Dat heeft president Steve Carlisle van GM North America aangekondigd in een aan diverse media uitgelekte brief. Door de lange levertijden zijn autokopers steeds vaker bereid om flink meer te betalen dan de oorspronkelijke verkoopprijs om maar snel aan hun gewenste voertuig te komen. Dat lokt volgens Carlisle handelaren aan die GM liever niet met haar merken geassocieerd ziet. “Als voertuigen snel worden doorverkocht, met name door niet-geautoriseerde dealers of andere handelaren die niet voldoen aan GM’s standaarden, dan lijdt de klantenervaring daar onder en worden GM’s merken beschadigd,” schrijft Carlisle.

De mededeling komt vlak voordat GM een reeks nieuwe en dure modellen gaat lanceren. Zo komt de Silverado EV begin volgend jaar op de markt en volgen de Equinox EV en Blazer EV kort daarop. Voor dat soort modellen stromen de bestellingen nu al binnen. Als een andere maatregel heeft GM kopers van bepaalde modellen van Chevrolet enkele duizenden dollars korting geboden als ze die auto minstens een jaar op hun naam laten staan.

Lees ook:

General Motors haalt broekriem aan na winstdaling