroom blijft echt wel bestaan. Daarvan ben ik overtuigd.”

Tweede Kamerverkiezingen

De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn inmiddels geweest. Welke zaken moet een volgend kabinet volgens Verstoep vooral gaan aanpakken? “Nederland heeft beloofd te pleiten voor een CO2-reductie van minimaal 55 procent in plaats van het eerder genoemde 49 procent. Kortom, er is heel wat werk aan de winkel. De uitdagingen op het gebied van belastingen, bijtelling en rekeningrijden zijn groot. Er zullen stappen gezet moeten worden. Zoveel is wel duidelijk.”

Verstoep vindt dat er vooral behoefte is aan een duidelijk beleid voor de lange termijn. “Dat is van groot belang. Afgelopen jaren is het behoorlijk heen en weer gegaan en afspraken zijn lang niet altijd nagekomen. De overgang van NEDC naar WLTP zou budgetneutraal gebeuren. Dat is niet gebeurd. Wij hebben vooral belang bij een bestendig beleid, meer vastigheid en een duidelijke visie voor ‘22-’25 en ‘25-’30. Mijn oproep is vooral om houvast te geven aan de autobranche om de juiste stappen te kunnen zetten zodat we die reductie met z’n allen ook echt kunnen realiseren.”

Een herziening van het belastingsysteem is daarvoor een must. “Je zult het gebruik moeten gaan belasten in plaats van het bezit. Dit zijn complexe dossiers. Maar het is duidelijk dat de bereidheid en het draagvlak toenemen. We werken met branchepartijen en belangenorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG, VNA, Natuur en Milieu samen om onze ideeën over dit ingewikkelde thema voor het voetlicht te brengen.”

Transformatie

Kia transformeert van autoproducent tot aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen. Om aan te geven dat het merk zich losmaakt van het traditionele businessmodel is het woord ‘Motors’ uit de bedrijfsnaam Kia Motors Corporation gehaald. Ook werden een nieuwe slogan ‘Movement that inspires’ en nieuw logo gepresenteerd. Met deze nieuwe bedrijfsidentiteit en strategie wil het merk een leidende positie verwerven in de mobiliteitssector, door de activiteiten uit te breiden met een nieuwe generatie elektrische auto’s, mobiliteitsoplossingen en -diensten en speciale voertuigen (PBV’s).

“De wereld is volop in verandering. Daar willen we met Kia vol in meegaan. Van fossiele brandstoffen naar elektrisch/waterstof en alles ertussenin. Deelauto’s, elektrische bedrijfswagens, wellicht autonome taxi’s in de toekomst. We zijn op dit moment volop aan het investeren in nieuwe technieken en willen een van de koplopers zijn in de wereld. Met ons huidige gamma hebben we een uitstekende basis om op verder te bouwen.”

Na het uitstekende jaar 2020 is de vraag vooral wat er mogelijk is voor Kia in 2021. “We willen ons merkimago verder verstevigen en inzetten op zowel de particuliere als zakelijke markt. Private lease is niet meer weg te denken. Als we minimaal het marktaandeel van vorig jaar bereiken, dan ben ik tevreden. Het is vooral belangrijk dat we altijd een keuze kunnen bieden. Of dat nou nog fossiel, volledig EV, hybride of plug-in hybride is. Of waterstof in de toekomst. We willen er uiteindelijk zijn voor elke klant. 2020 heeft grote verwachtingen geschept en ons veel zelfvertrouwen gegeven. Nu gaan we aan de slag om dit in 2021 te overtreffen. Dat is ons doel en een heel mooie uitdaging.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding