Het is de thuisbasis voor tal van bacheloropleidingen, associatie degrees en masters. Studenten kunnen kiezen uit de voltijd- of deeltijdvariant en een aantal opleidingen is Engelstalig. Bert Klink, coördinator deeltijd HAN Automotive & Associate degree, licht toe: “Sinds de komst van de katalysator, eind jaren tachtig, is de technische ontwikkeling erg groot. Het is sindsdien de laptop erbij in plaats van een werkplaatschef die corrigeert, instrueert en controleert.”

Werkplaats wordt laboratorium
“Vanaf 2003 ging ook nog de APK veranderen, waardoor de ouderwetse automonteur veranderde in een autotechnicus. In de toekomst gaan ze zelfs op afstand een storing verhelpen, kijk maar hoe Tesla zich momenteel ontwikkelt. Zodra 5G is uitgerold kan alles op afstand, de dealers worden dan een soort specialist en de werkplaats wordt meer een laboratorium dan de traditionele werkplaats. Je hebt straks monteurs nodig die informaticaspecialist zijn. De laatste tien jaar is in deze techniek een grote sprong gemaakt en de HAN volgt deze trend met zijn opleidingen en cursussen op de voet. De Academie Engineering en Automotive is de thuisbasis voor tal van bacheloropleidingen, associatie degrees en masters. Ook kunnen we een groot scala van cursussen aanbieden, van autonoom rijden incl. ADAS-systemen, AdBlue, waterstof, tachograaf, tot aan het werken aan elektrische en hybride voertuigen. We zijn heel breed bezig.”

Vijf jaar vooruitkijken
Ertan Ertunç, opleidingsmanager Post-HBO- en maatwerkcursussen HAN Automotive & Docent Business Management: “In de vracht- en bedrijfswagensector wordt doorgaans meer geboden aan het personeel dan in de personenwagens. Daarom is het niveau in de personenwagens vaak niet voldoende, met name bij de EV’s loopt het vast. Wij kunnen daarin voorzien en we vragen daarbij aan de ondernemers om niet drie maanden maar eens vijf jaar vooruit te kijken. We voorzien niet alleen in actuele kennis maar doen ook aan persoonlijke ontwikkeling. Wij leveren medewerkers af die ooit automonteur waren en nu een team leiden bij VDL. Het is het type monteur dat heel veel kennis in huis heeft met gevoel voor techniek. Iemand die verstand heeft van de stekker, maar ook van de wereld achter die stekker. En we willen graag meer vrouwen op de werkvloer en niet alleen aan de receptie. Lol in het werk en veel voldoening hebben van wat ze presteren na bij ons een opleiding/cursus gevolgd te hebben is voor ons maatgevend. Voor de werkgevers hebben we daarom een duidelijke boodschap: neem met ons contact op voor cursussen en opleiding, het betaalt zich uit in uw bedrijfsresultaat!”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.