Dit laatste is inmiddels een open deur, maar toch lijkt het besef in de branche zeker nog niet tot in alle geledingen doorgedrongen. Door een reeks van ontwikkelingen op technologisch en maatschappelijk gebied veranderen de mogelijkheden en behoeften van de mens en dus van de mobiliteit, als het ware van binnenuit.
Maar de mobiliteit verandert ook van buitenaf, al dan niet afgedwongen. De belangrijkste oorzaak hiervan is ongetwijfeld het vraagstuk van de verlaging van de CO2-uitstoot. Het tot nu toe wat meer op de achtergrond gebleven probleem van NOx en fijnstof gaat sinds korte tijd een steeds prominentere rol spelen. De politiek stelt regels, de fiscus stimuleert of bestraft en de gemeentebesturen verbieden en verbannen, uit zorgen over de luchtkwaliteit en dus de volksgezondheid in hun steden. Het is voor autofabrikanten heel moeilijk op al deze ontwikkelingen tijdig in te springen. Research & development kost nu eenmaal tijd en de maatregelen worden soms heel plotseling genomen. Bovendien streeft de industrie vóór alles naar winstgevendheid.
De auto zelf verandert ook, alle vormen van elektrificatie hebben grote invloed op de aftermarket door de afnemende hoeveelheid noodzakelijke werkzaamheden. Maar tegelijkertijd verandert ook de noodzakelijke kennis en vaardigheden in de werkplaats, temeer omdat in de auto de omslag naar digitalisering en connectiviteit plaatsvindt. Auto’s veranderen daardoor in technische zin in een complex computersysteem dat toevallig ook nog kan rijden.
De ontwikkelingen gaan erg snel. In de wereld van auto en mobiliteit heerst een sfeer van hoop en vrees, want de ontwikkelingen en de veranderingen zullen in de komende tien tot twintig jaar sneller gaan dan ooit tevoren.   

Presentaties downloaden

Op de website van AM kunt u de presentaties van de sprekers downloaden.  Het gaat om de volgende bijdragen:

De toekomst van waterstof door professor Ad van Wijk (TU Delft)
"De hele systemen van energie en auto schuiven in elkaar."

De toekomst van de verbrandingsmotor  door Jan Wouters van AutomotiveNL
"."

De toekomst van de elektrische motor door Frank Rieck van de Hogeschool Rotterdam.
"In Nederland gebeurt iets dat niet overal gebeurt."

Zetten social media de showroom buitenspel? door Vincent Jorritsma van WeBuildRetail
"De helft van de mensen denkt dat ze over vijf jaar niet meer in een showroom een auto koopt."

De toekomst van autoleasing door Jack Knol van CapGemini  
"Dienstverlener Atos geeft z’n medewerkers gewoon een mobiliteitsbudget. Punt."

Duurzaam Ondernemen door Dolf Teuwen van IDvM
"De grootste bedreiging voor onze planeet is het geloof dat iemand anders haar wel gaat redden."

De ev-markt in Nederland door Sheila Struyck van The New Motion
"Om zes uur ’s avonds staan er in ons netwerk achtduizend ev’s op te laden."

Vakmanschap in de toekomst Eric van ’t Hof van Innovam
Als afsluiting, om het ook nog even heel ergens anders over te hebben,  sprak Tom Vroemen van de door hem opgerichte onderneming  CrowdAboutNow over het fenomeen van crowdfunding als nieuwe mogelijkheid van financiering. Dat het kan werken, is inmiddels wel bewezen. "Maar je moet er authentiek voor zijn, de mensen moeten in jou geloven."