HAN start vernieuwd bedrijfswagenopleidingstraject

brand story

Nu ook de bedrijfswagenwereld grote veranderingen ondergaat, heeft de HAN een vernieuwd ‘ (AD)associate degree-opleidingstraject’ in deeltijd opgezet om het kennisniveau van monteurs naar een nog hoger plan te brengen door met name scholing op het gebied van de nieuwe aandrijfsystemen en de voertuig control systemen.

Per 1 januari 2020 zijn de faculteiten Engineering en Automotive samengevoegd tot Academie Engineering en Automotive. “Op deze wijze kunnen we kennis delen tussen deze vakgebieden ”, aldus Ertan Ertunç, opleidingsmanager Zakelijke dienstverlening & cursussen. “We zien dat de vraag naar opleidingen steeds meer van diplomagestuurd naar kennisgestuurd gaat. De studenten of de cursisten hebben vaak al een mbo-, hbo- of universitaire-opleiding afgerond, maar hun werkgevers willen dat ze zich op een specifiek kennisgebied verdiepen. ” Een voorbeeld daarvan is de vernieuwde Ad-bedrijfswagenopleiding waarmee per 1 februari wordt gestart. “Er zijn veel ontwikkelingen in die branche, waaronder elektrificatie, waterstof en autonoom rijden. Daarvoor zijn de bestaande opleidingen op niveau 4 niet altijd toereikend.”

Waterstof voor vrachtwagens

Ook bij de HAN verwachten ze dat elektrificatie en waterstof een grote rol gaan spelen in de vrachtwagenwereld. “Voor binnenlands distributiewerk is elektrificatie een goede manier om te voldoen aan de toekomstige emissie-eisen in steden, voor de langere ritten is waterstof een goede oplossing”, aldus Ertunç. Om aan waterstof-vrachtwagens te kunnen werken, is echter wel specifieke kennis vereist. “We hebben een waterstof-demonstrator ontwikkeld die we meenemen naar locaties en gebruiken bij trainingen”, vertelt Ertunç. “Waterstof is complex en op zich natuurlijk een explosief goedje, maar als je over de juiste kennis beschikt, kun je er veilig aan werken. Ik denk dan ook dat waterstof sneller opkomt dan sommige ondernemers denken.”

Voertuig Control systemen al aan boord

Een ander toekomstig thema is uiteraard autonoom rijden, ook in de vrachtwagenwereld. “Door onze studenten is een elektrische Renault Twizzy omgebouwd naar autonoom rijdend voertuig waarbij dit voertuig d.m.v. een drone bestuurd kan worden en die de techniek demonstreert waarmee vrachtwagens met behulp van drones naar een docking station worden gereden”, aldus Ertunç. “Na het laden en lossen worden ze automatisch naar de poort gereden. De meeste schade ontstaat bij het laden en lossen, dus autonoom rijden kan op dat vlak wel een oplossing brengen. Moderne vrachtwagens hebben de onderliggende systemen al aan boord. Het is echter nog wel zaak dat voertuigen onderling gaan communiceren, en de infrastructuur moet er klaar voor zijn.”

Ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

HAN start vernieuwd bedrijfswagenopleidingstraject - Automobielmanagement.nl

HAN start vernieuwd bedrijfswagenopleidingstraject

brand story

Nu ook de bedrijfswagenwereld grote veranderingen ondergaat, heeft de HAN een vernieuwd ‘ (AD)associate degree-opleidingstraject’ in deeltijd opgezet om het kennisniveau van monteurs naar een nog hoger plan te brengen door met name scholing op het gebied van de nieuwe aandrijfsystemen en de voertuig control systemen.

Per 1 januari 2020 zijn de faculteiten Engineering en Automotive samengevoegd tot Academie Engineering en Automotive. “Op deze wijze kunnen we kennis delen tussen deze vakgebieden ”, aldus Ertan Ertunç, opleidingsmanager Zakelijke dienstverlening & cursussen. “We zien dat de vraag naar opleidingen steeds meer van diplomagestuurd naar kennisgestuurd gaat. De studenten of de cursisten hebben vaak al een mbo-, hbo- of universitaire-opleiding afgerond, maar hun werkgevers willen dat ze zich op een specifiek kennisgebied verdiepen. ” Een voorbeeld daarvan is de vernieuwde Ad-bedrijfswagenopleiding waarmee per 1 februari wordt gestart. “Er zijn veel ontwikkelingen in die branche, waaronder elektrificatie, waterstof en autonoom rijden. Daarvoor zijn de bestaande opleidingen op niveau 4 niet altijd toereikend.”

Waterstof voor vrachtwagens

Ook bij de HAN verwachten ze dat elektrificatie en waterstof een grote rol gaan spelen in de vrachtwagenwereld. “Voor binnenlands distributiewerk is elektrificatie een goede manier om te voldoen aan de toekomstige emissie-eisen in steden, voor de langere ritten is waterstof een goede oplossing”, aldus Ertunç. Om aan waterstof-vrachtwagens te kunnen werken, is echter wel specifieke kennis vereist. “We hebben een waterstof-demonstrator ontwikkeld die we meenemen naar locaties en gebruiken bij trainingen”, vertelt Ertunç. “Waterstof is complex en op zich natuurlijk een explosief goedje, maar als je over de juiste kennis beschikt, kun je er veilig aan werken. Ik denk dan ook dat waterstof sneller opkomt dan sommige ondernemers denken.”

Voertuig Control systemen al aan boord

Een ander toekomstig thema is uiteraard autonoom rijden, ook in de vrachtwagenwereld. “Door onze studenten is een elektrische Renault Twizzy omgebouwd naar autonoom rijdend voertuig waarbij dit voertuig d.m.v. een drone bestuurd kan worden en die de techniek demonstreert waarmee vrachtwagens met behulp van drones naar een docking station worden gereden”, aldus Ertunç. “Na het laden en lossen worden ze automatisch naar de poort gereden. De meeste schade ontstaat bij het laden en lossen, dus autonoom rijden kan op dat vlak wel een oplossing brengen. Moderne vrachtwagens hebben de onderliggende systemen al aan boord. Het is echter nog wel zaak dat voertuigen onderling gaan communiceren, en de infrastructuur moet er klaar voor zijn.”

Ook adverteren bij AM ? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg