De werkplaatschef is een duizendpoot, die behalve over technische kennis en organisatorische gaven over goede communicatieve vaardigheden moet beschikken. “Technisch is de werkplaatschef vaak de best opgeleide monteur die er bestaat. Vanwege zijn vakkennis is hij doorgegroeid naar werkplaatschef. Echter, leidinggeven, motiveren, sturen op cijfers, goed contact met de klant, dat zijn zaken waarin ze juist niet zijn getraind of opgeleid”, aldus CORBO-directeur Bert Bloemendal. “Daarnaast heeft er in de branche nog nooit zo’n grote verandering plaatsgevonden als momenteel. Het is zaak dat iedereen hierin meegaat, want anders plaats je jezelf buitenspel.”

Niet-technische vaardigheden

Rob Schmidt van CORBO Opleiding heeft een training ontwikkeld die erop is gericht om de niet-technische vaardigheden van de werkplaatschef verder te doen groeien. Een training die naadloos aansluit op de dagelijkse praktijk. Deze opleiding voor de werkplaatschef heeft als doel: meer productiviteit, meer efficiëntie, betere kwaliteit, bewustwording van de eigen, cruciale rol, hoe hij die rol daadwerkelijk dagelijks optimaal kan invullen en ontwikkelen van de eigenschappen die hem tot een ‘stevigere’ werkplaatschef maken.

Actueel

De genoemde onderwerpen zijn niet nieuw, maar zijn nog nooit zo actueel geweest als op dit moment. “In de hitte van de dag smelten al deze zaken snel weg. Met het zweet nog op zijn voorhoofd gaat de werkplaatschef ’s avonds thuis op de bank zitten, opgelucht dat hij weer het einde van de dag heeft gehaald. Daarom beginnen we de training met een zelfevaluatie, waarbij we een lijst opmaken van de competenties van de deelnemer. Die bespreken we voorafgaand aan zijn deelname aan de cursus, tijdens een intakegesprek. Het doel van dit gesprek is om de leerbehoeften van de deelnemer te vergelijken met het programma.  Alles in samenspraak met zijn leidinggevende”, aldus Bloemendal.

Werkplaatsplanning

“Behalve het aansturen van zijn groep monteurs, waarbij verschillende soorten van individuele gesprekken moeten worden gevoerd zoals correctiegesprekken, coachinggesprekken, stimuleringsgesprekken en omgaan met ‘vluchtgedrag’, is de werkplaatsplanning erg belangrijk. De onderwerpen waarop we diep ingaan zijn plannen, dagplanning, kennis en vaardigheden van de monteurs, de kengetallen van de werkplaats, efficiëntie, productiviteit, klokgedrag van de monteurs, kortom alles wat met efficiëntie en effectiviteit te maken heeft. Daarnaast behandelen we onderwerpen als het werkplaatsproces, de eindcontroles en de kwaliteit van de werkorder en alles wat met communicatie te maken heeft”.

Erkend

Het is zaak dat de werkplaatschef zijn taak heel bewust invult, dat hij op de hoogte is met de elektrificering en dat hij communicatief in staat is om goed met zijn omgeving om te gaan, zodat hij klanten blijvend aan het garagebedrijf bindt en hij voorkomt dat technisch personeel uitstroomt naar andere bedrijven. Als hij dat invult dan kan de ondernemer en zijn werkplaatschef met veel vertrouwen de toekomst tegemoet zien! Niet onbelangrijk is dat deze opleiding ook is erkend in het kader van de certificering voor Qualified.