Digitaal trainen werd noodgedwongen ‘het nieuwe normaal’, maar volgens Leo Fransen (links op de foto), algemeen directeur bij Innovam, heeft dat ook zo zijn voordelen. “Door de lagere kosten is het heel laagdrempelig en alle digitale content is lang houdbaar en reproduceerbaar”, stelt hij. “Toen het in de loop van afgelopen jaar weer mogelijk werd om fysiek te trainen, zag je dat sommige mensen eigenlijk weer terug wilden naar digitaal trainen omdat dat in een aantal gevallen veel efficiënter is. Het is natuurlijk ook veel goedkoper dan 150 man ergens heen vliegen, met overnachtingen erbij.” Directeur Herme Bruin: “Als het niet per se fysiek hoeft, kunnen we alles digitaal verzorgen voor internationale autofabrikanten. Op het gebied van digitale trainingen zijn we flink gegroeid.”

Digitale chatrooms

Innovam heeft ingespeeld op de ontwikkelingen door te investeren in digitale video-oplossingen. Het beschikt over studio’s voor kleine en grote evenementen. Ook werden er digitale chatrooms opgezet, om zo in te spelen op wat toch een nadeel is van online trainen: het uitwisselen van ervaringen door de cursisten onderling. Fransen: “We hebben trainers opgeleid om als digitale moderator te fungeren en als aanspreekpunt voor cursisten te dienen.” Bruin vult hem aan: “Digitaal trainen gaat toch net even anders, je kunt niet zien of cursisten het begrepen hebben.” Ook is het wat lastiger om online de aandacht vast te houden. Fransen: “We wilden niet dat trainers talking heads worden die alleen maar zenden, daarom onderbreken we de trainingen met quizjes en video’s.”

Fysieke trainingen verdwijnen niet

Maar hoe efficiënt digitale trainingen ook zijn, de fysieke trainingen zullen nooit verdwijnen. “Neem een EV-training. Die sluiten we af met een praktijkles zodat cursisten zelf kunnen ervaren hoe het is om een auto spanningsvrij te maken. Sommige dingen moet je nu eenmaal in de praktijk doen”, aldus Fransen. In het verlengde daarvan trekt Innovam ook met een BAT-mobiel door het land om studenten BedrijfsAuto Techniek bij ROC’s op locatie te bedienen. “Ook stellen we alles in het werk om ervoor te zorgen dat de trainingen tot APK-keurmeester en de opleiding van MBO-leerlingen na lockdowns zo snel mogelijk weer worden opgepakt”, aldus Bruin. “Het is van groot belang dat keurmeesters worden gecertificeerd en aan de slag kunnen gaan of blijven.” Verder is Innovam dit jaar gestart met het aanbieden van schadehersteltrainingen. Fransen: “Komend jaar willen we het aanbod daarvan uitbreiden en veel nieuwe klanten aan gaan trekken.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg